Anna Melíšková

Anna Melíšková

Osobnostcsfd.cz

Herečka

12%
Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herečka

1961

Hledá se táta!

Film - Komedie

Procesí k panence

Film - Komedie

Aristokrati

Film


1960

Rychlík do Ostravy

Film - Drama

Tři tuny prachu

Film - Psychologický, Drama

Lidé jako ty

Film - Drama

Kremelský orloj

Film - Drama, Historický

Tříminutový rozhovor

Film - Hudební, Komedie


1959

Romeo, Julie a tma

Film - Válečný, Drama

Pět z milionu

Film - Povídkový, Drama

Letiště nepřijímá

Film - Psychologický, Drama

Kruh

Film - Psychologický, Drama

Zápisky kriminalistovy

Film - Komedie, Povídkový


1958

Touha

Film - Povídkový


1957

Tam na konečné

Film - Psychologický, Drama

Krvavá svatba

Film - Drama


1956

Život

Film - Krátkometrážní, Povídkový


1954

Ještě svatba nebyla...

Film - Komedie


1953

Jestřáb kontra Hrdlička

Film - Drama


1952

Plavecký mariáš

Film - Komedie


1948

Postel o 5 HP aneb Probuzení na ulici

Film - Komedie, Krátkometrážní


1947

Týden v tichém domě

Film - Komedie, Povídkový

Housle a sen

Film - Hudební, Životopisný, Drama

Kam s ním?

Film - Komedie, Krátkometrážní


1946

Velký případ

Film - Komedie, Válečný


1945

Řeka čaruje

Film - Komedie, Mysteriózní, Poetický


1943

Bláhový sen

Film - Drama, Romantický


1939

Bílá jachta ve Splitu

Film - Drama, Romantický

Životopis

Anna Melíšková se narodila jako Anna Procházková 27. května 1895 v Přerově. V šestnácti letech se rozhodla pro hereckou dráhu. Nejprve během let 1911 – 1945 byla především herečkou kočovných a venkovských divadelních společností, například u ředitele Vladimíra Housy, jež střídala s angažmá u kamenných divadel (mj. i České divadlo v Olomouci).

Za druhé světové války se již víceméně (až na občasné zájezdy) usadila v Praze, kde vystupovala v holešovickém Lidovém divadle Uranie a ve Stálém divadle v Unitarii v Karlově ulici. Po osvobození už zůstala v Praze, s výjimkou velmi krátkého angažmá v Divadle pracujících ve Zlíně (1947 – 1948).

V Praze byla Anna Melíšková herečkou Divadla 5. května (1945 – 1947) a až do svého úmrtí Divadla S. K. Neumanna v Libni (1948 – 1962). Se svojí silnou menší postavou, kulatým bodrým obličejem tvořila především lidové komické i tragikomické postavy v klasickém českém a světovém repertoáru.

Zahrála si mj. ve hrách „Jan Žižka“ (Stařena), „Ženitba“ (Tekla), „Zkrocení zlé ženy“ (Hostinská), „Jánošík“ (Babka), „Ženský boj“ (Babuše), „Maloměstské klepny“ (Marijánka), „Fidlovačka“ (Mastílková), „Maryša“ (Lízalka), „Les“ (Gurmyžská), „Lucerna“ (Bába), „Naši furianti“ (Dubská), „Bobří kožich“ (Wolfová), „Chudý kejklíř“ (Háta), „Sláva“ (Motylkovová), „Tartuffe“ (Pernellová), „Její Pastorkyňa“ (Kostelnička), „Ze života hmyzu“ (Chrobačka), „Nepokojné hody svaté Kateřiny“ (Spálenková), „Zločin a trest“ (Matka), „Aristokrati“ (Sadovská) ad.

K českému filmu se Melíšková poprvé dostala až během svého pobytu v Praze, na samém počátku německé okupace. Debutovala jako teta Džidžety Dundové (Nancy Rubensová) zelinářka Jako ve filmu BÍLÁ JACHTA VE SPLITU (1939) Ladislava Broma. Do konce války se zvládla předvést jako správcová domu Pospíšilová v Holmanově BLÁHOVÉM SNU (1943).

V poválečné druhé polovině 40. let ještě byla ženou s chrastím Koreškou v poetickém snímku ŘEKA ČARUJE (1945) Václava Kršky, bytnou Slavíka (Jaromír Spal) Schneiderovou v Krškově HOUSLE A SEN (1946), služebnou Amálkou v Kubáskově a Machově komedii VELKÝ PŘÍPAD (1946) a hostinskou Řeřichovou v Krejčíkově komedii TÝDEN V TICHÉM DOMĚ (1947).

V 50. letech si pro Melíškovou filmaři připravili úlohy lesní dělnice Martínkové v PLAVECKÉM MARIÁŠI (1952) Václava Wassermana, domovnice v Borského dramatu JESTŘÁB KONTRA HRDLIČKA (1953), družstevnice Terezy Fojtové v komedii JEŠTĚ SVATBA NEBYLA… (1954) Jaroslava Macha, domovnice Malé ve snímku Jána Kadára a Elmara Klose TAM NA KONEČNÉ (1957), především umírající učitelky Marie Hynkové, hlavní postavy z povídky MAMINKA z Jasného snímku TOUHA (1958), hostinské U Staré basy v povídkovém snímku Zbyňka Brynycha PĚT Z MILIONU (1959), babičky v Rychmanově KRUHU (1959), cestující na nádraží v dramatu LETIŠTĚ NEPŘIJÍMÁ (1959) Čeňka Duby a zákaznice Kubrychtové v dramatu Jiřího Weisse ROMEO, JULIE A TMA (1959).

V šesté dekádě stihla krátce před svým úmrtím v rychlém sledu sehrát matku hygieničky MUDr. Evy Frágnerové (Blanka Bohdanová) v Daňkově díle TŘI TUNY PRACHU (1960), matku Vlasty (Dagmar Zikánová) a ženu montéra Vaňka (L. H. Struna) v Machově dramatu RYCHLÍK DO OSTRAVY (1960), manželku starého dělníka Čuříka (Stanislav Neumann) Mařenku ve snímku LIDÉ JAKO TY (1960) Pavla Blumenfelda, matku agitátora a předsedy JZD Vojty (hraný Martinem Ťapákem) Marjánku ve vesnické komedii režiséra Vojtěcha Jasného PROCESÍ K PANENCE (1961) a naposled starou babičku Liškovou v komedii HLEDÁ SE TÁTA! (1961) Františka Daniela.

Ojediněle si Melíšková zahrála postavy i v krátkých, propagačních a studentských filmech: hospodyně Anči (KAM S NÍM?), žena na ulici (POSTEL O 5 HP ANEB PROBUZENÍ NA ULICI) i sousedka (ŽIVOT). Střídavě byla zvána i před televizní kamery (film ZÁPISKY KRIMINALISTOVY apod.) a před rozhlasový („Dobrodružství kolegijního rady Pavla Ivanoviče Čičikova“, „Měsíc nad řekou“, „Kremelský orloj“ atp.) a dabingový (MŮJ NEJDRAŽŠÍ atd.) mikrofon.

Za výkon Báby v Jiráskově „Lucerně“ získala Zlatý odznak Divadelní žatvy (1952) a později byla jmenována Zasloužilou umělkyní (1956). Anna Melíšková zemřela 2. února 1962 v Praze, v nedožitém věku sedmašedesáti let.

Jaroslav "krib" Lopour

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.