Philippe Noiret

Philippe Noiret

Osobnostcsfd.cz

Herec, Vypraveč

1. října, 1930, Lille, Nord, Francie

23. listopadu, 2006, Paříž, Île de France, Francie

100%
Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

2007

Trois amis

Film - Komedie

Marco Ferreri: Il regista che venne dal futuro

Film - Dokumentární


2006

Voie d'eau

Film - Krátkometrážní, Sci-Fi, Drama

Marcello, una vita dolce

Film - Dokumentární, Životopisný


2005

Modlitba za mrtvé

Film - Thriller, Drama

L'hebdo cinéma

Seriál - Dokumentární


2003

Super prohnilí

Film - Komedie

Otec a synové

Film - Komedie

Kotlety

Film - Komedie, Drama

Bonapart a generál

Film - Rodinný, Animovaný


2002

Un jour dans la vie du cinéma français

Film - Dokumentární

Krok za krokem

Film - Krimi, Thriller


1999

Mio figlio ha 70 anni

Film - Drama

Le Pique-nique de Lulu Kreutz

Film - Drama


1997

Hrbáč

Film - Dobrodružný, Drama, Romantický

Marianna Ucrìa

Film - Drama

Soleil

Film - Drama

Les palmes de M. Schutz

Film - Životopisný, Drama, Romantický


1996

Řidič a fantom

Film - Komedie

Velká cesta

Film - Komedie

Veilleur de nuit, Le

Film

Philippe le bienheureux

Film


1995

Facciamo paradiso

Film - Komedie

Le Roi de Paris

Film - Mysteriózní, Drama, Romantický

Tisíce

Film - Válečný, Drama


1994

Příliš hlučná samota

Film - Komedie, Poetický

D'Artagnanova dcera

Film - Dobrodružný, Komedie

Pošťák

Film - Komedie, Životopisný, Drama, Romantický

Grosse fatigue

Film - Komedie

Veillées d'armes

Film - Dokumentární, Válečný


1993

Tango

Film - Komedie, Road movie


1992

Max a Jeremie

Film - Krimi, Drama

Zuppa di pesce

Film

Nous deux

Film


1991

Nelíbám

Film - Drama

Domenica specialmente, La

Film - Povídkový, Drama

Rossini! Rossini!

Film - Muzikál, Drama, Romantický

Contre l'oubli

Film - Drama


1990

Prohnilí proti prohnilým

Film - Komedie, Krimi, Akční

Uranus

Film - Komedie, Drama

Zapomenout na Palermo

Film - Thriller

Faux et usage de faux

Film


1989

Návrat tří mušketýrů

Film - Dobrodružný, Komedie, Historický

Život a nic jiného

Film - Drama


1988

Bio Ráj

Film - Komedie, Drama, Romantický

Šuani

Film - Dobrodružný

Mladý Toscanini

Film - Životopisný, Drama

Chvíle lásky

Film - Drama, Romantický

P.O.V.

