Dano Živojnovič

Dano Živojnovič

Osobnostcsfd.cz

Herec

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

1982

Výlet do mladosti

Film - Poetický, Drama, Romantický


1980

Citová výchova jednej Dáše

Film - Drama

Najstarší zo všetkých vrabcov

Film - Poetický


1979

Svadba Arneho Jurgu

Film - Drama


1978

Spadla z nebe

Seriál - Dobrodružný, Komedie, Rodinný, Fantasy

Smoliari

Film - Komedie, Muzikál

Revízor

Film - Komedie, Muzikál


1977

Zlatá réva

Film - Drama

Bíla stužka ve tvých vlasech

Film - Poetický, Drama

Vládca Oidipus

Film - Drama


1976

Keby som mal dievča

Film - Drama

Keď zašumia biele brezy

Film - Válečný, Drama


1975

Pacho, hybský zbojník

Film - Komedie

Horúčka

Film - Psychologický, Drama

Lampióniky

Film - Drama


1974

Veľké pokušenie

Film - Drama


1973

Prechádzka s pani Gizkou

Film - Dokumentární, Krátkometrážní, Životopisný

Jaltská konferencia 1945

Film - Drama


1972

Šagrénova koža

Film - Drama


1971

Hrst plná vody

Film - Drama

Páni sa zabávajú

Film - Komedie

V tieni vlkov

Seriál - Válečný, Drama


1970

A. C. Dupin zasahuje

Seriál - Krimi, Drama

Debny

Film - Komedie, Krátkometrážní

Fraška o kadi

Film - Komedie, Krátkometrážní


1969

Veľký bál u grófa Orlovského

Film - Hudební


1968

Sladký čas Kalimagdory

Film - Poetický, Fantasy

Niet inej cesty

Film - Drama, Historický


1967

Vreckári

Film - Komedie, Krimi, Drama


1966

Siedmy kontinent

Film - Pohádka, Rodinný


1964

Šesť postáv hľadá autora

Film - Drama


1957

Štyridsaťštyri

Film - Válečný, Drama


1955

Štvorylka

Film - Komedie


1940

Konečně sami

Film - Komedie

Štěstí pro dva

Film - Hudební, Komedie


1939

Veselá bída

Film - Hudební, Komedie


1937

Kariéra matky Lízalky

Film - Komedie

Ze všech jediná

Film - Komedie

Životopis

Jihoslovanský pěvec Dano Živojnovič se narodil 4. června 1905 v jugoslávském Vršaci v Srbsku jako Daniel Slobodan. Původně se měl stát právníkem, ale po nedokončených studiích se raději ubral na uměleckou pěveckou dráhu. Zprvu jako sólista zpěvohry prošel jugoslávským Bělehradem, Záhřebem a maďarskou Budapeští (1924 – 1937). Následně přesídlil do Československa, kde se zpočátku uvedl na pražských jevištích, zejména ve známé Velké operetě a též v nuselském Tylově divadle (1937 – 1944). A krátce po skončení okupace se uplatnil jako sólista a ředitel Oblastní zpěvohry v Jablonci nad Nisou (1945 – 1946).

Nakonec zakotvil v bratislavské Nové scéně (1947 – 1970), kde setrval až do svého penzionování. Díky svým skvělým jazykovým dispozicím (mluvil sedmi jazyky) hostoval v Paříži, Berlíně, Mnichově, Sofii či Štýrském Hradci. Dano Živojnovič byl operetním tenorovým zpěvákem, jenž ztvárňoval milovnické a chlapské kreace v oblíbených operetách (třeba Franze Lehára, Johanna Strausse nebo Imre Kálmána), jimž nechyběla herecká kultivovanost. Jako přirozený a elegantní gentleman dokázal předvést vysoce jak postavené pány, tak obyčejné a současné lidičky v rozličném českém, slovenském i světovém klasickém a moderním operetním, operním, činoherním a muzikálovém repertoáru.

Je přirozené, že se jeho oblíbenosti během pražské éry snažil uplatnit i český film. Těsně po svém příchodu do Prahy si až do začátku války zahrál zejména španělského zpěváka ve filmu v Bromově komedii s Antonií Nedošinskou, Theodorem Pištěkem, Evou Gerovou a Ladislavem Peškem v titulních postavách, průmyslníka Milana Bora alias Nováka v komedii Václava Binovce ZE VŠECH JEDINÁ (1937), jehož vyvolenou se stane stenotypistka Lída Veselá (Truda Grosslichtová), zpěváka v operetě, ředitele hotelu v Benátkách a tenoristu Valentu představoval v hudebních komediích Miroslava Cikána VESELÁ BÍDA (1939), KONEČNĚ SAMI (1940) a naposledy ŠTĚSTÍ PRO DVA (1940).

Ve filmech KARIÉRA MATKY LÍZALKY (1937), ZE VŠECH JEDINÁ (1937), VESELÁ BÍDA (1939) a ŠTĚSTÍ PRO DVA (1940) se filmoví diváci mohli seznámit i s jeho zpěvem. Po téměř třiceti letech se Dano Živojnovič na česká plátna vrátil ve střední úloze staršího lékárníka v baladickém koprodukčním československo – americkém příběhu režisérů Jána Kadára a Elmara Klose TOUHA ZVANÁ ANADA (1969) s opravdu mezinárodním hereckým obsazením. I když umělec žil ještě dalších čtrnáct let, do našeho filmu už nikdy nepronikl. Ještě dalších deset let mohl Dano Živojnovič pronikat do sousedské slovenské kinematografie.

Po příchodu do Bratislavy ho nejvíce zaměstnával slovenský film, pro který stvořil muže v komedii Karola Kršky a Jozefa Medveďa ŠTVORYLKA (1955), Bielikově válečném dramatu ŠTYRIDSAŤŠTYRI (1957), v koprodukčním snímku SIEDMY KONTINENT (1966) Dušana Vukotice, ve ZLATÉ RÉVĚ (1977) režiséra Ľudovíta Fialna, otce v Laholavově příběhu SLADKÝ ČAS KALIMAGDORY (1968), starého kaprála v dramatu Jozefa Zachara NIET INEJ CESTY (1968), Pongráce v Lackově komedii PÁNI SA ZABÁVAJÚ (1971), Frenkela v HORÚČCE (1975) Martina Hollého, krejčího v Uhrově dramatu KEBY SOM MAL DIEVČA (1976) a důchodce a starého Spichulského v BIELE STUŽCE V TVOJICH VLASOCH (1977) Vladimíra Kavčiaka. Úplně naposledy se do filmových ateliérů vrátil ve snímku CITOVÁ VÝCHOVA JEDNEJ DÁŠE (1980).

Jako zpěvák se uplatnil též v rozhlase (např. jako lesní inženýr Jiří Miláček v operetě „Na tý louce zelený“ 1939) a i jako herec v dabingu a televizi (filmy ÚSMEV MONY LÍZY – generál Spence, A. C. DUPIN ZASAHUJE – sluha, SPADLA Z OBLAKŮ, SVADBA ARNEHO JURGU – otec). Realizoval se i na poli uměleckém jako autor divadelní hry „Červená Karkulka“ z roku 1949 a neopomněl překládal operetní libreta z maďarštiny do slovenštiny. Byl druhým manželem operní, operetní a muzikálové zpěvačky Gizely Veclové – Živojnovičové (*1923). Dano Živojnovič zemřel 12. ledna 1983 v Bratislavě ve věku vysokých a nedožitých sedmdesáti osmi let.

Jaroslav "krib" Lopour

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.