Josif Chejfic

Josif Chejfic

Osobnostcsfd.cz

Režisér, Scenárista

4. prosince, 1905, Minsk, Bělorusko, Ruské impérium

24. dubna, 1995, Petrohrad, Rusko

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Režisér

1989

Brodjačij avtobus

Film - Drama


1988

Vy čjo, staričjo?

Film - Drama


1987

Vspomnim, tovarišč!

Film - Dokumentární, Drama


1986

Podsudimyj

Film - Krimi, Drama


1982

Šuročka

Film - Drama, Historický


1979

Poprvé vdaná

Film - Drama


1978

Asja

Film - Drama


1976

Jediná

Film - Drama


1973

Špatný dobrý člověk

Film - Drama


1971

Pablo a Marie

Film - Drama


1967

V městečku S.

Film - Drama, Historický


1963

Den štěstí

Film - Drama, Romantický


1961

Gorizont

Film - Drama


1960

Dáma s psíčkem

Film - Drama, Romantický


1958

Můj nejdražší

Film - Drama, Romantický


1955

Rumjancevův případ

Film - Krimi, Mysteriózní, Drama


1954

Velká rodina

Film - Drama


1953

Jaro v Moskvě

Film - Komedie, Muzikál


1951

Mordovskaja ASSR

Film - Dokumentární


1950

Ogni Baku

Film - Drama


1948

Černé na bílém

Film - Drama


1947

Rozbití Japonska

Film - Dokumentární, Válečný


1946

Ve jménu života

Film - Drama


1944

Malachovská mohyla

Film - Válečný, Drama


1942

Jego zovut Suche-Bator

Film - Drama


1940

Členka vlády

Film - Drama


1937

Profesor Poležajev

Film - Drama


1935

Gorjačije děňočki

Film - Komedie


1933

Moje vlast

Film - Drama


1931

Polděň

Film - Drama


1930

Větěr v lico

Film - Drama


1928

Pesn o metalle

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


Scenárista

1973

Špatný dobrý člověk

Film - Drama

Životopis

Josif Chejfic se narodil 17. prosince (podle juliánského kalendáře 4. 12.) 1905 v Minsku, studoval na Leningradském učilišti filmového umění a uměnovědu při Institutu dějin umění tamtéž (působení v Leningradě zůstává věren po téměř celý svůj umělecký život). Koncem 20. let získával praxi jako scénarista, střihač a asistent režie.

až do roku 1950 tvořil v autorské dvojici s Alexandrem Zarchim (někdy psán jako Zarchy), nejprve ovšem psal scénáře (opět s A. Zarchim) pro režiséra Alexandra Ivanova (např. Transport ogňa), jako režiséři debutují (po krátkém dokumentu Pesň o metalle - 1928) němým filmem VĚTER V LICO (1930, č. Vítr do tváře), vzniklým v rámci První komsomolské tvůrčí brigády podle hry N. Lvova Taví se dny. O rok později následoval, taktéž němý, POLDEŇ (č. Poledne) podle scénáře K. Vinogradové, námětově byl film podobný Dovženkově Zemi - vražda jednoho ze zakladatelů kolchozu. Prvním jejich zvukovým filmem se stala MOJA RODINA (1933, č. Má vlast), ta zase sujetem (revoluce na Dálném východě) mohla připomínat Pudovkinovu Bouři nad Asií. Snímkem Gorjačije děnočki (1935, č. Láska a manévry) pak vstoupily na půdu komediálního žánru, využívající klasické postupy grotesky.

První skutečně významný film autorské dvojice Chejfic-Zarchi představuje DĚPUTAT BALTIKI (1937), u nás známý jako Profesor Poležajev, v hlavní roli s Nikolajem Čerkasovem natočený podle předlohy Neklidné stáří L. Rachmanova. Je řazen do linie filmů jako Čapajev či Trilogie o Maximovi, dramat socialistického realismu, kdy se hrdina (v tomto případě vysokoškolský profesor) staví v řad bolševické revoluce. Podobně ČLEN PRAVITĚLSTVA (1939, č. Členka vlády) líčí kariérní vzestup negramotné a manželem alkoholikem ponižované ženy - Alexandry Sokolovové - přes předsedkyni kolchozu až k nejvyšším dobovým politickým metám, představuje tak ukázku vzorového emancipačního dramatu.

