Patrick Tam

Patrick Tam

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér, Scenárista, Skladatel, Střihač, Scénograf

25. března, 1948, Hong Kong, Hongkong

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

2016

Killer and Undercover

Film - Krátkometrážní, Krimi


Režisér

2020

Septet

Film - Povídkový, Drama


2006

Fu zi

Film - Drama


1989

Sha shou hu die meng

Film - Thriller, Romantický


1988

Xue zai shao

Film - Drama


1987

Final Victory

Film - Krimi, Drama, Romantický


1984

Xue er

Film - Komedie, Romantický


1982

Lie huo qing chun

Film - Thriller, Drama, Romantický


1981

Ai sha

Film - Horor, Thriller, Drama, Romantický


1980

Meč Osudu

Film - Thriller, Akční


Scenárista

2020

Septet

Film - Povídkový, Drama


2006

Fu zi

Film - Drama


1988

Xue zai shao

Film - Drama


1987

Final Victory

Film - Krimi, Drama, Romantický


1984

Xue er

Film - Komedie, Romantický


1982

Lie huo qing chun

Film - Thriller, Drama, Romantický


1980

Meč Osudu

Film - Thriller, Akční


Skladatel

1981

Ai sha

Film - Horor, Thriller, Drama, Romantický


Střihač

2020

Septet

Film - Povídkový, Drama


2014

Mo jing

Film - Krimi, Psychologický, Thriller, Akční


2006

Fu zi

Film - Drama


2005

Volba

Film - Krimi, Thriller, Drama


1993

Tian chang di jiu

Film


1990

A Fei zheng zhuan

Film - Drama


Scénograf

2006

Fu zi

Film - Drama


1990

Xiao xin jian die

Film - Komedie, Mysteriózní, Akční


1989

Sha shou hu die meng

Film - Thriller, Romantický


1988

Xue zai shao

Film - Drama


1987

Final Victory

Film - Krimi, Drama, Romantický

Yong ai zhuo yi ren

Film - Komedie, Romantický

Životopis

Patrick Tam Kar Ming se narodil 1. 1. 1948 v Hong Kongu, toho času britské kolonii. V roce 1967 vstoupil do hong kongské tv společnosti TVB jako asistent, o rok později se stal režisérem. V roce 1975 se stal režisérem, scénáristou dramatických tv seriálů jako CID a SEVEN WOMEN. Jedna z epizod nazvaná THE STAR MAP v jeho televizním seriálu WONDERFUN, dokonce vyhrála Stříbrnou Medalii na mezinárodním a filmovém festivalu v New Yorku. Tehdy byl také poslán společností TVB do San Franciska, aby prohloubil svoje znalosti o filmování a editování. Filmový debut přišel pro Patricka Tama v roce 1980. V produkci společnosti Golden Harvest natočil wuxia snímek THE SWORD.

V roce 1981 přichází zásadní snímek nejen pro Tama, ale vůbec celou hong kongskou kinematografii. Titul LOVE MASSACRE je naprosto fenomenálním spojením postupů francouzské nové vlny a žánru slasher. Režisér předkládá divákovi mnoho pečlivě připravených detailů, dlouhé záběry, promyšlenou kompozici scén, pozornost je silně kladena nejen na vykreslení postav, ale na záběry krajiny a okolí. Poté snímek postupně přerůstá do hororu, ovšem násilí je zde silně estetizováno. Místo napětí a strachu snímek nabízí velmi poetickou atmosféru a scény. Tento snímek se řadí na čelní místo v dílech autorů z Hong Kongské Nové vlny, jelikož byl ve své době a hlavně místě velmi inovativní. Ve filmu účinkuje taiwanská hvězda Brigitte Lin. V roce 1982 natočí Patrick film NOMAD, ve kterém účinkuje Leslie Cheung, Cecilie Yip, ze kterých se později staly velké hvězdy. Film vypráví o čtveřici mladých lidí, kteří si nejsou jistí, co vlastně chtějí a kam směřují. Toto drama se umístilo na 73. místě v žebříčku 100 nejlepších čínských filmů. V roce 1984 natočil film CHERIE. Tato hříčka kombinuje několik žánrů, které pojímá autor velmi hravě. Jde o jednoduchý příběh soupeření dvou mužů (jednoho z nich hraje Tony Leung Kai Fai) o učitelku tělocviku, kterou hraje populární herečka Cherie Chung (THE POSTMAN STRIKES BACK, A STORY OF WOO VIET, WOMEN, ONCE A THIEF). O akční choreografii se postaral Tony Ching Siu Tung.

