Herec
1953Film
Režisér
1967Film - Drama
1966
Film - Drama
Film - Drama
1964
Film - Drama
1963
Film - Drama
1962
Film
Film - Drama
1961
Film - Drama
1960
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film
1959
1958
Film - Drama
Film - Drama
1957
Film
1956
Film - Drama
Film - Drama
Film
1955
Film - Drama, Romantický
Film - Drama, Romantický
1954
Film - Drama
Film - Drama
1953
Film - Drama
Film
Film - Drama
Film
1952
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
1951
Film - Drama
Film
Film
1950
Film
Film - Komedie
Film - Drama
Film
1949
Film
1947
Film
Film - Drama
1946
Film
Film
1945
Film - Krátkometrážní
1944
Film
Film
1943
Film
1942
Film
1941
Film - Drama
Film
1940
Film
1939
Film
Film
1938
1937
Film - Drama
Film - Drama, Romantický
Film - Drama
Film - Drama, Romantický
1936
Film - Drama
Film
1935
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
1934
Film - Drama
1933
Film - Drama
Film - Romantický
Film
Film
1932
Film
Film - Krátkometrážní
Film - Drama
Film
Film
Film
1931
Film - Drama
Film
Film - Krátkometrážní
Film
1930
Film
Film - Komedie
Film
Scenárista
19691958
Film - Drama
1950
Film
Film - Drama
1949
Film
1947
Film
1946
Film
1944
Film
1943
Film
1941
Film - Drama
1940
Film - Drama
Film
1939
Film
Film
1938
1937
Film - Drama
Film - Drama
1936
Film - Drama
Film
1935
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
1933
Film - Romantický
1932
Film
1931
Film
Film
Film - Krátkometrážní
Producent
1964Film - Drama
1962
Film - Drama
1960
Film
Film - Drama
1955
Film - Drama, Romantický
Mikio Naruse, japonský režisér, scénárista a producent, který zrežíroval kolem devadesáti filmů a jehož tvorba se datuje od konce němé éry (1930) až do 2. poloviny 60. let. Jeho současníky byli Yasudžiro Ozu a Kendži Mizoguči; nejvýznamnější trojice japonských režisérů své doby – asi nejméně známé jsou v zahraničí právě Naruseho práce, filmy proslulé svojí atmosférou bezútěšnosti a pesimismu. Točil především tzv. “šomin-geki“ (drama z prostředí pracující třídy) s ženskými hrdinkami – herečkami jako byly Hideko Takamine, Kinujo Tanaka a Setsuko Hara. Zaměřoval se na rodinné drama a prolínání tradičního a moderního v japonské kultuře, díky čemuž jsou jeho filmy často srovnávány s díly Yasudžira Ozu. Podle Akiry Kurosawy točil Naruse melodramata, která "jsou jako velká řeka s klidnou hladinou a dravým proudem v hlubině".
Řadu let Naruse pracoval pro filmovou společnost Šočiku, zpočátku jako správce nemovitého majetku, později už jako asistent režie. Příležitost natočit vlastní film zde dostal až v roce 1930, kdy režijně debutoval komedií CHANBARA FUFU (Důvěrná láska, 1930 – anglicky někdy také jako “Mr. A Mrs. Swordplay“). K Naruseho nejstarším dochovaným filmům pak patří KOŠIBEN GAMBARE (anglicky “Flunky, Work Hard“ nebo taky “Little Man Do Your Best“, 1931), ve kterém se pokusil vyjít vstříc požadavku studia na koktejl smíchu a slz a zkombinoval melodrama s groteskou. V roce 1933 u Šočiku skončil a začal pracovat pro Photo-Chemical Laboratories (později známé pod názvem Toho).
V Toho si během 30. let zvolna budoval jméno u kritiky i u diváků, vrcholem byl jeho první větší film: TSUMA YO BARA NO YO NI (Ženo! Buď jako růže! , 1935). Snímek se stal prvním japonským filmem uvedeným v amerických kinech, kde ale nebyl nijak zvlášť přijat. Během války se postupně rozpadl jeho manželský vztah (Sačiko Kiba zazářila ve filmu TSUMA YO BARA...), což také Naruse uváděl jako příčinu prolongovaného tvůrčího útlumu. V poválečném období už více spolupracoval a soustředil se čistě na režii snímků, pro které scénáře psali jiní. Mezi jeho úspěšné projekty patří OKAASAN (Matka, 1952), realistický pohled na poválečný rodinný život, který se dočkal uvedení ve francouzských kinech a UKIGUMO (Plující oblaka, 1955), odsuzovaná love story natočená podle (jako ostatně celá řada Naruseho filmů) románu spisovatelky Fumiko Hajaši.
ONNA GA KAIDAN WO AGARU TOKI (Když žena stoupá po schodech, 1960) vypráví příběh stárnoucí bardámy snažící se přizpůsobit moderním časům. Film je pozoruhodný tím, že se v něm téměř nevyskytují detailní záběry nebo exteriérové scény. MIDAREGUMO (Rozptýlená oblaka, 1967) byl jeho posledním filmem - vytvořil ho dva roky před smrtí - a je považován za jeden z jeho nejlepších: příběh lásky mezi vdovou a řidičem, který neúmyslně zabije jejího manžela.
Naruse je uváděn jako názorný příklad japonského pojetí “mono no aware“, uvědomování si pomíjivosti věcí a s ní spojené mírné sklíčenosti. Naruseho filmy jsou založeny na velmi jednoduchém scénáři s minimem dialogů, na nevtíravé kameře s obrazem posunutým k tmavým tónům. První filmy pracují v experimentálnějším, expresionistickém stylu, známý je však hlavně jeho pozdější: záměrně pomalý a nenucený, určený k přiblížení každodenních životních zkoušek a strastí průměrného japonského člověka a nechávající maximum prostoru hercům pro vyjádření psychologických nuancí v každém pohledu, gestu a pohybu.
Naruse je znám také díky svým finančně úsporným metodám. Často užíval technik, kterými šetřil peníze i čas, ale kterým se druzí tvůrci vyhýbali. Herce, tedy každou část dialogu, točil oděleně a scénu pak chronologicky uspořádal až v postprodukci (ušetřil tím jednak filmový materiál a celý dialog mohl být natočen jen jednou kamerou). Peníze samy o sobě, což možná není až tak překvapivé, jsou také hlavním tématem těchto filmů. Odráží se zde nejspíše Naruseho osobní zkušenost s chudobou. Obzvlášť břitce Naruse popisuje vnitrorodinné finanční tahanice - v závěru GINZA GEŠO (Ginza kosmetika, 1951) podporuje hlavní protagonistka prací v baru všechny své příbuzné, v TSUMA NO KOKORO (Manželčino srdce, 1956) přijde manželský pár díky příbuzným o bankovní půjčku.