V době 2. světové války pak vytvořili společný sovětsko-mongolský film JEGO ZOVUT SUCHE-BATOR (1942, č. Říkají mu Suche-Bator) - hrdinný epos o mongolském revolucionáři - a MALACHOV KURGAN (1944, č. Malachovská mohyla), inspirovaný bojem pěti sevastopolských námořníků, kteří s se granáty vrhli pod nepřátelské tanky. V roce 1945 vzniká i dokumentární RAZGROM JAPONIJI (č. Rozdrcení Japonska). Po skončení války pak dvojice Chejfic-Zarchi natáčí trojici filmů - VO IMJA ŽIZNI (1946, č. Ve jménu života) z lékařského prostředí, DRAGOCENNYE ZJORNA (1948, č. Černé na bílém) z novinářského a OGNJA BAKU (1950, č. Ohně Baku) z naftařského.

Po ukončení spolupráce s A. Zarchim vytvořil s D. Děrevjanským dokument MORDOVSKAJA ASSR, po záznamu divadelního představení (ve spolupráci s režisérkou N. Košerovou) leningradského Nového divadla s hrou V. Guseva Vesna v Moskve (1953, č. Jaro v Moskvě) vznikl (už v Chejficově samostatné režii) jeden z nejvýznamnějších snímků postalinského tání BOLŠAJA SEMJA (1954, č. Velká rodina) s debutujícím Alexejem Batalovem v jedné z hlavních rolí. Ten se objevil i v civilistní detektivce Dělo Rumjanceva (1955, č. Rumjancevův případ),v Dorogoj moj čelověk (1958, č. Můj nejdražší), Děň ščastja (1963, č. Den štěstí) - v obou ztvárnil roli lékaře - a i v první Chejficově adaptaci díla A. P. Čechova (a režisérově adaptaci klasické literatury vůbec) DAMA S SOBOČKAJ (1960, č. Dáma s psíčkem), která se stala mezinárodně nejrespektovanějším autorovým snímkem (vyznamenán v Cannes).

Tím se začal Chejfic považovat na odborníka na A. P. Čechova a zahájil novou vlnu ruských filmových zpracování tohoto autora (dalšími díly z této dlouhé vlny pak byly mimo jiné Končalovského Stýček Váňa, Michalkovy Nedokončená skladba a Oči černé), v níž sám Chejfic pokračoval filmy V GORODĚ S. (1966, č. V městečku S.) na základě několika autobiografických Čechovových textů a PLOCHOJ CHOROŠIJ ČELOVĚK (1973, č. Špatný dobrý človek) podle povídky Souboj, v němž excelovali Vladimir Vysockij a Oleg Dal. Dalšími díly klasických ruských autorů 19. a začátku 20. století, jejichž díla Chejfic zfilmoval, byly Turgeněvova ASJA (1977) a Kuprinův SOUBOJ - ten pod názvem Šuročka (1982, jinou filmovou verzi natočil pod názvem Pojedinok V. Petrov v roce 1957).

V 60. letech začal režisér spolupracovat se spisovatelem G. Baklanovem, nejprve vznikal film GORIZONT (1961, č. Horizont), roku 1970 pak SALJUT, MARIA (č. Pablo a Marie), začínající etapu Chejficových ženských filmů. Po životním příběhu milenky a manželky španělského námořníka a revolucionáře přichází JEDINSTVENNAJA (1975, Jediná), líčící přátelství přitažlivé servírky a opíjejícího se kytaristy, představovaného Vladimirem Vysockým. Následovala VPERVYJE ZAMUŽEM (1979, č. Poprvé vdaná) - historie svobodné m atky obětující život své dceři, která ji jen prospěchářsky využívá, přesto zůstává nezlomená.

80. léta pak přinesla fiilm PODSUMYJ (1986, č. Obžalovaný), příběh veterána vraždícího v afektu, VY ČJO, STARIČO (1988) a konečně umělecké uzavření kariéry BRODJAČIJ AVTOBUS (1989) o skupině herců na turné ve starém autobuse.

Josif Chejfic zemřel 24. 4. 1995.

Pavel "raroh" Straka

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.