Djibril Diop Mambéty

Djibril Diop Mambéty

Osobnostcsfd.cz

Herec/čka, Režisér/ka, Scenárista/ka

23. července, 1998, Paříž, Île de France, Francie

Filmografie

Herec/čka

1992

Hyeny

Film - Komedie, Drama


1964

Le Glas

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


Režisér/ka

2022

Histoires de petites gens

Film - Komedie, Drama


1999

Malá prodavačka slunce

Film - Rodinný, Drama


1994

Frank

Film - Krátkometrážní


1992

Hyeny

Film - Komedie, Drama


1989

Mluvme o babičce

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1981

Diabugu

Film - Krátkometrážní


1973

Návrat hyeny

Film - Drama


1970

Badou Boy

Film - Drama


1969

Contras' City

Film - Krátkometrážní


Scenárista/ka

2022

Histoires de petites gens

Film - Komedie, Drama


1973

Návrat hyeny

Film - Drama


Archivní záběry

2011

Příběh filmu: Odysea

Seriál - Dokumentární, Historický

Životopis

"Kinematografie je magií ve službách snů."

Djibril Diop Mambéty byl nejen filmový režisér, ale také herec, řečník, skladatel a básník. Pocházel z muslimské rodiny náležející k Wolofům, senegalskému nejpočetnějšímu etniku. Narodil se ve městě Colobane, které také tvořilo kulisy k některým jeho filmům. Po dokončení herecké školy působil v Národním divadle Daniela Sorana v Dakaru, ze kterého byl následně z disciplinárních důvodů vyloučen. V roce 1969, ve svých čtyřiadvaceti letech, bez jakékoli filmové průpravy, Mambéty režíroval a produkoval svůj první krátký film. Následující rok vytvořil hodinové drama BADOU BOY (1970), které obdrželo stříbrnou cenu (Stříbrný Tanit) na tuniském filmovém festivalu. Oba filmy se dočkaly mezinárodního uznání pro jejich originální a experimentální filmařskou techniku a nelineární, nekonvenční narativní styl, kterým se Mambéty odlišuje od ostatních frankofonních socio-realistických afrických filmařů.

Mambéty se stejně jako řada jeho současníků prostřednictvím filmu vyjadřoval k politické a sociální situaci v Africe. K jeho tématům patří moc, bohatství a život v bludu. Jeho filmům, stejně jako dílům ostatních kritiků neokolonialismu (Ousmane Sembène, Souleymane Cissé), můžeme lépe porozumět v kontextu latinskoamerickéh filmového hnutí "Tercer Cine" (Třetího kina) zavrhujícího neokolonialismus, kapitalistický systém a hollywoodskou kinematografii coby pouhou komerční zábavu. Mnoha jeho filmy prochází téma mixu kultury: střihové sekvence překypují symboly a zvuky tradiční a moderní Afriky stejně jako současného evropského umění. Jeho styl vyprávění je průnikem starobylé kmenové vypravěčské tradice a moderních avantgardních technik. Mambétyho zajímala transformace protichůdných prvků do životaschopné africké kultury. Jak sám říkal, šlo mu o "znovuobjevení filmu".

Mambétyho technicky sofistikovaný a na symboliku bohatý první celovečerní snímek NÁVRAT HYENY (1973) získal Cenu mezinárodních kritiků na Filmovém festivalu v Cannes a také Zvláštní cenu poroty na festivalu v Moskvě a zajistil mu uznání na mezinárodní úrovni. HYENY (1992), jeho druhý a poslední celovečerní snímek, byl adaptací Dürrenmattovy hry "Návštěva staré dámy" a byl zamýšlen jako pokračování NÁVRATU HYENY. Mambéty v něm ukazuje Afričanům jak díky svojí bezuzdné touze po materiálních věcech pokračují v závislosti na Západě. Před smrtí stihl ještě dokončit větší část zamýšlené trilogie "Contes des Petites Gens" (Příběhy Malých Lidí). Prvním snímkem byl FRANK (1994), druhý, MALÁ PRODAVAČKA SLUNCE (1999), měl premiéru až po jeho smrti. Djibril Diop Mambéty umírá v třiapadesáti letech v pařížské nemocnici na rakovinu plic. V roce 2008 se stal námětem filmového dokumentu MAMBÉTY FOR EVER.

Marek "džanik" Janík

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.