Seriál - Dokumentární


1987

Muž, který sázel stromy

Film - Krátkometrážní, Rodinný, Drama, Animovaný

Rodina

Film - Drama

Masky

Film - Krimi, Drama

Utonutí zakázáno

Film - Krimi

Muž se zlatými brýlemi

Film - Drama


1986

Takhle to děláme v Moskvě

Film - Komedie

Kolem půlnoci

Film - Hudební, Drama

Jen aby to byla holčička

Film - Komedie, Drama

La Femme secrète

Film


1985

Sedmá velmoc

Film - Drama

Mistři gagu

Film - Komedie

Příští léto

Film - Drama


1984

Prohnilí

Film - Komedie, Krimi

Pevnost Saganne

Film - Válečný, Drama, Historický

Světlo pro mého syna

Film - Drama

Souvenirs souvenirs

Film - Komedie, Drama, Romantický


1983

Afričan

Film - Dobrodružný, Komedie, Romantický

Vincentův přítel

Film - Komedie, Drama

Grand carnaval, Le

Film - Komedie


1982

Moji přátelé II

Film - Komedie

Hvězda severu

Film - Krimi, Drama


1981

Čistka

Film - Komedie, Krimi, Drama

Tři bratři

Film - Drama

Je třeba zabít Birgitt Haasovou

Film - Drama

Dialogue pour un portrait: Philippe Noiret

Film - Dokumentární


1980

Ukradli torzo Jupitera

Film - Komedie

Hlava nebo orel

Film - Krimi, Drama

Une semaine de vacances

Film - Drama


1979

Rue du Pied de Grue

Film - Komedie, Drama

Due pezzi di pane

Film - Komedie, Drama


1978

Něžné kuře

Film - Komedie, Thriller, Akční

Kdo zabíjí nejlepší evropské šéfkuchaře?

Film - Komedie, Krimi, Mysteriózní

Barikáda úsvitu

Film - Drama, Historický

Le Témoin

Film - Krimi


1977

Un taxi mauve

Film - Drama


1976

Soudce a vrah

Film - Krimi, Drama

Tatarská poušť

Film - Válečný, Drama

Žena u okna

Film - Drama

Společný pocit studu

Film - Komedie

Monsieur Albert

Film


1975

Stará puška

Film - Thriller, Válečný, Drama

Moji přátelé

Film - Komedie

Ať začne slavnost...

Film - Válečný, Drama, Historický

Le Jeu avec le feu

Film - Drama


1974

Krysy z temnot

Film - Dobrodružný, Komedie, Fantasy

Tajemství

Film - Mysteriózní, Thriller, Drama

Hodinář od sv. Pavla

Film - Krimi, Psychologický, Drama

Nedotýkej se bílé ženy

Film - Komedie, Western

Mrak v zubech

Film - Komedie


1973

Velká žranice

Film - Komedie, Drama

Le serpent

Film - Thriller


1972

Stará panna

Film - Komedie

Atentát v Paříži

Film - Thriller

Le trèfle à cinq feuilles

Film - Komedie

Time for Loving

Film - Komedie, Drama

La Mandarine

Film

Dans le jardin de Franc-Nohain

Film - Dokumentární

Poil de carotte

Film

Jean Vilar, une belle vie

Film - Dokumentární


1971

Murphyho válka

Film - Válečný, Drama

Siamo tutti in liberta provvisoria

Film - Komedie

Les aveux les plus doux

Film - Krimi, Drama


1970

Rozmarná Marie

Film - Romantický


1969

Topaz

Film - Krimi, Thriller, Drama

The Assassination Bureau

Film - Dobrodružný, Komedie, Krimi, Akční

Justine

Film - Drama

Brueghel

Film - Dokumentární

Clérambard

Film - Komedie

Mister Freedom

Film - Komedie


1968

Adolphe, ou l'âge tendre

Film - Romantický


1967

Noc generálů

Film - Krimi, Thriller, Válečný, Drama

Sedmkrát žena

Film - Komedie, Povídkový, Drama

Alexandre le bienheureux

Film - Komedie, Drama

Une et l'autre, L'

Film - Drama


1966

Sympatický dareba

Film - Komedie

Život na zámku

Film - Komedie, Romantický

Otec a dcera

Film - Drama

Qui êtes-vous Polly Maggoo ?

Film - Komedie, Drama

Les Sultans

Film - Drama

Anatole

Film

Fin de la nuit, La

Film


1965

Lady L

Film - Komedie

Autre monde, Un

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1964

Monsieur

Film - Komedie

Les Copains

Film - Komedie

Amoureux du France, Les

Film

Chroniques de France

Seriál - Dokumentární

Château en Suede

Film - Komedie

Mort, où est ta victoire?

