Charlton Heston


(John Charles Carter)Obrazok
    

Celkové hodnotenie

7.0/10 (1 hlas)

Herec, Režisér,  

Narodený: 4.10.1923

Zemřel: † 5.4.2008

Miesto Narodenia: Evanston, Illinois, USA

Miesto úmrtí: Beverly Hills, Los Angeles, Kalifornie, USA

 

...více

Životopis

Michelangelo, Ben Hur, Mojžíš - těžko si vybrat. Jedno je však jisté, na většinu postav tohoto chlapíka s ostře řezanými rysy a pádným, velitelským hlasem se jen tak nezapomíná!

Vyrůstal v michiganské Svaté Heleně, městečku o sto obyvatelích. Rodina se později přestěhovala do illinoiské Winnetky, kde Heston navštěvoval New Trier Township High School East. Ve volném čase tu vynikal např. v tenise. Poprvé se herecky angažoval na různých chicagských rozhlasových stanicích. Jeho filmovým debutem bylo nezávislé studentské zpracování Ibsenovy klasiky PEER GYNT (1941). V letech 1943-1946 sloužil v americkém letectvu. Válku prožil jako radista B-29 na Aleutách a dosáhl seržantské hodnosti. S manželkou Lydií Clarke se přestěhoval do New York, kde si oba vydělávali i manekýnskou profesí. Heston se však již začínal soustředit na divadlo a v roce 1947 s manželkou spoluzakládal Thomas Wolfe Memorial Theatre v severokarolínském Asheville, kde se angažoval i jako režisér např. v inscenaci komedie Hugha Herberta Kiss and Tell. Ještě týž rok si Heston odbyl svoji brodwayskou premiéru ve hře Antony and Cleopatra. V roce 1948 většinou hrával v pennsylvánské Mt.Gretně, avšak tehdy již přišla jeho televizní premiéra v sérii Studio One, které se věnovalo slavným dramatickým příběhům. Heston si nejprve zahrál Marca Antonia ve filmu JULIUS CAESAR a hned nato Heathcliffa v WUTHERING HEIGHTS (oboje 1949) Jane Eyre.

Na čas se navrátil na Brodway ve hře Josepha Hayese "Leaf and Bough". Ještě v roce 1950 však stihnul svůj hollywoodský debut, a to hned hlavní rolí ve filmu noir DARK CITY Williama Dieterleho. Stále však upřednostňoval práci pro televizi, především v antologiích jako "Suspense", "Chrysler Medallion Theater", "The Clock", "Robert Montgomery Presents Your Lucky Strike Theater", "Schlitz Playhouse of Stars", "Climax!" či "Philco Playhouse". Svojí první spoluprácí s Cecilem DeMillem se však již definitivně přesunul do nejvyšších pater Hollywoodu. Jednalo se rovnou o důležitou roli Brada Bradena v nejlepším filmu roku, v monumentálním cirkusáckém představení GREATEST SHOW ON EARTH (1952). Stále nezapomínal ani na práci pro rádio jak v rozhlasových dramatech (Double Indemnity - 1952), tak "pouze" ve vypravěčské úloze (Kaleidoscope - 1953). DeMille si své nově objevené hvězdy uměl vážit, a když roku 1956 točil svůj remake vlastního DESATERA PŘIKÁZÁNÍ, obsazení role Mojžíše bylo jasné. Hestonův Mojžíš patří rozhodně k těm nejlepším a po právu tak odstartoval Hestonovu dráhu skvělých historických postav.

