Josef von Sternberg

Josef von Sternberg

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér, Scenárista, Producent, Kameraman, Střihač

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

1994

Josef von Sternberg, the Man Who Made Dietrich

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1969

Josef von Sternberg, een retrospektieve

Film - Dokumentární


1967

Nedokončený epos

Film - Dokumentární

World of Josef von Sternberg, The

Film - Dokumentární


1955

Camera Three

Seriál - Hudební


1953

Anatahan

Film - Drama


1925

1925 Studio Tour

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1917

A Girl's Folly

Film - Komedie


Režisér

1957

Jet Pilot

Film - Válečný, Drama, Romantický, Akční


1953

Anatahan

Film - Drama


1952

Macao

Film - Dobrodružný, Film-Noir


1946

Souboj na slunci

Film - Western, Drama, Romantický


1944

Town, The

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1941

Podsvětí Šanghaje

Film - Film-Noir, Drama


1940

I Take This Woman

Film - Drama


1939

Sergeant Madden

Film - Krimi, Rodinný, Drama


1938

The Great Waltz

Film - Hudební, Životopisný, Drama


1937

I, Claudius

Film - Drama


1936

The King Steps Out

Film - Hudební, Romantický


1935

Žena a tatrman

Film - Drama, Romantický

Raskolnikov

Film - Drama

Fashion Side of Hollywood, The

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1934

Rudá carevna

Film - Životopisný, Drama, Romantický, Historický


1932

Šanghajský expres

Film - Dobrodružný, Drama, Romantický

Plavovlasá Venuše

Film - Drama


1931

X-27

Film - Válečný, Drama

Americká tragédie

Film - Krimi, Drama, Romantický


1930

Modrý anděl

Film - Drama

Maroko

Film - Drama, Romantický

Modrý anděl

Film - Drama


1929

Thunderbolt

Film - Film-Noir, Krimi, Drama

The Case of Lena Smith

Film - Drama


1928

V dokách newyorských

Film - Film-Noir, Krimi, Drama, Romantický

Poslední komando

Film - Dobrodružný, Drama

The Dragnet

Film - Krimi, Drama

Street of Sin

Film - Drama


1927

Podsvětí

Film - Film-Noir, Krimi, Drama, Romantický

It

Film - Komedie, Romantický

Děti rozvodu

Film - Drama, Romantický


1926

Woman of the Sea, A

Film - Drama

Exquisite Sinner

Film - Drama, Romantický


1925

Lovci spásy

Film - Drama

The Masked Bride

Film - Drama, Romantický


Scenárista

1939

Lady of the Tropics

Film - Drama, Romantický


1932

Plavovlasá Venuše

Film - Drama


1931

X-27

Film - Válečný, Drama


1925

Lovci spásy

Film - Drama


Producent

1935

Žena a tatrman

Film - Drama, Romantický


1934

Rudá carevna

Film - Životopisný, Drama, Romantický, Historický


1932

Plavovlasá Venuše

Film - Drama


1931

Americká tragédie

Film - Krimi, Drama, Romantický


1928

V dokách newyorských

Film - Film-Noir, Krimi, Drama, Romantický


1925

Lovci spásy

Film - Drama


Kameraman

1935

Žena a tatrman

Film - Drama, Romantický


Střihač

1934

Rudá carevna

Film - Životopisný, Drama, Romantický, Historický


1932

Plavovlasá Venuše

Film - Drama


1931

X-27

Film - Válečný, Drama


1928

The Wedding March

Film - Drama

The Honeymoon

Film


1925

Lovci spásy

Film - Drama


Archivní záběry

2014

Od Caligariho k Hitlerovi

Film - Dokumentární


2000

Couples et duos de légende du cinéma : Josef von Sternberg et Marlene Dietrich

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1998

Třetí říše v barvě

Film - Dokumentární, Válečný, Historický


1980

Hollywood

Seriál - Dokumentární, Historický

Životopis

Josef von Sternberg, sochař světla a stínu, byl mužem vpravdě kosmopolitním: Nejenže ve svých filmech vyhledával exotické kulisy typu Číny, carského Ruska nebo severní Afriky (i filmy odehrávající se v současné Americe dávaly přednost místům na okraji „obyčejné“ reality), podobně rozkročený byl i jeho život.

Jako syn vysloužilého rakousko-uherského vojáka, který se snažil uchytit v Americe, trávil Sternberg dětství střídavě ve Vídni a New Yorku. Právě v New Yorku našel náhodou uplatnění v čištění a opravách filmových kopií, což odstartovalo jeho učednická léta u filmu. Ta vrcholí v roce 1924 natočením THE SALVATION HUNTERS, kde Sternberg s miniaturním rozpočtem zúročil své pohrdání vůči většině filmových režisérů. Vedle finančního úspěchu si tím vysloužil i uznání autorit Mary Pickfordové a Charlese Chaplina, jenže Sternberg, už tehdy samorost zápasící o kontrolu nad svými filmy, se s novými chlebodárci rychle rozešel a po několika karambolech opět proráží už klasickou gangsterkou UNDERWORLD.

V roce 1930 Sternberg odjíždí do Německa natočit legendárního MODRÉHO ANDĚLA. Ten udělá z Marlene Dietrichové mezinárodní a pod Sterbergovou taktovkou vzápětí i hollywoodskou hvězdu; její nabytá popularita a tvárnost na oplátku pomohou Dietrichové režisérovi (a jednomu z mnoha milenců) k vrcholnému období ve studiu Paramount (viz filmy jako MAROKO, PLAVOVLASÁ VENUŠE, ŠANGHAJSKÝ EXPRES nebo RUDÁ CAREVNA).

Ovšem s tím, jak americké publikum ztrácelo pochopení pro Sternbergovu stále abstraktnější emocionalitu, horšilo se i jeho postavení v Hollywoodu. Odchod z Paramountu znamenal ztrátu kontroly nad kariérou a postupně narůstající proluky mezi jednotlivými projekty, které Sternberg vyplňoval svými zálibami: sbíráním umění, malováním, socháním a architekturou. Ve filmařském důchodu ještě stihne vyučovat na kalifornské UCLA a napsat cennou autobiografii – v roce 1969 Josef von Sternberg umírá na infarkt.

Nejen tehdejší diváky, ale i mnohé kritiky, kteří zmlsaní MODRÝM ANDĚLEM označovali jeho následné filmy s Dietrichovou za „pornografii“, si Sternberg odcizil svým uměleckým výrazem, upřednostňujícím moderní „povrchovost“ před klasickou dramaturgii postavenou na akci a přehledně namotivovaných postavách s psychologií a osobní historií. Sternbergovým filmům tato „hloubka“ chybí: Nic neskrývá, vše se děje tady a teď, tj. výhradně na plátně, a emoce nechává zrcadlit na povrchu (v „řeči“ těla, v textuře ženské tváře, na nasvícených prostorových plochách). Sternbergovou specialitou byly enigmatické, dominantní a beze zbytku sexuální ženské hrdinky.

Známý americký kritik Andrew Sarris dodává: „Teprve když se rozhlédneme po údajně důležité kinematografii Sternbergových současníků, si uvědomíme tu relativní velikost režiséra, který se rozhodnul psát kamerou v první osobě dlouho před tím, než se díky caméra-stylo Alexandre Astruca stali jeho bezbožný subjektivizmus módním a jeho osobní poezie srozumitelnou.“

betelgeuse

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.