Film


1963

Clémentine chérie

Film - Komedie

Cyrano a D'Artagnan

Film - Dobrodružný

Frenesia dell'estate

Film - Komedie

Ballade pour un voyou

Film - Komedie, Drama

Porteuse de pain, La

Film


1962

Tereza Desqueyrouxová

Film - Drama

Le Crime ne paie pas

Film - Krimi, Drama

Comme un poisson dans l'eau

Film

Mal court, Le

Film

Le massaggiatrici

Film - Komedie


1961

Kapitán Fracasse

Film - Dobrodružný, Historický

Všechno zlato světa

Film - Komedie

Amours célèbres

Film - Romantický, Historický

Flore et Blancheflore

Film

Le rendez-vous

Film - Krimi


1960

Zazie v metru

Film - Komedie, Fantasy

De fil en aiguille

Film

Cyrano de Bergerac

Film

Ravissante

Film - Komedie


1959

Clarisse Fenigan

Film

Gala de l'union

Seriál

Macbeth

Film - Drama


1955

La Pointe Courte

Film - Drama

Réveillon, Le

Film


1952

Agence matrimoniale

Film - Komedie


1951

Olivia

Film - Drama


1948

Gigi

Film - Komedie


Host

2001

Feux de la rampe, Les

Seriál


1998

Vivement dimanche prochain

Seriál - Hudební, Talk-show


1996

Thé ou café

Seriál - Talk-show


1992

Le cercle de minuit

Seriál - Publicistický, Talk-show


1991

Bouillon de culture

Seriál - Dokumentární, Talk-show


1987

La Nuit des Molières

Seriál - Dokumentární


1982

De película

Seriál - Talk-show

Maurizio Costanzo Show

Seriál - Rodinný, Talk-show


1981

7 sur 7

Seriál - Publicistický


1980

Jeudi cinéma

Seriál


1976

La nuit des Césars

Seriál - Dokumentární


1975

Les rendez-vous du dimanche

Seriál - Hudební, Talk-show


1972

Midi Trente

Seriál - Hudební


1967

Apropos Film

Seriál - Dokumentární

Monsieur Cinéma

Seriál


Vypraveč

1996

Balthus de l'autre côté du miroir

Film - Dokumentární


Archivní záběry

2022

Deneuve, la reine Catherine

Film - Dokumentární


2020

Rochefort, Noiret, Marielle: les copains d'abord

Film - Dokumentární


2018

Mocky sans Mocky

Film - Experimentální


2017

La lucida follia di Marco Ferreri

Film - Dokumentární


2001

Lesk a bída země České

Film - Dokumentární


1987

Keskiyön auringon kuvat

Film - Dokumentární

Životopis

„Film nevyplňuje celý můj život, je jen jeho součástí. Pravda, umožňuje mi žít poměrně pohodlně.“

Lze vůbec v jediné bytosti spatřovat ztělesnění vyrovnanosti, pohody a současně také nevyzpytatelnosti lidského charakteru? Tu první část, iluzi poklidu zajistí osobnost Philippa Noireta, ta druhá z ní může čerpat a díky filmovým rolím se projevit. Asi pak nebude moc nadsazeného na předmluvě bývalého francouzského prezidenta Fraçoise Mitteranda do knihy věnované filmografii tohoto hereckého klasika, v níž říká „...patří k těm, kdož formují charakter své doby.“

Nepředvídatelnost v jednání člověka nejlépe poznáme skrze některé Noiretovy role, jimž umí nositel skromného a civilního herectví dodávat na opravdovosti. I když mu jsou reakce postavy na hony vzdálené, svým klidem a rozvážnou reakcí jim instinktivně dodává čas pro dramatické vyznění. Proto taky bývá srovnáván s Jeanem Gabinem, ostatně hrál po jeho boku v komedii Monsieur v roce 1964, v době, kdy si své role ještě nemohl vybírat a tak by se dala popsat asi celá Noiretova herecká 60. léta. Po pár mihnutí se před kamerou dostal první skutečnou filmovou roli v roce 1956, když divadelní fotografka Agnés Varda režírovala film La Pointe courte podle vlastního scénáře. V té době stále ještě hrál v divadelním souboru Jeana Vilara Théâtre National Populaire společně se slavným Gérardem Philipem a tehdy populární Monique Chaumette, s níž se začínající divadelní herec a absolvent jediného ročníku herectví Noiret oženil. Od konce 50. let taky hráli s Jean-Pierrem Darrasem ve vlastních kabaretních výstupech, tehdy tak oblíbených na levém břehu Seiny v kabaretu L'Ecluse.