V roce 1958 si Heston zahrál s Janet Leigh a Orsonem Wellesem ve Wellesově DOTEKU ZLA. Ten samý rok ztvárnil Zvíře v Beauty and the Beast, epizodě dětské antalogie Shirley Temple's Storybook stanice NBC (Kráska - Claire Bloom). Tehdy též poprvé spolupracoval s režisérem Williamem Wylerem a zahrál si Steva Leeche ve VELKÉ ZEMI (1958). Spolupráce s Wylerem se Hestonovi nesmírně vyplatila, protože již o rok později nadchnul hlavní rolí v jednom z nejúspěšnějších filmů všech dob - ve Wylerově BEN HUROVI (1959); právě za roli židovského vlastence Heston obdržel svého "jediného" Oscara. Následující historickou postavou byl Rodrigo Díaz de Bivar z filmu CID (1961) Anthony Manna. Svoji pozdější vypravěčskou kariéru načal roku 1963 krátkým filmem THE FIVE CITIES OF JUNE. Odbyl si i svoji první vlasteneckou TV-movie THE PATRIOTS (1963) George Schaefera a roli jednoho ze zakladatelů USA - Thomase Jeffersona. Pustil se i do podnikání a v roce 1965 založil produkční společnost Court Films. Další Hestonem výborně ztvárněnou historickou postavou se stal Michelangelo v antagonistickém dramatu dvou velkých mužů - VE SLUŽBÁCH PAPEŽE (1965). Do jeho sbírky historických postav následně přibyl i Jan Křtitel ve Stevensově velkolepém, ale neúspěšném monumentálním eposu THE GREATEST STORY EVER TOLD (1965). Na této roli sice nemohl nic zkazit, ale také si jí rozhodně nepolepšil.

Neopomenutelné jsou též početné westerny, především Packinpahův MAJOR DUNDEE (1965) a jeden z Hestonových oblíbených filmů - nevšední realistický western WILL PENNY (1968) Toma Griese. Heston nezapomínal ani na svá milovaná prkna, jež znamenají svět, a jeho Sir Thomas More z hry "A Man for All Seasons" Roberta Bolta byl s úspěchem přijímán v Chicagu, Los Angeles i Miami. Zajímavou kapitolou jeho herecké kariéry je astronaut Taylor lapený na planetě opic v PLANETĚ OPIC (1968) i Hestonova poněkud menší role ve slabším pokračování opičí klasiky DO NITRA PLANETY OPIC (1970). Každopádně však Heston už nemusel nikam spěchat, a tak si v roce 1968 zahrál ve své na dlouhá léta (do roku 1984) poslední televizní roli earla z Essexu v ELIZABETH THE QUEEN (produkce NBC), historickém dramatu s Judith Anderson, režírovaném opět Schaeferem.

Heston si v roce 1971 poprvé přičichl k režisérskému řemeslu, a to filmem ANTONY AND CLEOPATRA (1972), v němž si též zahrál a pro nějž na krátko založil vlastní produkční společnost Folio Films. Jednalo se o první Hestonovu neamerickou (britskou) produkci a první z šesti spoluprácí s výkonným ředitelem Peterem Snellem, jenž nadále zabezpečoval jak Hestonovy režijní pokusy, tak obdobnou činnost Charltonova syna Frasera. V průběhu první poloviny sedmdesátých let, zcela ve vleku dobové sci-fi módy, si Heston zahrál v remaku THE LAST MAN ON EARTH - v THE OMEGA MAN (1971) a v lidojedském thrilleru SOYLENT GREEN (1973). Ten samý rok převzal jednu z prvních vedlejších rolí v pravém slova smyslu - kardinála Richelieu - v hollywoodském velkofilmu TŘI MUŠKETÝŘI (1973); rok nato si ji zopakoval ve "dvojce" TŘI MUŠKETÝŘI 2 / ČTYŘI MUŠKETÝŘI (1974.) V sedmdesátých letech se ojevil i v řadě katastrofických snímků - včetně slavného ZEMĚTŘESENÍ (1974).

Podruhé si práci režiséra vyzkoušel ve filmu ZLATÝ DŮL (1982), kde si pochopitelně i zahrál. O scénář i produkci se postaral Hestonův syn Fraser. V této době byl Heston již spíše legendou než "pracujícím" hercem, a proto není divu, že se začal pomalu navracet k práci v televizi, nejprve minisérií televize CBS "CHIEFS". Zatímco v proslulé a úspěšné "soap opeře" "DYNASTIE" dostal Hestonův Jason Colby prostor pouze ve třech dílech (The Californians - 9. října 1985, The Man - 16. října 1985, The Titans - 13. listopadu 1958), v jejím vedlejším produktu "COLBYOVÉ" si již Heston na nedostatek hereckých příležitostí stěžovat nemohl. Jeho třetím režijním počinem byl televizní remake MAN FOR ALL SEASONS, A (1988), jejž též režíroval. Jeho syn Fraser se opět účastnil natáčení, tentokrát jako jeden z producentů filmu.

