Ferdinand Hart

Ferdinand Hart

Osobnostcsfd.cz

Herec

28. října, 1893, Písek, Čechy, Rakousko-Uhersko

12. ledna, 1937, Praha, Československo

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

1936

Jízdní hlídka

Film - Válečný, Drama

Golem

Film - Horor, Drama, Fantasy, Historický


1935

Ať žije nebožtík

Film - Komedie

Milan Rastislav Štefánik

Film - Životopisný, Drama

První políbení

Film - Drama, Romantický

Jana

Film - Drama, Romantický


1934

Hej-rup!

Film - Komedie

Mazlíček

Film - Komedie

Žena, která ví, co chce

Film - Komedie


1933

Život je pes

Film - Komedie

V tom domečku pod Emauzy

Film - Hudební, Drama, Romantický

Zatykač Z - 48

Film - Dobrodružný, Drama

Kvítek z Havaje

Film

V tom domečku pod Emauzy (rakouská verze)

Film - Hudební, Drama, Romantický


1932

Štvaní lidé (německá verze)

Film - Dobrodružný, Drama

Das schöne Abenteuer

Film - Romantický

Ein toller Einfall

Film - Komedie

Unheimliche Geschichten

Film - Horor, Komedie, Sci-Fi

Die elf Schill'schen Offiziere

Film

Tajný agent

Film


1931

Danton

Film - Drama, Historický

Im Geheimdienst

Film - Drama

Luise, Königin von Preußen

Film

Panik in Chicago

Film

...und das ist die Hauptsache!?

Film - Komedie, Muzikál

1914, die letzten Tage vor dem Weltbrand

Film - Drama

Bobby geht los

Film - Komedie, Krimi


1930

Dreyfus

Film - Drama

Das Flötenkonzert von Sans-souci

Film - Historický

Poslední kompanie

Film

Varšavská citadela

Film


1929

Der Leutnant Ihrer Majestät

Film

Das grüne Monokel

Film - Krimi, Akční


1928

Vom Täter fehlt jede Spur

Film - Krimi

Gustav Mond, Du gehst so stille

Film


1927

Die Bräutigame der Babette Bomberling

Film


1926

Königin des Weltbades, Die

Film

Životopis

Ferdinand Hart se narodil 28. října 1893 v Písku. Jako herec začínal v německých divadlech, kde se herecky skvěle vyvinul v dramatického umělce. Učiteli mu byli režiséři Max Reinhardt a Erwin Piscator, kteří mu svěřili některé klíčové titulní postavy ve světových dramatech („Vilém Tell“, „Loupežníci“ a v shakespearovských hrách „Zkrocení zlé ženy“ a „Macbeth“).

Po návratu do Prahy (ještě před neblaze proslulým nacistickým pučem) na začátku třicátých let se pokoušel o trvalé angažmá v seriózních kamenných divadlech. Místo toho hrál pouze pohostinsky ve Vinohradském divadle („Neřestná žena“) a v Národním divadle (jako Adam Brant v dramatu „Smutek sluší Elektře“ v sezóně 1934 / 1935). Na jaře roku 1935 se na krátkou chvíli stal uměleckým šéfem Nového divadla. Krátce před smrtí získal trvalé angažmá ve Vinohradském divadle. Bohužel předčasná smrt mu zhatila další umělecký vývoj a kariéru. Na divadle se kromě hraní na jevišti uplatnil také jako divadelní režisér.

Jeho divadelní a filmové postavy se vyznačovaly Hartovou neuvěřitelně vysokou, hřmotnou, boxerskou a ramenatou postavou. Také zvláštním obličejem, zajímavě tvarovanou lebkou (široké spánky, zvláštně klenuté a vysoké čelo), pronikavýma očima, hustým obočím, ústy, bradou a výrazně i jímavě pronikavým pohledem, který znamenal značnou část jeho hereckého projevu.

Ještě za svého působení v Německu se objevil ve dvaceti různě žánrových německých němých a zvukových snímcích. Poprvé zřejmě jako Maler Tschakoff v němém dramatu DIE KÖNIGIN DES WELTBADES (1926). Hrál však bohužel malé a různorodé postavy (DAS GRÜNE MONOKEL, DIE LETZTE KOMPANIE, DREYFUS, DANTON, PANIK IN CHICAGO, IN GEHEIMDIENST, GEHETZTE MENSCHEN aj.). Naposledy nejspíš jako Kanako Hilo ve filmu DIE BLUME VON HAWAII (1933).

Do československé kinematografie vstoupil již jako zkušený filmový herec. Poprvé se v českém filmu objevil v německé verzi českého filmu ŠTVANÍ LIDÉ (1932) jako žena s plnovousem v panoptiku. O rok později si ve stejné roli zahrál i v české verzi. V letech 1932 – 1936 již vystupoval pouze v českém filmu pravidelně. Vytvořil v něm na čtrnáct postav.

Hrál: podskaláka Lopatu v melodramatu V TOM DOMEČKU POD EMAUZY (1933), Antona Hubera v německé verzi předchozího snímku, padělatele peněz Ralpha Morrisona ve Fričově a Haasově komedii ŽIVOT JE PES (1933), prezidenta republiky Paranás dona Eduarda de Gonzalese v komedii ŽENA, KTERÁ VÍ, CO CHCE (1934) režiséra Václava Binovce, bankéře v komedii Voskovce a Wericha HEJ – RUP! (1934) v režii Martina Friče, hosta Remingtona v další Fričově a Haasově komedii AŤ ŽIJE NEBOŽTÍK (1935), státního zástupce v melodramatu PRVNÍ POLÍBENÍ (1935) Vladimíra Slavínského, správce v melodramatu JANA (1935) režisérů Emila Synka a Roberta Landy a rovněž francouzského plukovníka v životopisném dramatu Jana Svitáka MILAN RASTISLAV ŠTEFÁNIK (1935).

Hart vytvořil tři postavy, které jsou dodnes hodnoceny, jako jeho nejvýznamnější a nejznámější: roztomilý a dojemný sedminásobný vrah, který se navenek zdá jako necitelná vraždící hora masa, ale ukáže se, že i on má cit a že se pod hrubiánskou slupkou skrývá jemná a útlocitná duše v Haasově a Fričově komedii MAZLÍČEK (1934), agitující komisař Tajožný v Binovcově válečném dramatu JÍZDNÍ HLÍDKA (1936) – tuto postavu si již předtím zahrál na divadelních prknech, a konečně role obávaného hliněného Golema v česko – francouzském dramatu Juliena Duviviera GOLEM (1936). Tato role ho proslavila po celém světě, a mohl v ní uplatnit zejména své fyzické vlastnosti, než ty herecké. Opravdu velké role, hodné jeho talentu, se již však nikdy nedočkal a nedožil.

Spolupracoval také s rozhlasem. Ferdinand Hart zemřel náhle 12. ledna 1937 v Praze ve věku pouhých nedožitých čtyřiceti čtyř let. Jeho smrtí odešel náš postavou nejoriginálnější a nejzvláštnější herec.

Jaroslav "krib" Lopour

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.