Řada herců zůstává zařazena ve svém typovém charakteru, někteří z nich úspěšně střídají role „policajtů a gangsterů“, ale Noiret v žánrových filmech jiné role než policajtů nikdy nehrál. Složitější charaktery nejrůznějších Noiretových padouchů a vrahů totiž do prostých detektivek vůbec nepatří. Herci, kteří jsou schopni obstát i v diametrálně odlišných rolích zase často narážejí na odmítavost diváků, Noiret se však nikdy nemusel obávat toho, že ho diváci nepřijmou. Nikdy si ho ani nezařadili. Právě tyto mnohotvárné osobnosti bez přesné tváře, která by je nevyhnutelně odkazovala do určitého místa (je příznačná taky pro Gérarda Depardieu), dokáže vnímavý režisér snadno přemisťovat po celé škále charakterů, po nejrůznějších společenských vrstvách a historických epochách. Pohodář Noiret se pak zatváří jakoby se nic významného nedělo a diváci od něj přijmou jakoukoli morální karikaturu člověka. Ve skutečnosti bere svoji práci natolik vážně, že během natáčení chce být sám, aby se mohl plně soustředit na roli, kterou si zcela přivlastní a upraví a nepociťuje žádný ostych vůči předloze nebo autorovi. Měli bysme se smířit s tím, že nenalezneme typickou Noiretovu roli, zato se dá říct, že všechny postavy, bez ohledu na to zda byly kladné nebo záporné jsou svým způsobem poklidně noiretovské.

Z 60. let máme celou řadu takových postav, bral úplně všechno takže stačil během tří let vytvořit i patnáct druhořadých rolí. Měl i štěstí, potkala ho role výstředního strýčka dívenky ztracené v Paříži, Zazie v metru, film poválečné generace režisérů Louise Mallea a Jean-Paula Rappeneaua. Nudně žijící zámecký pán Jérôme, který se stane hrdinou proti své vůli v Životě na zámku téměř předznamenal to v čem bude Noiret vynikat. - V nezajímavém muži středního věku (ty hrál snad odjakživa) se skrývají neočekávané vlastnosti. Ze stejného principu vychází i kouzlo samotného herce - nikterak zajímavý vzhled, zato pod ním výrazná osobnost, které se nedaří zůstat skryta.

Od sympaťáků k padouchům a zase zpátky

V 70. letech mu už patřily výhradně hlavní role. Jednak ty sympatické, jaké známe z komedií s Annie Girardot (Stará panna, Mandarínka, Něžné kuře, Ukradli torzo Jupitera), kde si postavy nesmělých, roztržitých pánů získávaly spontánní oblibu nás všech nebo taky role novináře Perozziho v úspěšné italské komedii Moji přátelé. Šprýmaře Perozziho měli diváci tak rádi, že ačkoli v prvním filmu zemřel, v druhém pokračování se objevil v řadě retrospektiv a pro legraci dokonce Philippe Noiret nahý před kamerou. Jednak si začal s nejednoznačnými padouchy a zatímco u jiných herců můžeme mluvit o lehké zálibě v pokleslých postavách, u Noireta jde spíš o skutečné vychutnávání si každé příležitosti, v níž si může ověřovat psychologický cit a charakterizační schopnosti, se kterými k nim přistupuje. Nevyzpytatelná je postava doktora, který všechny překvapí už tím, že je vůbec schopen sáhnout po zbrani a zlikvidovat celý oddíl Němců, aby pomstil smrt své ženy (Stará puška), reportér, který bez váhání působí bolest těm o nichž píše (Mrak mezi zuby) nebo ještě méně jednoznačná role otce, jemuž se během chvíle rozpadne celý život, hledá sám sebe a cestu k synovi najde až ve chvíli, kdy mladík spáchá zločin (Hodinář od Sv. Pavla). A jaký vztah zaujmeme vůči provinčnímu soudci Philippovi, volícímu si smrt přežráním ve Velké žranici?

