Sally Potter

Obrazok
    

Celkové hodnotenie

0.0/10 (0 hlasů)

Herec, Režisér,  

Narodený: 19.9.1949

Miesto Narodenia: Londýn, Anglie, Velká Británie

 

...více

Životopis

Sally Potter patří k té vzácné hrstce filmových režisérů, která dokázala vytvořit komerčně úspěšné velkofilmy i experimentální projekty. Kromě filmování se Sally aktivně věnuje i tanci, taneční choreografii a skládání hudby. Všechny tyto elementy lze vysledovat i v jejích filmech, které i přes vzájemnou odlišnost konfrontují podobná témata; umělecké představení jako takové, genderovou problematiku, žánrové přesahy a především výrazné formální, non-verbální prostředky (muzikálnost, pohyb).

Charlotte Sally Potter se narodila do umělecké rodiny v Londýně roku 1949, její otec byl návrhář a básník, matka muzikantka, obě babičky herečky. Malá Sally byla odhodlaná stát se filmovou režisérkou dlouho předtím, než opustila v 16 letech školu, nejdříve se však vrhla na soukromé studium návrhářství, skládání hudby, věnovala se tanci a choreografii. Mezi lety 1969 a 1971 natočila několik krátkých experimentálních snímků, většina z nich jsou tzv. multi-screeny, filmová obrazovka je rozdělena na několik částí, každý z obrazů je však samostatným dílem, Sally Potter tímto stylem zkoumala charakteristiky filmového času a prostoru. Mezi tyto dílka patří BLACK AND WHITE (1969), PLAY (1971), DAILY (1971), COMBINES (1972). Později v 70. letech však Sally zažívala úspěch jako tanečnice a choreografka a na filmování trochu pozapomněla.

Její kariéra ovšem nabrala opačného směru s koncem dekády, když vpustila do světa další krátký film THRILLER (1979). 16 mm autorské dílko, které si Sally sama produkovala, napsala, zrežírovala a sestříhala, se setkalo s nečekaným ohlasem na filmových festivalech a získalo si kultovní status. Tento úspěch lze přičítat ojedinělému genderovému převratu, kterého se hrdinka filmu dopouští, což soudobá feministická filmová kritika velmi ocenila.

Příležitost na sebe nenechala dlouho čekat a brzy se již Sally pustila do natáčení svého prvního celovečeráku THE GOLD DIGGERS (1983). Filmový štáb byl tvořen pouze ženami v čele s s hvězdnou Julie Christie, představitelkou tzv. ikonické krásky. Přijetí filmu u diváků již bohužel nebylo tak vřelé a Sally se po tomto neúspěchu na několik let opět stáhla z velkého filmového průmyslu. V mezičasí a ve snaze najít opět ztracenou múzu stihla ještě dokončit krátký film LONDON STORY (1980) a vyzkoušet si televizní a dokumentární tvorbu; CHANNEL4: FEARS, LAUGHTER AND RAGE (1986) I AM AN OX, I AM AN HORSE, I AM A MAN, I AM A WOMAN (1990).

Odvážila se naplno vrátit až začátkem 90. let, ale zato s velkou slávou. Tentokrát již nechtěla nechat nic náhodě a na svém nejúspěšnějším snímku ORLANDO (1992) pracovala celých 8 let. Tento mnoha cenami ověnčený velkofilm, inspirovaný poslední novelou britské modernistické a feministické spisovatelky Virginie Woolfové, dokazuje Sallyinu schopnost experimentovat napříč žánry a uměleckými formami, ale i balancovat na pokraji mainstreamu bez výraznějšího zakopnutí.

Následující film THE TANGO LESSON (1997) spojila se svou velkou láskou, tancem a sama si v něm dokonce zahrála, respektive zatancovala v roli filmové režisérky, fascinované argentinským tangem. Ve filmu MUŽ, KTERÝ PLAKAL (2000) se objevilo mnoho milovaných filmových hvězd a Sally tak po malé pauze opět začala pošilhávat po mainstreamovém žánru, obracejíc se i některými dalšími tématy zpět k ORLANDOVI. S pomalu se ustavující pravidelností následuje film s přívlastkem spíše experimentální, ve filmu YES (2004) nezaslechnete větu, po které by nenásledoval rým. Výchozí téma nápadně připomíná Lekce tanga, jen hlavní hrdinka lehce zestárla, je ale úspěšnou, přesto nešťastnou ženou v nejlepších letech, která potká temperamentního cizince a její život je třeba přehodnotit.

Kariéru Sally Potter lze rozdělit na tři období, před a po THRILLERU a po ORLANDOVI. Tyto dva mezníky představovaly vrcholy její umělecké tvorby a zápis do filmových učebnic. Poslední půldruhé desetiletí se Sally věnuje střídavě divadlu, tanci, opeře (CARMEN) a v neposlední řadě filmu, kteréžto médium harmonicky spojuje všechny umělčiny záliby a schopnosti. Zatím se jí však nepodařilo překonat své vlastní největší úspěchy a opět výrazněji prorazit. Začátkem roku 2009 bude na filmovém festivalu v Berlíně uveden její nový film RAGE (2009), nechme se překvapit.
Bez komentáře :-).
Túto osobnosť můžete okomentovat jako první.

Komentář bol úspěšne upraven!

Pro komentování musíte být přihlášeni na server. Pokud doposud nejste registrovaným členem serveru, doporučujeme se zaregistrovat.