Herec
2022Jerry Schatzberg, portrait paysage
Film - Dokumentární
2017
Film - Dokumentární
2016
Close Encounters with Vilmos Zsigmond
Film - Dokumentární
2014
Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films
Film - Dokumentární
2012
Film - Dokumentární
2010
Seriál - Dokumentární
Film - Dokumentární
2009
Film - Dokumentární
2008
Les derniers révoltés d'Hollywood
Film - Dokumentární
2006
Film - Dokumentární, Historický
2003
Film - Dokumentární
1998
Seriál - Dokumentární, Životopisný
Režisér
2000Film - Drama
1995
Film - Dokumentární, Povídkový
1993
Seriál - Dokumentární, Životopisný
Film - Dokumentární, Životopisný
1989
Film - Drama
1988
Film - Krimi, Thriller, Drama, Romantický, Akční
1987
Film - Krimi, Drama
1984
Film - Komedie, Romantický
Film - Drama
1980
Film - Hudební, Road movie, Drama, Romantický
1979
Film - Drama
1976
Film - Komedie, Krimi, Drama
1973
Film - Road movie, Drama
1971
Film - Krimi, Drama, Romantický
1970
Film - Drama
Scenárista
2000Film - Drama
Host
1996Seriál - Publicistický
1975
Seriál - Hudební, Talk-show
Mezi talentovanými filmaři, kteří se v 70. letech postarali o renesanci amerického filmu, zastával Jerry Schatzberg výjimečné postavení. Jako režisér debutoval až ve svých třiačtyřiceti letech - a prostředí, které ho formovalo, nemělo nic společného s Italoameričany typu Francise Forda Coppoly, Martina Scorseseho či Michaela Cimina.
Nebyl ani zázračným dítětem posedlým technologiemi a diváckým úspěchem jako George Lucas či Steven Spielberg. Schatzberg měl za sebou letitou kariéru úspěšného, vysoce ceněného fotografa, který v 60. letech spolupracoval s tak prestižními periodiky, jako byly Vogue, Esquire, Glamour nebo Life. Na své konto si připsal jak módní fotografie, tak portréty nejrůznějších celebrit (mj. Jimi Hendrix, Catherine Deneuveová, Miloš Forman, Andy Warhol). Jeho fotka na obal Dylanova alba Blonde on Blonde si získala kultovní pověst.
Intimní a intenzivní charakter Schatzbergových fotografií, balancující mezi opravdovostí okamžiku a rafinovanou koncepcí, pronikl i do jeho filmů. Do raného portfolia Nového Hollywoodu se obtiskl třemi snímky, charakterizujícími jak společenskou situaci přelomu 60. a 70. let, tak stylotvorné proměny inspirované nejrůznějšími, domácími i evropskými vlivy. Psychologický příběh bývalé modelky Žena s tajenkou (1970), drogové drama Panika v Needle Parku (1971) a tragikomedie Strašák (1973) představují intimnější variantu buřičských postojů Roberta Altmana, Hala Ashbyho nebo Arthura Penna. V centru Schatzbergovy láskyplné pozornosti se ocitají ztracené, zraněné postavy bojující o přežití, jejichž odcizení odráží společenskou deziluzi jisté části Ameriky, znechucené znovuzvolením prezidenta Nixona a pokračující válkou ve Vietnamu.
Politické téma zaznělo zřetelněji v pozdějších Schatzbergových filmech Svedení Joea Tynana (1979) či Znovu na cestě (1980), které se setkaly s dobrým kritickým ohlasem. Na výsluní pozornosti se vrátil pozoruhodným dramatem Reunion (1989). Potřebu přehodnotit jeho historický význam charakterizuje i nedávné úspěšné uvedení restaurované verze jeho debutu Žena s tajenkou.
MFF Karlovy Vary