Novela „V Carquezském pralese“ slavného autora období kalifornské Zlaté horečky Breta Harteho se stala námětem filmového dramatu Míšenec. To ve scenáristické úpravě Anity Loosové řeší problematiku mezirasových vztahů, jež patřila v americké kinematografii první poloviny 20. století k nepřekročitelným tabu. Když Douglas Fairbanks, představitel hlavní postavy, s režisérem Dwanem a scenáristkou Loosovou adaptovali Harteho povídku v roce 1916 do filmu, idea „ušlechtilého divocha“ ztratila mnoho ze své poetické vznešenosti. Původní Američané byli chápáni jako obyčejní divoši, nicméně indiáni v počátcích americké kinematografie předcházeli postavu kovboje jako ztělesnění ušlechtilého hrdiny. Čím dál tím víc však i do kinematografie doléhala tvrdá společenská realita, jež mezirasové vztahy zatížila stigmatem imperativního tabu. V tomto kontextu je Míšenec odvážným filmem. Už jen tím, že takové téma nastoluje a vyhýbá se zavedeným stereotypům, např. obrazu rudocha znásilňujícího bělošskou ženu. Snímek začíná tragickým koncem mezirasové romance – sebevraždou indiánské ženy, svedené a opuštěné bělochem. Zůstává po ní syn Lo neboli Spící voda, jehož vychovají bílí naturalisti, po smrti otce ho však osadníci z komunity vyženou. Na druhé straně však tento raný pokus Douglase Fairbankse oprostit se od typu společenského hrdiny s oslnivým úsměvem sleduje konvenční strategii, tolik typickou i pro současný americký film – trpký společenský problém je sice nastolen, jeho řešení je nicméně zpravidla více než smírné.
Hrají: Douglas Fairbanks, Alma Rubens, Sam De Grasse, Tom Wilson, Frank Brownlee, Jewel Carmen, George Beranger, Elmo Lincoln, Wyatt Earp
Režie: Allan Dwan
Scénář: Bret Harte, Anita Loos
Producenti: D.W. Griffith
Kamera: Victor Fleming