František Jerhot

František Jerhot

Osobnostcsfd.cz

Herec

12. srpna, 1897, Praha, Praha, Hlavní město Praha, Rakousko-Uhersko

20. října, 1982, Praha, Československo

Filmografie

Herec

1939

Tulák Macoun

Film - Drama, Romantický

Děvče z předměstí anebo Všecko příjde najevo

Film - Komedie

U svatého Matěje

Film - Komedie


1936

Golem

Film - Horor, Drama, Fantasy, Historický


1935

Hrdina jedné noci

Film - Komedie

Jedenácté přikázání

Film - Komedie


1934

Hej-rup!

Film - Komedie

Mazlíček

Film - Komedie

Tři kroky od těla

Film - Komedie


1933

Život je pes

Film - Komedie

Vražda v Ostrovní ulici

Film - Krimi, Drama

Skřivánčí píseň

Film - Drama, Romantický


1932

Sňatková kancelář

Film - Komedie

Písničkář

Film - Drama

Tisíc za jednu noc

Film - Komedie


1931

To neznáte Hadimršku

Film - Komedie

Dobrý voják Švejk

Film - Komedie

To neznáte Hadimršku (německá verze)

Film - Komedie

Karel Havlíček Borovský

Film - Životopisný, Drama


1927

Milenky starého kriminálníka

Film - Komedie

Pražský kat

Film - Dobrodružný

Krásná vyzvědačka

Film - Krimi, Drama


1926

Falešná kočička aneb Když si žena umíní

Film - Komedie

Lásky Kačenky Strnadové

Film - Komedie

Aničko, vrať se!

Film - Komedie

Pražský flamendr

Film - Drama

Válečné tajnosti pražské

Film - Válečný, Drama

Vdávala se jedna panna

Film - Hudební, Komedie

Neděle československých filmových pracovníků

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1925

Dobrý voják Švejk

Film - Komedie, Válečný

Životopis

František Jerhot se narodil 12. srpna 1897 zřejmě v Praze. Od poloviny 20. let se datuje jeho práce pro českou kinematografii. Bohužel, ani o této osobnosti nejsou dostupné zprávy o jeho původu, životě, zázemí a soukromí. Nejprve začínal anonymně v různých pomocných funkcích ve filmových štábech.

Ve druhé polovině 20. let se začal objevovat jako herec epizodních rolí, což mu vydrželo až do konce let třicátých. Současně ještě v dobách němého filmu pracoval jako pomocný režisér u režiséra Svatopluka Innemanna. Jeho kariéra však byla nějakou dobu narušena vleklou nemocí, kvůli které pobýval delší čas v mimopražském sanatoriu. V roce 1929 se opět vrátil do českého filmu.

V němých filmech se jeho charakteristická vysoká hřmotná postava herecky objevila v rolích strážníků a četníků (např. ANIČKO, VRAŤ SE!, FALEŠNÁ KOČIČKA, LÁSKY KAČENKY STRNADOVÉ, MILENKY STARÉHO KRIMINÁLNÍKA, VÁLEČNÉ TAJNOSTI PRAŽSKÉ), vousatého vězně v garnisoně (DOBRÝ VOJÁK ŠVEJK), sládka (PRAŽSKÝ FLAMENDR), tanečníka (VDÁVALA SE JEDNA PANNA), žalářníka (KRÁSNÁ VYZVĚDAČKA) a lupiče (PRAŽSKÝ KAT).

Ve zvukovém období byl účastníkem slavnosti (TO NEZNÁTE HADIMRŠKU), četníkem v Brixenu (KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ), vojínem (DOBRÝ VOJÁK ŠVEJK), detektivem (TISÍC ZA JEDNU NOC) a také pořadatelem (SŇATKOVÁ KANCELÁŘ).

