Frída Bachletová

Frída Bachletová

Osobnostcsfd.cz

Herečka

17. března, 1901, Ružomberok, Uhry, Rakousko-Uhersko

28. prosince, 1969, Bratislava, Československo

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herečka

1967

Pasca

Film - Drama, Historický


1966

Na brehu priezračnej rieky

Film - Drama

Dom Bernardy Alby

Film - Drama

Mamka Pôstková

Film - Krátkometrážní, Drama


1964

Kolíska

Film - Psychologický, Válečný, Drama

Oblomov

Film - Komedie, Drama


1963

Ivanov

Film - Psychologický, Drama

Nádcha

Film - Komedie, Krátkometrážní


1962

Bílá oblaka

Film - Drama

Polnoc bude o päť minút

Film - Drama

Dvanásť mesiačikov

Film - Pohádka

Vlk

Film - Drama


1961

Bratia

Film - Drama

Tri razy svitá ráno

Film - Povídkový, Drama


1960

Smrť sa volá Engelchen

Film - Válečný, Drama


1959

Velká samota

Film - Drama


1958

Posledný návrat

Film - Psychologický, Drama


1956

Z našej predajne

Film - Krátkometrážní


1955

Žena z vrchov

Film - Drama


1954

Drevená dedina

Film - Drama


1953

Pole neorané

Film - Drama


1952

Lazy sa pohly

Film - Drama

Mladé srdcia

Film - Drama


1950

Boj sa skončí zajtra

Film - Drama

Kozie mlieko

Film - Komedie


1949

Katka

Film - Komedie

Životopis

Frída Bachletová se narodila 17. března 1901 v Ružomberoku jako Frída Hluchá do rodiny Amálie Goldmanové – Hluché a Jána Hluchého. Dokončila měšťanskou školu a stala se dělnicí v ružomberských papírnách. Již v této době se plně ráda a horlivě věnovala ochotnickému divadlu v Dělnické tělocvičné jednotě. Jako profesionální herečka začínala ve Východoslovenském národním divadle v Košicích (1928 až 1930) a v banskobystrickém Středoslovenském divadle (1930 – 1933).

Pak na krátko odešla do Čech a hrála v pražském Jiráskově divadle (1933 – 1934), kočovné Rodenově společnosti Komorního divadla z Jižních Čech (1935 – 1936), libereckém Severočeském divadle (1936 – 1937), vyjma intermezza opět ve Středoslovenském divadle v Banské Bystrici (1934 – 1935). Po návratu na Slovensko setrvávala v souborech Slovenského komorního divadla W. Wagnerové (1937 až 1939), Slovenského lidového divadla v Nitře (1939 – 1945), prešovského Slovenského divadla (1945 až 1947), Slovenského komorního divadla v Martině (1947 – 1951) a nakonec do svého odchodu na odpočinek setrvala v bratislavské činohře Slovenského národního divadla (1951 – 1963).

Zprvu do roku 1945 vytvářela menší a méně významné postavy. Často musela hrát epizodky a nebo zpěvoherní a operetní postavy. Zejména v Prešově se musela potýkat s rozličnými operetními příležitostmi. Zcela jiná situace přišla až po roce 1945 a po příchodu do Slovenského národního divadla v Bratislavě. Dosáhla velkých a výrazných úspěchů starých hrdinných žen, babiček, stařenek, tetiček, hospodyněk, chův, služek a dalších kreací starých žen.

Dokázala se postupně vtělovat do postav hrdých žen nebo tragických osob, jež musí snášet ponižování, trpkost osudu, urážky a nástrahy života, až po komediální a komické klepavé, afektované, fintivé, pyšné a úlisné paničky, pro něž měla charakterní herečka Frída Bachletová připravenou notnou dávku smyslu pro laskavý humor a sebeironii. Vynikala smyslem pro drobnokresbu, realistické herectví a i v těch nejmenších roličkách vtiskovala charakteristické rázovité rysy. Objevila se například ve hrách „Ženský zákon“ (Dora) a nebo „Kubo“. Byla členkou porty Ústředí slovenských ochotnických divadel (ÚSOD).

Debutovala ke konci 40. let jako žena ve slovenské KATCE (1949) Jána Kadára. Ve slovenském filmu 50. a 60. let neodmítla ani malé a nebo epizodní roličky. Zahrála si ve snímcích KOZIE MLIEKO (žena), BOJ SA SKONČÍ ZAJTRA (Chlapovičová), LAZY SA POHLI (Kováčová), POLE NEORANÉ (vesnická manželka Húščavová), MLADÉ SRDCIA (Fedorčáková), DREVENÁ DEDINA (Tereza Chrchútová), ŽENA Z VRCHOV (Hricuľa), POSLEDNÝ NÁVRAT (domovnice), BRATIA (stařena), TRI RAZY SVITÁ RÁNO (Boháčiková) a úplně naposledy IVANOV (Avdoťja). Šest let po natočení tohoto titulu Frída Bachletová zesnula.

Do české kinematografie jí přivedl na rozhraní 50. a 60. let dvakrát režisér Ladislav Helge (právě on před české kamery přivedl i další slovenské kolegy Frídy Bachletové, např. Samuela Adamčíka nebo Oľgu Adamčíkovou), jenž režíroval oba filmy, které v českém prostředí natočila. Poprvé v jeho dramatu VELKÁ SAMOTA (1959) přetvořila matku titulního hrdiny předsedy JZD Martina Součka (Július Pántik) Součkovou a v partizánském dramatu BÍLÁ OBLAKA (1962) vystoupila jako stařenka. Tento film se stal předposledním v její nedlouhé filmografii (preferovala hlavně divadelní herectví), v níž se nachází na patnáct českých a slovenských snímků.

Pracovala pro slovenský rozhlas („Ženský zákon“, „Demokraté“, „Vojcek“, „A bylo světlo“, „Za ptákem štěstí“ atd.), televizi (filmy SMRŤ SA VOLÁ ENGELCHEN, KOLIESKA, MAMKA PÓSTKOVÁ, PASCA, VÝŠINKY apod.) a dabing. Získala za výkon ve hře „Kubo“ I. Cenu Divadelní žatvy (1949) a později taky titul Zasloužilé umělkyně (1955).

Jejím manželem byl divadelní a filmový herec, zpěvák a operní pěvec Rudolf Bachlet (1895 – 1974). Frída Bachletová zemřela 28. prosince 1969 v Bratislavě ve věku šedesáti osmi let. Její o šest let starší manžel herečku přežil o plných a dlouhých pět let. Patřila mezi první slovenské profesionální herečky.

Jaroslav "krib" Lopour

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.