Alexander Hackenschmied

Alexander Hackenschmied

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér, Scenárista, Kameraman, Střihač, Scénograf

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

2005

Zapomenuté výpravy

Seriál - Dokumentární


2002

V zrcadle Mayi Deren

Film - Dokumentární, Životopisný


1996

Bezúčelná procházka

Film - Dokumentární


1987

Invocation: Maya Deren

Film - Dokumentární


1944

Na souši

Film - Krátkometrážní


1943

Odpolední osidla

Film - Experimentální, Krátkometrážní, Fantasy


Režisér

2015

Masterworks of American Avant-garde Experimental Film 1920-1970

Film - Experimentální, Krátkometrážní


1967

We Are Young

Film - Krátkometrážní, Drama


1964

To Be Alive!

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

To the Fair!

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1960

Night Journey

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1958

Power Among Men

Film - Dokumentární


1957

Izrael: Dobrodružství

Film - Krátkometrážní


1951

Gentleman v pokoji 6

Film - Krátkometrážní

Of Men and Music

Film - Dokumentární


1950

Každý jsme nějaký

Film - Krátkometrážní

Zlobivý hoch

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Marriage Today

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1945

Knihovna Kongresu

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Lepší zítřek

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1944

Soukromý život kočky

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Údolí Tennessee

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Arturo Toscanini

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1943

Odpolední osidla

Film - Experimentální, Krátkometrážní, Fantasy


1941

Zapomenutá vesnice

Film - Dokumentární, Drama


1940

Řeka života a smrti

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1939

Krize

Film - Dokumentární, Válečný

Vzpomínka na ráj

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Chudí lidé

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1937

Silnice zpívá

Film - Krátkometrážní

Tvář Zlína

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Poslední léto TGM

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1931

Na Pražském hradě

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1930

Bezúčelná procházka

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


Scenárista

2015

Masterworks of American Avant-garde Experimental Film 1920-1970

Film - Experimentální, Krátkometrážní


1931

Na Pražském hradě

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1930

Bezúčelná procházka

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


Kameraman

1964

To Be Alive!

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1960

Night Journey

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1946

Přístav v srdci Evropy

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

2x kaučuk

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1944

Na souši

Film - Krátkometrážní


1943

Odpolední osidla

Film - Experimentální, Krátkometrážní, Fantasy


1941

Zapomenutá vesnice

Film - Dokumentární, Drama


1940

Lights Out in Europe

Film - Dokumentární, Krátkometrážní, Válečný


1939

Krize

Film - Dokumentární, Válečný

Vzpomínka na ráj

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Chudí lidé

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1937

Silnice zpívá

Film - Krátkometrážní

Kolem dokola

Film - Komedie, Krátkometrážní

Mladí vpřed!

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Tvář Zlína

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1936

Svátek práce ve Zlíně 1936

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1935

Tři muži na silnici (slečnu nepočítaje)

Film - Komedie, Krátkometrážní

Nová píseň

Film - Hudební, Komedie, Krátkometrážní

Listopad

Film - Experimentální, Krátkometrážní, Mysteriózní, Romantický

Střevíček

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1931

Na Pražském hradě

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1930

Bezúčelná procházka

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


Střihač

1935

...a život jde dál...

Film - Drama


1933

Zem spieva

Film - Dokumentární


1930

Bezúčelná procházka

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1929

Jaro na Podkarpatské Rusi

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


Scénograf

1931

Ze soboty na neděli

Film - Drama

Životopis

Po maturitě na gymnáziu začal Alexander Hackenschmied od roku 1927 studovat na ČVUT obor architektura. Od konce dvacátých let se přitom soustavněji věnoval fotografické práci, která byla od mládí jeho velkým zájmem. Svým pojetím, čerpajícím mj. z předpokladů "nové věcnosti", se zařadil mezi přední protagonisty české "Nové fotografie" (Lehovec, Sudek, Berka, Viškovský aj.). Podle vlastních slov však vnímal fotografii spíše jako cestu k filmu. Jeho rané působení se na tomto poli odehrálo v mezích spolupráce na několika ambicióznějších titulech (ZEM SPIEVA, A ŽIVOT JDE DÁL anebo většina snímků Machatého), kde fungoval coby střihač, kameraman, asistent režie, architekt či umělecká supervize.

Hackenschmiedovi nelze upřít průkopnictví zejména ve sféře domácí filmové avantgardy ať už ve smyslu praktickém či teoretickém. Publikované texty se zabývají otázkami nezávislého filmu a reálnými možnostmi jeho uměleckého, ale i ekonomického a společenského postavení v kontextu komerční kinematografické produkce. Kromě fotografických výstav uspořádal v Praze navíc i několik přehlídek avantgardního filmu, kde poprvé uvedl i svůj autorský debut BEZÚČELNÁ PROCHÁZKA (1930). Záběry, volně propojené motivem putování muže z centra Prahy na periferii, se vyznačují výtvarnou kamerou a pozoruhodným montážním rytmem. Tyto postupy Hackenschmied dále rozvedl v následujícím snímku NA PRAŽSKÉM HRADĚ (1931), poetické studii gotické architektury Svatovítské katedrály. Neopomenutelnou součást jeho předválečné tvorby představuje také činnost v propagačním oddělení Baťových filmových ateliérů ve Zlíně od roku 1935. Snad nejproslulejším dílem, na němž zde Hackenschmied spolupracoval s Elmarem Klosem, je reklama na pneumatiky Baťa SILNICE ZPÍVÁ (1937), která získala zlatou medaili na Světové výstavě v Paříži.

Po několika dokumentech, natočených při příležitosti Baťovy obchodní cesty kolem světa, přijal nabídku Herberta Klinea podílet se na snímku KRIZE (1939), mapující německou anexi československého pohraničí. Film byl dokončen v Paříži a jeho premiéra se konala v USA, kam se Hackenschmied coby exulant odebral před nacistickou hrozbou v roce 1939. Díky seznámení a sňatku s všestrannou umělkyní ruského původu Mayou Deren se mu záhy podařilo plynule navázat na úspěšné české období. Hned jejich první společný film, surrealisticky laděná ODPOLEDNÍ OSIDLA (1943), zaznamenal mimořádný zájem a posloužil jako jeden ze základních kamenů druhé americké avantgardy.

V roce 1947 se s Derenovou rozvedl a jako Alexander Hammid se stal americkým občanem. O několik let později začal pracovat pro filmové oddělení OSN a prosadil se jako střihač a režisér dokumentárních filmů. Vrchol jeho amerického období se však datuje setkáním s dokumenatristou Francisem Thompsonem, s nímž od počátku šedesátých let dlohodobě experimentoval v rozvíjení nových formátů - multiprojekčních a IMAX filmů. Za jeden z nich - dokument, určený pro simultánní projekci na tři plátna ŽÍT! (1964) - získal Oscara.

Ačkoliv oficiálně stál Alexander Hackenschmied mnohdy spíše v pozadí řady projektů, na nichž se jakýmkoliv způsobem podílel, jeho osobní přínos v nich zůstává neocenitelný a současně nedoceněný. Jméno Hackenschmied vždy znamenalo příslib formální progresivity a pečeť umělecké kvality. Se svými více jak šedesáti realizovanými díly se stal jednou z klíčových osobností (nejen) české filmové a fotografické moderny.

Ivan "minus" Bezprizorný

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.