Antonio Pietrangeli

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér, Scenárista

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

1952

Europa '51

Film - Drama


1948

Země se chvěje

Film - Drama


Režisér

1968

Come, quando, perché

Film - Romantický


1966

Královny

Film - Komedie


1965

Znal jsem ji dobře

Film - Drama


1964

Báječný paroháč

Film - Komedie


1963

La parmigiana

Film - Komedie

Ženich na inzerát

Film - Komedie, Drama


1961

Fantasmi a Roma

Film - Komedie, Fantasy


1960

Adua a její družky

Film - Komedie, Drama


1958

Nata di marzo

Film - Komedie


1957

Vzpomínka na Itálii

Film - Komedie


1955

El soltero

Film - Komedie


1954

Amori di mezzo secolo

Film - Drama


1953

Il sole negli occhi

Film - Drama


Scenárista

1965

Znal jsem ji dobře

Film - Drama


1963

Ženich na inzerát

Film - Komedie, Drama


1952

Les Sept péchés capitaux

Film - Drama


1950

Gli ultimi giorni di Pompei

Film - Drama, Historický

Životopis

Antonio Pietrangeli se jako scénárista a režisér podepsal pod řadu úspěšných, nezřídka i hodnotných titulů poválečné italské kinematografie, dnes bývá řazen mezi hlavní tvůrce žánru commedia all′italiana, který prožíval zlatou éru v šedesátých letech. Pietrangeli pocházel z Říma a původně vystudoval medicínu, lékařem ale nikdy nebyl. Jako novinář začal pracovat pro renomované filmové časopisy a psal kritiky k filmům. Jako mnoho bývalých recenzentů i Pietrangeli brzy našel cestu k psaní scénářů a později i vlastní režii.

Jako scénárista se poprvé podílel na filmu POSEDLOST (Ossessione, 1943), později pracoval na historických eposech FABIOLA (1949) nebo POSLEDNÍ DNY POMPEJÍ (1950), jako herec v menší roli psychiatra se objevil ve filmu EVROPA 51 (1952), k němuž byl opět spoluautorem scénáře. Režijním debutem Antonia Pietrangeliho byl melodramatický příběh SLUNCE V OČÍCH (Il sole negli occhi, 1953), úspěšné, ovšem ne tolik zdařilé byly komedie MLÁDENEC (Lo scapolo, 1955) nebo VZPOMÍNKA NA ITÁLII (Souvenir d′Italia, 1957), které ovšem mohly těžit z oblíbenosti hlavních mužských představitelů (A. Sordi, G. Ferzetti).

Gabriele Ferzetti byl hvězdou dalšího umělecky ambicióznějšího filmu NAROZENA V BŘEZNU (Nata di marzo, 1957). K vrcholům Pietrangeliho tvorby patří příběh z prostředí pouličních prostitutek ADUA A JEJÍ DRUŽKY (Adua e le compagne, 1960), poté znovu natočil tři méně náročné, nicméně hvězdně obsazené komedie (ŽENICH NA INZERÁT – La visita, 1963; BÁJEČNÝ PAROHÁČ – Il magnifico cornuto, 1964). V přípravách na další film se Pietrangeli dostal do sporu s producenty, když chtěl angažovat některou ze zahraničních hvězd (například Brigitte Bardot), nelehkého úkolu v podobě postavy venkovské dívky, která zoufale touží po kariéře modelky, se nakonec se ctí zhostila domácí herečka Stefania Sandrelli a film ZNAL JSEM JI DOBŘE (Io la conoscevo bene, 1965) byl vyvrcholením režisérových uměleckých ambicí. Pietrangeli za něj získal cenu od Italského syndikátu filmových novinářů a triumfoval i na festivalu v Mar del Plata.

Do svých filmů Pietrangeli s oblibou obsazoval německé herce, například Mario Adorfa, později pak s Horstem Buchholzem točil svůj poslední film JAK, KDY, PROČ (Come, quando, perché, 1968). Film však Pietrangeli nedokončil, protože v průběhu natáčení se nešťastnou náhodou utopil v moři u města Gaeta. Režii pak po něm převzal Valerio Zurlini. Pietrangelův syn Paolo Pietrangeli (*1945) začínal jako zpěvák a skladatel, později se také prosadil jako režisér.

Pavel "argenson" Vlach

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.