Marie Pavlíková

Marie Pavlíková

Osobnostcsfd.cz

Herečka

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herečka

2001

Četnické humoresky

Seriál - Komedie, Krimi

Marie Pavlíková

Film - Dokumentární


1998

Převeliké klanění právě narozenému Jezulátku aneb Betlém

Film - Drama


1986

Nejlepší lékař mého života

Film - Povídkový


1985

My holky z městečka

Seriál - Rodinný

Herečka tří generací

Film - Dokumentární


1984

Obraz

Film - Drama


1983

Radostné události

Film - Komedie

Komtesa Mary

Film - Životopisný, Drama


1982

Odchod bez řádů

Film - Drama


1980

Kalamita

Film - Komedie

Neobvyklý případ

Film - Drama


1979

Kdo chytá štěstí za pačesy

Film - Komedie

Rváč

Film - Životopisný


1978

Historie dirigenta Kaliny

Film - Krátkometrážní, Drama

Búrajú starú pec

Film - Krátkometrážní, Poetický


1976

Přebytečná pravda

Film - Drama


1974

Matka

Film - Drama


1973

Spolužáci

Film - Komedie, Krátkometrážní


1972

Bakaláři

Seriál - Komedie, Krátkometrážní

Venca

Film - Drama


1971

Dokud jsou ryby němé

Film - Komedie, Drama

Stříbrná šestka

Film - Drama


1970

Paradajs

Film - Drama

Podzim

Film - Drama


1968

Moudrý Engelbert

Film - Drama, Historický


1965

Čtvrtý obratel

Film - Drama


1962

Gazdina roba

Film - Drama

Kavkazský křídový kruh

Film - Drama


1954

Botostroj

Film - Drama


1947

Čtenáři a jejich svět

Film - Dokumentární, Komedie, Krátkometrážní


1934

Hřích mládí

Film - Drama, Romantický


1930

Vše pro lásku

Film - Komedie


1926

Pohádka máje

Film - Drama, Romantický


Hostka

1974

Dostaveníčko u draka

Seriál - Talk-show

Životopis

Marie Pavlíková pocházela z Tišnova, kde byl její otec správcem lihovaru. Rodina byla sice kulturně orientovaná, ale pro Mariinu touhu stát se herečkou neměla příliš mnoho pochopení. Pavlíková již od dětských let hrála ochotnické divadlo, v době studií na dívčí škole Vesna v Brně prošla hereckou a pěveckou průpravou u známých brněnských umělkyň. Jako dvacetiletá se objevila v němém filmovém přepisu Mrštíkova románu POHÁDKA MÁJE (1926). V roce 1927 byla angažována do brněnského Národního divadla, kde původně působila v operetě a setkala se zde s řadou později významných osobností, například s Oldřichem Novým, hrála v Rosemarie nebo Polské krvi a v dalších bezmála třiceti operetách. Se zpěvohrou však nakonec nebyla příliš ztotožněná a zatoužila po činohře. Nabídku na přestup do Vinohradského divadla odmítla a v rámci brněnského Národního divadla přešla v roce 1930 do činohry, v níž pak působila až do svého odchodu do důchodu (1974). Nucenou přestávku v herecké práci prožila v době války, kdy bylo brněnské Národní divadlo uzavřeno, Pavlíková pak působila v nacisty trpěném Českém lidovém divadle, nakonec ale byla totálně nasazena a na konci okupace pracovala jako dělnice v brněnské Zbrojovce.

Marie Pavlíková proslula nejen elegantním zjevem, ale také svým šarmantním vystupováním, uplatnila se v řadě rolí mondénních dam, herecké schopnosti ale prokázala i v psychologicky složitých portrétech, přičemž vždy excelovala vysoce kvalitním uměním konverzace. Na jevišti Národního divadla hrála ve stěžejním klasickém repertoáru (Hamlet, Richard III., Lucerna, My Fair Lady, Srpnová neděle, Gazdina Roba, Mnoho povyku pro nic), svou divadelní dráhu zakončila rolí babičky v Jenůfě. Po odchodu z Národního divadla pak ještě hrála v rolích starších žen na avantgardní scéně legendárního Divadla Na provázku (Pohádka máje, Kytice). Jako osmdesátiletá pak ještě v roce 1986 hrála pohostinsky v brněnském Národním divadle ve hře V zajetí něžné chiméry.

Bytostné sepjetí Marie Pavlíkové s přední brněnskou scénu vyústilo v její minimální participaci v českém filmu. Po již zmíněném němém snímku podruhé vstoupila do světa filmu nevelkou rolí učitelky v melodramatu HŘÍCH MLÁDÍ (1935) v režii svého manžela A. Podhorského. Znovu se pak objevila v roli šéfovy ženy v tendenčně pojatém sociálním dramatu BOTOSTROJ (1954). Poslední filmovou roli babičky si zahrála v hořké komedii KALAMITA (1981), kam byla doporučena herci Divadla Na provázku, s nimiž tehdy spolupracovala (hlavní roli zde hrál Bolek Polívka). Jestliže pro film vytvořila Pavlíková jen čtyři role, více příležitostí dostala v televizi, a to především v produkci brněnského studia. Hrála například ve zdařilých inscenacích MOUDRÝ ENGELBERT (1968), PARADAJS (1970), ODCHOD BEZ ŘÁDŮ (1982) nebo KOMTESA MARY (1983). Naposledy se divákům připomněla rolí stařičké matky jednoho z četníků v seriálu ČETNICKÉ HUMORESKY (2000).

Marie Pavlíková vynikala po celý život jako emancipovaná žena (proslulá byla její záliba v automobilismu a létání), až do stáří pěstovala čilé společenské styky a za zmínku stojí také její obdivuhodná vitalita. Jejím osudům byl věnován televizní dokument Marie Pavlíková (2001).

Marie Pavlíková byla dvakrát vdaná. Prvním manželem byl její herecký kolega z Brna, Aleš Podhorský (1900-1964), který však krátce po sňatku odešel jako režisér do Prahy (1937) a manželství se po třech letech rozpadlo. Za války se pak Pavlíková provdala podruhé za inženýra Karla Kleinberga, který však následkem štvavé atmosféry zemřel již v roce 1944.

V roce 1966 byla Pavlíková jmenována Zasloužilou umělkyní, v roce 1986 pak v rodném Tišnově obdržela čestné občanství. Zemřela jako nejstarší česká herečka v Brně 27. září 2003 ve věku 97 let.

Pavel "argenson" Vlach

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.