Herec
1969Film - Drama
1968
Film - Komedie
1965
Film - Komedie
1964
Film - Povídkový, Rodinný
1963
Film - Komedie
Film - Drama
1962
Film - Drama
1961
Film - Komedie
Film - Povídkový
Film - Drama
Film - Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
1960
Film - Hudební, Komedie
1959
Seriál - Komedie, Rodinný
Film - Komedie, Povídkový
1958
Film - Komedie
Film - Povídkový
Film - Komedie
Film - Krátkometrážní
1955
Vzorný kinematograf Haška Jaroslava
Film - Komedie, Povídkový
Film - Komedie
1952
Haškovy povídky ze starého mocnářství
Film - Komedie, Povídkový, Historický
Film - Hudební, Komedie
1951
Film - Životopisný, Drama, Historický
1950
Film - Komedie, Sportovní
1949
Film - Drama, Romantický
Výlet pana Broučka do zlatých časů
Film - Komedie
1948
Film - Komedie
1945
Film - Komedie, Mysteriózní, Poetický
1942
Film - Komedie
1941
Film - Drama, Romantický
1940
Film - Drama, Romantický
1938
Film - Válečný, Drama
Film - Komedie
Film - Drama
1934
Film - Komedie
Film - Hudební, Komedie
1933
Film - Komedie
Film - Drama, Romantický
1931
Film - Komedie
1926
Film - Drama
1925
Film - Komedie
1921
Film - Drama, Romantický
Film - Drama, Romantický
Film - Drama
1919
Film - Komedie, Krátkometrážní
Film - Komedie
1918
Film - Krimi, Drama
1917
Film - Komedie
Josef Vošalík se narodil 11. července 1880 v Praze vinohradskému číšníkovi a restauratérovi. Divadlu se s nadšením začal věnovat už na gymnáziu v Žitné ulici. V šestnácti letech odešel z kvinty gymnázia jako profesionál ke kočovným společnostem J. Košnera, K. Kaňkovského, J. Jelínka, V. Choděry, J. Zeyferta a J. Blažka (1897 –1910).
Jako velmi oblíbený komik a charakterní herec se usadil v pražském Švandově divadle a v činohře, operetě a jako režisér v Aréně (1910 – 1918). Hereckou dekádu zakončil ve slavném Vinohradském divadle (1918 – 1959), z něhož odešel až na odpočinek.
Vošalík se svoji malinkou výškou byl specialista na malé i velké roličky bodrých panáčků, vykutálených tatíků, veselých strýčků a měšťáčků se satirou a jiskřivým humorem či naduté a zlé měšťany a životem pokřivené existence.
I když vynikal v Tylových, Stropežnických, Vrchlických, Jiráskových, Langerových a Klicperových, též ruských a shakespearovských hrách, sám si zakládal na molièrovských postavách, které hrál více jak třicet let. Představil se př. v inscenacích „Obrácený Ferdyše Pištory“ nebo „Periferie“.
Některými kolegy byl považován ve své době nejmenším českým hercem. To platilo i ve filmovém světě. Do něho vstoupil Josef Vošalík opravdu velkolepě. Zahrál si dvojroli pana Šťovíčka a plavčíka Vény Vodopicha ve Fenclově komedii PRAŽŠTÍ ADAMITÉ (1917).
Film je zajímavý z několika pohledů: jedná se o první film s dvojnickými triky a jenž byl prodán do zahraničí – Uhry, Ukrajina, Balkán aj. Na námětu a na scénáři se s režisérem Antonínem Fenclem podílel budoucí velký filmový podnikatel a zakladatel filmových ateliérů na Barrandově Miloš Havel.
V němém filmu si ještě zahrál ve filmech ČARODĚJ (1918) a BOBY NESMÍ KOUŘIT (1919) a v rolích obchodníka Kulajdy (ZLODĚJ), Janotova přítele (NEZNÁMÉ MATKY), bláznivého muzikanta Martínka (MNICHOVO SRDCE), nápadníka komorné (NA VYSOKÉ STRÁNI), velitele ostrostřelců Bartoloměje Pecky (JEDENÁCTÉ PŘIKÁZÁNÍ) a sklářského dělníka (ROMÁN HLOUPÉHO HONZY).
V letech 1931 – 1945 se Josef Vošalík zjevil ve snímcích LOUPEŽNÍK (malý velitel hasičů), SRDCE ZA PÍSNIČKU (detektiv Mádr), POLSKÁ KREV (exekutor), HRDINNÝ KAPITÁN KORKORÁN (drahý krejčí), VZHŮRU NOHAMA (žebrák Vojtíšek), ZBOROV (divadelní garderobiér Hruška), CESTOU KŘÍŽOVOU (pokrývač Nechyba), BABIČKA (pan správce), MODRÝ ZÁVOJ (divadelní zřízenec Hnátek), HOST DO DOMU (domovník Houžvička) a ŘEKA ČARUJE (zahradník Šusta) v menších rolích.
Ve 30. letech stvořil svůj největší a pro diváky nejlépe zapamatovatelný filmový part: v kouzelném duu s Aloisem Dvorským statkáře Petra Ivanoviče Bobčinského v Burianově a Fričově komedii REVIZOR (1933). Ani zestátněný film mu více hereckých příležitostí neposkytl. I v těch nejmenších epizodkách dokázal postavu co nejlépe charakterizovat.
Byl roztomile senilním otcem v Grussově komedii HOSTINEC „U KAMENNÉHO STOLU“ (1948), úředníkem v nikdy nedokončeném Pleskotově snímku VÝLET PANA BROUČKA DO ZLATÝCH ČASŮ (1949), zlým vesničanem Vlčkem v dramatu DIVÁ BÁRA (1949) Vladimíra Čecha, fotbalovým fanouškem Škardou v Makovcově komedii VESELÝ SOUBOJ (1950), Kubcem v Krškově životopisném MIKOLÁŠ ALEŠ (1951), Josefem Šestákem v PÍSNIČCE ZA GROŠ (1952) Rudolfa Myzeta, stavitelem Mrázkem v Hubáčkově komedii HAŠKOVY POVÍDKY ZE STARÉHO MOCNÁŘSTVÍ (1952), ředitelem gymnázia ve VZORNÉM KINEMATOGRAFU HAŠKA JAROSLAVA (1955) Oldřicha Lipského, dědou s fajfkou ve fejetonu KAM S NÍM? (1955), Hurdálkem v komedii TŘI PŘÁNÍ (1958) režisérů Kadára a Klose či dědečkem v komedii EINSTEIN KONTRA BABINSKÝ (1963).
V poslední dekádě svého života si ještě stihl zahrát převozníka Rejska v Podskalského „trezorovém“ snímku BÍLÁ PANÍ (1965), modela s páskou na oku v Papouškově komedii NEJKRÁSNĚJŠÍ VĚK (1968) a stařečka Rudolfa v Kachyňově dramatu SMĚŠNÝ PÁN (1969), který měl premiéru až po jeho smrti.
Spolupracoval s rozhlasem („Lucerna“, „Šli před námi“ či „Mnoho povyku pro nic“) a i s televizí (CHVÍLE ROZHODNUTÍ) a byl jmenován Zasloužilým umělcem (1957). Josef Vošalík zemřel až 30. července 1969 v Praze jedenáct dní po svých vysokých osmdesátých devátých narozeninách.