V 80. letech se stal téměř specialistou na filmy z prostředí Afriky. Z těchto čtyř kousků jeden opět zahrnoval postavu sympatickou. Afričan (1983), komedie Philippa de Broky s ekologickým poselstvím mu naskytla roli Viktora, klidného milovníka africké přírody a poněkud zapomenutého manžela Catherine Deneuve. Hlavní postava Čistky (1981) Bertranda Taverniera už ale opět patří do pomyslného oddělení záporných rolí.  Neschopný francouzský policejní šéf Lucien Cordier řádí v severní Africe těsně před válkou. Za svou slabost se mstí cynickým zabíjením a navíc za sebe nechává vraždit manželku a milenku. Nevypočitatelný Cordier jednající podle okamžitých popudů a instinktů se stal jedním z mnoha vrcholů Noiretovy kariéry. Následovala Velká maškaráda, svým pojetím western odehrávající se v Alžírsku roku 1942, ale natočená v Tunisku. Čtvrtým kouskem je jeden z nejnákladnějších francouzských velkofilmů 80. let, Pevnost Saganne, která se z politických důvodů nenatáčela Alžírsku, ale opět v tuniských pouštích. Na řadu došlo množství bitev, velbloudů, koní, Noiretova role generála a ústřední postava pro Gérarda Depardieua.

Druhé epizody  

Rok po úspěchu Velké žranice natáčela stejná sestava film Nedotýkej se bílé ženy a Noiret si zahrál starého astmatického generála. Ironický western vzniklý ve vybagrované jámě uprostřed Paříže, kde dnes stojí Les Halles se však nesetkal s žádným větším ohlasem. Na tom by ještě nebylo nic tak zvláštního, kdyby se uznávaný herec stále znovu nepouštěl do filmů, které musejí skončit neúspěchem. Ani pokračování Moji přátelé II nebo Prohnilí proti prohnilým nedosáhla úspěchu prvních dílů. Takové výsledky herec vlastně očekává, ale nedokáže se zbavit svého zvyku brát nabídky skýtající tučný výdělek v dolarových bankovkách, zábavu, spolupráci s přáteli nebo světovými hvězdami. Například scénář k Mladému Toscaninimu ho nenadchnul, ale byla to příležitost hrát s Elisabeth Taylor. A vloni si nenechal ujít roli starého policisty Reného v třetím pokračování Prohnilých - Super prohnilí. Když už nic jiného, natáčení si jistě užil...

Noiret je taky oblíbenou mezinárodní hvězdou a tady lze spatřit další polohu jeho již zmiňované univerzálnosti. Zatímco v amerických a britských filmech obyčejně hraje Francouze, v italských filmech Italy a v česko-francouzské Příliš hlučné samotě z roku 1995 se stal hlavní postavou románu Bohumila Hrabala. Další rovinu dokazuje Příští léto (1985), kde byl otcem dcery, kterou hrála Fanny Ardant, v Rodině o dva roky později se změnil v milence téže herečky. A aby využití té mnohotvárnosti nebylo málo, střihnul si dva homosexuály. Staršího italského doktora v Muži se zlatými brýlemi (1987) a pak televizního moderátora v Nelíbám (1991). Přitom z minulého Noiretova televizního moderátora se vyklubal vrah. Jednalo se o Masky Clauda Chabrola, filmový hold Hitchcockově stylu. Ve filmu skutečného Hitchcocka hrál Noiret už v roce 1969 (Topaz).

Neklid mnoha tváří na plátně si herec bohatě vynahrazuje poklidným životem venkovského důchodce v Carcassonnu na jihu Francie, kterou rodák z Lille (1. 10. 1930) považuje za svůj domov, kde je obklopen rodinnými tradicemi a s manželkou Monique, s níž se oženil před více než čtyřiceti lety. Během té doby spolu hráli v několika méně výrazných filmech. Nezajímá se o politiku a svůj smysl pro ironii a výsměch dokázal už odstupem vůči nepokojům v Paříži 1968, kdy se většina umělců silně angažovala. Raději trvá na letních prázdninách v Normandii s vnučkou, na svých oblíbených knihách a na stále stejném typu bot, které si nechává šít. Stálice evropského filmu a držitel řady vyznamenání včetně Félixe, ceny udělované nejlepšímu evropskému herci roku (1989) skromně, možná taky tak trochu ironicky prohlašuje: „Film miluji, ale není pro mě ničím svatým. Co je důležité, je život sám a můj život se nerovná filmu.“ Vypadá to, že k tomu, aby i nenápadný představitel velkých rolí (ovšem stejně tak těch špatných) zaujal svoji pozici mezi legendami evropského filmu stačí málo - vychutnávat hraní stejně jako život.