V roce 1987 natočil film THE FINAL VICTORY, ke kterému napsal polovinu scénáře Wong Kar-Wai (ze kterého se později vyklubal světově proslulý filmař). Navzdory různým fámám, pravda je taková (dle rozhovoru pro webzin Hong Kong Cinema Magic), že Patrick Tam se nikdy nepovažoval za učitele Wong Kar-Waie. Byli staří známí, často spolu mluvili o scénáři a filmu obecně. Ačkoliv mají podobné názory a náhled na kinematografii Patrick Tam rezolutně odmítá, že by byl jeho učitel nebo vzor. Ve filmu FINAL VICTORY režisér dovedně míchá komedii, drama, romantický příběh, hlavními herci jsou Eric Tsang a Hark Tsui, Din Long Lee, Loletta Lee. V roce 1988 natočil film BURNING SNOW. Tento thriller není ovšem pouze o útěku mladé ženy od staršího muže. Film se zaměřuje i na otázku ženské sexuální emancipace. Ve filmu hraje dnes veterán a stálice hongkongského filmu Simon Yam. Za kamerou stál jeden z nejuznávanějších kameramanů na světě, Chris Doyle. V roce 1989 natočí melodrama MY HEART IS THAT ETERNAL ROSE, příznivci Johna Woo by měli zbystřit pozornost. Tento snímek kráčí spíše cestou dramatu, ovšem nevyhýbá se ani akčním scénám pojatým ve stylu “heroic bloodshed“ Johna Woo. Ve filmu hraje hlavní roli tehdy mladičký, ale značně talentovaný Tony Leung Chiu Wai. Dále je ve filmu k vidění taiwanská kráska Joey Wang (A Chinese Ghost Story, Bůh Gamblerů, Legenda o zlaté perle, Painted Skin, City Hunter, Green Snake), kromě ní je tu Kenny Bee. Za kamerou opět stál Christopher Doyle. Tam se ve snímku nenechal svázat rutinou žánru, z jednoduchého příběhu vytěžil maximum emocí, dovedně pospojoval osudy několika postav v delším časovém úseku. Film nabízí fantasticky krásné záběry, silnou atmosféru, zajímavou práci s barvami a světlem.

Poté přichází sedmnáctiletá pauza ve filmování. Patrick Tam se věnuje editování filmů svých slavných kolegů (Wong Kar Wai, Johnnie To). Zejména však učil v Malajsii na filmové škole a také na School of Creative Media, City University of Hong Kong, kde působí dodnes. V roce 2006 po dlouhých přípravách a úmorném sháněním financí začne s natáčením filmu AFTER THIS OUR EXILE. Původně měl hlavní roli hrát Andy Lau, poté mu Eric Tsang doporučil, že pro roli by byl ideální Tony Leung Chiu Wai. Ten ji ovšem odmítl s tím, že se mu zdála příliš těžká, psychologicky náročná. (Tam na to reagoval tím, že Tony jako herec poslední dobou upadá. Neměl by už točit s Wong Kar Waiem, protože to na něj má špatný vliv. Prý si tak totiž pořád udržuje jenom jeden typ role, nezodpovědného sukničkáře, nikam těmito úlohami neroste). O hlavní úlohu se ucházel i Tony Leung Kai Fai, který o ni projevil zájem, ale neměl prostě ve svém nabitém rozvrhu místo. Proto dostal roli Aaron Kwok, který režiséra přesvědčil, že dostatečně rozumí své postavě a věrně ji ztvární. Film se odehrává v Malajsii v čínské komunitě, příběh ukazuje chorobného gamblera, kterým svým chováním postupně ničí svoji rodinu. Ve filmu účinkuje také Eric Tsang, Kelly Lin a Charlie Yeung. Film získal řadu nominací a cen. Patrick Tam film označuje jako asijský neboť na něm spolupracovali lidé z Hong Kongu, pevninské Číny, Malajsie, Taiwanu. Tam i přes příznivé hodnocení byl ovšem zklamán z recenzí některých kritiků (dle něj jejich úroveň kritiky upadá, protože nebyli schopni více filmu porozumět), když dílo označují jako neorealismus, ačkoliv on jej opovažuje za poetický film a není stoupencem realismu, natož neorealismu. Nutno připomenout smutnou skutečnost, že nezkrácenou verzi filmu lze vidět pouze na DVD v hongkongské verzi, čínské úřady totiž film značně zkrátily z obavy, aby nevedl ke kriminalitě.

Patrick Tam přiznává, že jeho oblíbeným evropským filmařem je Robert Bresson, rovněž se mu líbí jeho kniha o filmu a editování, kterou sepsal. Líbí se mu rovněž filmy, které natočil Johnnie To, podle něj je filmař, který má ve svých filmech velkou energii. Někteří kritici chtěli přirovnat kvůli pár podobnostem poslední Tamovo dílo k filmu I Don’t Want To Sleep Alone, jehož autorem je taiwanský tvůrce Tsai Ming Liang. Tam se nařčení brání, tvrdil, že se mu díla zmiňovaného tvůrce vůbec nelíbí, přijdou mu prázdná, příliš afektovaná až moc hrané na efekt. Má ovšem rád díla taiwanského režiséra jménem Hou Hsiao Hsien, podle jeho slov jsou jeho filmy plné emočního chvění a rozumí jim. Patrick Tam si svými filmy z osmdesátých let zaslouží pozornost, neboť patří k nejzajímavějším tvůrcům hongkongské nové vlny, která se stejně jako francouzská chtěla vymanit studiovému systému. Patrick Tam nevidí budoucnost filmu příliš optimisticky. Je zklamán jak z úpadku Hollywoodu, kdy postrádá různorodost žánrů a stylů v produkci filmů, také absenci filmařů formátu jmen jako byli Alfred Hitchcock, Howard Hawks, Max Ophuls. Podobně černě vidí situaci v Hong Kongu, kde ho neirituje pouze ta smutná skutečnost, že různorodost žánrů ve filmu je často omezena jen na komedie a filmy s tématikou kriminality triád, nýbrž to, že jde většinou o špatné filmy. Patrick Tam se podle svých slov vždy chtěl soustředit nikoliv na akci, akční scény, ale na to, aby jeho filmy měly na diváka emoční dopad.

Pavel "Vavča" Vaverka

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.