V této době už poměrně silně zasahoval do politiky, účastnil se debat k ožehavým tématům typu:""Government is not the solution; it is the problem"(Vládní systém není řešením, nýbrž problémem.) Přestože kdysi začínal jako demokrat, nyní už byl jasně konzervativním republikánem a jeho názory nebyly přijímány zrovna nejpřívětivěji. V roce 1990 si zahrál Johna Silvera v televizním filmu svého syna OSTROV POKLADŮ (1990) a rok nato takřka "zkompletoval" svoji sbírku slavných historických postav Sherlockem Holmesem v KRVAVÉ PŘÍSAZE (TV), v níž ho opět režíroval Heston mladší. V roce 1997 bylo jeho popularity a vztahu k tématu využito ve filmu CHARLTON HESTON PRESENTS THE BIBLE. To, jaké úcty se těší u současných režisérů, lze jednoduše dokumentovat na řadě malých roliček nebo i úloh vypravěče v mnoha významných filmech devadesátých let. Ať jde o Hestonova Spencera Trilbyho v Cameronových PRAVDIVÝCH LŽÍCH (1994), Jacksona Harglowa z Carpenterova ŠÍLENSVÍ/ VE SPÁRECH ŠÍLENSTVÍ (1994), spíše krásně symbolickou roli krále na šachovnici v Branaghově HAMLETU (1996), komisaře ve Stoneových VÍTĚZECH A PORAŽENÝCH (1999) či koneckonců i Hestonův podmanivý hlas, jenž podbarvuje Bayův katastrofický snímek ARMAGEDDON (1998).

V roce 1998 si zahrál sám sebe V jedné epizodě "PŘÁTEL". Nebojácně oznámil, že podstoupil léčení, aby se zbavil svých problémů s pitím. Když v roce 2001 Tim Burton natočil svoji verzi PLANETY OPIC, bylo takřka jeho povinností, aby se v tomto filmu, byť jen v malé roličce umírajícího Zaia, mihnul i tak slavný popularizátor této ságy Charlton Heston.

Je horlivým obhájcem "Bohem daného" práva na nošení zbraní, za něž se nebál při mnoha příležitostech agitovat. Více jak šedesát let (od 17. března 1944) je ženat s Lydií Clarke, s níž má dvě děti. V říjnu 1997 se umístil v anketě britského časopisu Empire "The Top 100 Movie Stars of All Time" (100 největších filmových hvězd všech dob) na 28. pozici. V roce 2001 si ho kvůli jeho obraně práva na držení vlastní zbraně vzal na mušku oblíbený, často však až demagogický dokumentarista Michael Moore ve svém povedeném dokumentu BOWLING FOR COLUMBINE. Už tady se ukázalo, že Heston na tom není zdravotně nejlépe. O rok později pak Charlton statečně oznámil, že trpí Alzheimerovou chorobou. Svým statečným vzdorem a bojem se zákeřnou nemocí byl vzorem mnoha podobně postiženým osobám. Nevzdával se ani své herecké práce. Ještě v roce 2003 ztvárnil Josefa Mengeleho ve filmu MY FATHER, RUA ALGUEM 5555. Tato role se stala zároveň i jeho poslední. Charlton Heston zemřel 5.4.2008 ve svém domově v Beverly Hills obklopen kruhem svých nejbližších.
Bez komentáře :-).
Túto osobnosť můžete okomentovat jako první.

Komentář bol úspěšne upraven!

Pro komentování musíte být přihlášeni na server. Pokud doposud nejste registrovaným členem serveru, doporučujeme se zaregistrovat.