Královské záliby Philippa Noireta  

Dobře zajištěný rentiér Noiret již dávno není takovým gurmánem, jak by se dalo očekávat od jednoho z hrdinů Velké žranice. Nepije už ani víno, ale protože všechno souvisí se vším, stále miluje tytéž doutníky, své koňské stáje, honoráře v dolarových bankovkách, pohodlí domova, ztvárňování nejroztodivnějších rolí a přímo s nadšením si vychutnává role v kostýmních filmech. Ludvík XIII., Ludvík XIV., vévoda Orléanský, kardinál Mazarin nebo královský mušketýr d’Artagnan, ti všichni už někdy měli podobu muže, který se herectví věnuje hlavně pro tu příležitost nosit cizí masky a nemuset jednat sám za sebe. A když si přitom ještě může nasadit jednu nebo dvě paruky, zavzpomínat si na divadelní začátky a dětské hry v převlecích, neodmítne žádnou nabídku tohoto druhu.

Prvním kouskem v hercově slušné sbírce historických rolí je menší postava z Kapitána Fracasse (1960) s Jeanem Maraisem a Louisem de Funèsem, rok na to už povýšil na krále Slunce v povídkovém filmu Slavné lásky a v zápětí se stal jeho otcem, Ludvíkem XIII. (Cyrano a d’Artagnan), vědom si toho, že s podobou neduživého královského mladíka nemá nic společného, ale copak by mohl odolat částečně veršovaným dialogům? Výraznou, „noiretovsky nejednoznačnou postavu padoucha“ ztvárnil v Ať začne slavnost. Ukázal nám regenta Philippa d’Orléans s jeho dvěma tvářemi, jednak oficiálního vládce Francie po smrti krále Slunce, jednak zoufalství a beznaděj muže, který se každý večer účastnil nevázaných orgií. Vévoda se stal jednou z nejoblíbenějších rolí Noireta, který říká, že má blízko k regentově nerozhodnosti a fatalismu. Jednalo se o docela výjimečný filmový počin, protože  realistické pozadí plné záběrů na komorníky procházející se po chodbách s nočníky pro panstvo neladilo s rozkošnými kostýmy v obdobných snímcích, takže k filmu měl ve své době výhrady snad každý.

Zatímco jiní herci se občas pouštějí do produkce, režie nebo scénářů, Noiret, v soukromí vyznavač kvalitních a elegantních obleků se velmi rád podílí na tvorbě filmových kostýmů. Se skromnou omluvou, že doplňky v podobě nejrůznějších klobouků mu pomáhají v hraní, se zajímá výhradně jen o tuto část procesu výroby filmu. Nejvíc si je asi užil při natáčení Šuanů (1987), jak se říkalo bretonským royalistickým vzbouřencům za dob Velké francouzské revoluce. Poprvé byla v historickém filmu ukázána paruka jako pokrývka hlavy a Philippe Noiret může být hrdý na tento primát před kamerou. Jedna imitovala Noiretovy skutečné vlasy, které vykukovali z pod té druhé, napudrované, z vlasů bílých, jaké se nosily za Ludvíka XVI. V 90. letech to už byly jen menší role, doba historických velkofilmů dávno skončila. Návrat mušketýrů Richarda Lestera však představoval příležitost odít se do rudého pláště kardinála Mazarina, v D’Artagnanově dceři se Sophií Marceau si konečně střihnul i stárnoucího mušketýra d’Artagnana a v Hrbáči s Danielem Auteuilem dalšího vévodu Orléanského. Pole královských rolí se mu sice o poznání ztenčilo, přesto na něm bezkonkurenčně a trvale vede dál.

ČSFD.cz

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.