Od roku 1933 se herecky účastnil ve filmech PÍSNIČKÁŘ (opět strážník), VRAŽDA V OSTROVNÍ ULICI (policejní úředník v oddělení ztrát a nálezů), SKŘIVÁNČÍ PÍSEŇ (inspicient), ŽIVOT JE PES (strážník), TŘI KROKY OD TĚLA (věřitel), MAZLÍČEK (trestanec), HEJ – RUP! (taxikář), JEDENÁCTÉ PŘIKÁZÁNÍ (obr v kabaretu), HRDINA JEDNÉ NOCI (kat), GOLEM (katův pacholek) a po dvouleté přestávce roku 1939, tedy na úsvitu války, ještě v titulech U SVATÉHO MATĚJE (bankovní úředník) i TULÁK MACOUN (výplatčí na stavbě).

Na rozhraní 20. a 30. let pracoval především jako pomocný režisér a asistent režie na němých a zvukových snímcích již zmíněného režiséra Svatopluka Innemanna.

V letech 1929 – 1933 tak pracoval na Innemannových titulech PLUKOVNÍK ŠVEC, FIDLOVAČKA, TŘETÍ ROTA, PSOHLAVCI, POSLEDNÍ BOHÉM, KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ, ŠENKÝŘKA „U DIVOKÉ KRÁSY“, SŇATKOVÁ KANCELÁŘ, PŘED MATURITOU, PÍSNIČKÁŘ, MALOSTRANŠTÍ MUŠKETÝŘI, U SVATÉHO ANTONÍČKA a SKŘIVÁNČÍ PÍSEŇ.

Celkem rychle Jerhot „povýšil“ a stal se vedoucím výroby víc jak tří desítek filmů z let 1933 – 1939 společnosti Meissnerfilm (REVIZOR, ŽENA, KTERÁ VÍ, CO CHCE, TŘI KROKY OD TĚLA, PÁN NA ROZTRHÁNÍ, NEZLOBTE DĚDEČKA, HEJ – RUP!, JANA, SEXTÁNKA, IRČIN ROMÁNEK, LIDÉ POD HORAMI, SLÁVKO, NEDEJ SE!, POZOR, STRAŠÍ!, BOŽÍ MLÝNY, DĚVČE Z PŘEDMĚSTÍ ANEBO VŠECKO PŘÍJDE NA JEVO) a 1932, 1936 – 1942 dalších výrobců.

Pro další výrobce tak vedl výrobu mj. u snímků SESTRA ANGELIKA, SRDCE V SOUMRAKU, DIVOCH, ŠVANDA DUDÁK, PANENKA, U SVATÉHO MATĚJE, TULÁK MACOUN, SRDCE V CELOFÁNU, BÍLÁ JACHTA VE SPLITU, NEVINNÁ, DCERUŠKA K POHLEDÁNÍ, OKÉNKO DO NEBE, MADLA ZPÍVÁ EVROPĚ, TETIČKA, RUKAVIČKA a VELKÁ PŘEHRADA.

V letech 1942 – 1945 musel pracovat jako vedoucí výroby německých filmů u společnosti Pragfilm na Barrandově pro české režiséry Martina Friče (DER ZWEITE SCHUß / DRUHÝ VÝSTŘEL), Miroslava Cikána (DAS SCHWARZE SCHAF / ČERNÁ OVCE) a pro Němce Gézu von Cziffru (nikdy nedokončený film LEUCHTENDE SCHATTEN / ZÁŘÍCÍ STÍNY).

Ovšem po roce 1945 se už ve znárodněném filmu a jeho produkčních strukturách více neuplatnil. Kromě filmu se František Jerhot věnoval i své druhé lásce – fotbalu.

Nejenom, že se stal rozhodčím, soudcem, státní ligy a fotbalových utkání po celém území Československa, v roce 1937 byl dokonce jmenován zkušebním komisařem sboru fotbalových soudců v ČSR. Již rok předtím mu byl předán Diplom Za zásluhy ve fotbalovém sportu (1936).

František Jerhot zemřel v zapomenutí, neznáme ani přesný den, měsíc a rok skonu. S největší pravděpodobností se tak stalo v Praze. Jediné co víme je, že ještě v 50. letech byl snad naživu. Přesto patří mezi významné české filmaře 20. až 40. let, který se u několika desítek filmů podílel jako filmový herec malých rolí, pomocný asistent režie a především jako vedoucí výroby.

Jaroslav "krib" Lopour

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.