Jaromír Borek

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér, Scenárista

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

1971

Almara

Film - Komedie, Drama


1970

Takže ahoj

Film - Psychologický, Drama


1961

Jarní povětří

Film - Psychologický, Drama


Režisér

1986

Cena medu

Film - Drama


1985

Sršne v úli

Seriál - Rodinný

Výjimečná situace

Film - Psychologický, Drama


1983

Kluk za dvě pětky

Film - Drama, Romantický


1981

Vášeň kinooperatéra:aneb Bašusovo kinotechnické muzeum

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1980

Muž přes palubu

Film - Rodinný


1979

Tři od moře

Film - Dobrodružný, Rodinný


1978

Lvi salónů

Film - Komedie


1974

Kvočny a Král

Film - Psychologický, Drama

Na startu je delfín

Film - Rodinný


1973

Maturita za školou

Film - Povídkový


1971

Hříchy mládí

Seriál - Hudební

Klavír

Film - Komedie, Krátkometrážní

Slavík omámený růží

Film - Komedie, Krátkometrážní


1970

Černá hodinka: Piknik před deštěm

Film - Dokumentární


1964

Gambit

Film - Krátkometrážní


Scenárista

1985

Sršne v úli

Seriál - Rodinný


1978

Lvi salónů

Film - Komedie


1974

Kvočny a Král

Film - Psychologický, Drama


1971

Klavír

Film - Komedie, Krátkometrážní

Slavík omámený růží

Film - Komedie, Krátkometrážní

Životopis

Jaromír Borek se narodil 23. března 1931 v Praze. Zpočátku k filmové práci vůbec nesměřoval. Po vystudování architektury se živil prací projektanta. Avšak Borkova záliba a láska pro umění ho nakonec přivedly k divadlu a filmu. Nejprve začínal v divadlech jako herec, režisér a scénograf. Aby mohl přejít až k filmu, vystudoval roku 1964 na pražské FAMU obor režie.

Současně během studií začal pracovat jako asistent režie (ŽIVOT BEZ KYTARY Jiřího Hanibala), spolupracovník (Schmidtova ČERNOBÍLÁ SYLVA), psal scénáře, statoval a hrál malé role v televizi (př. ALMARA Víta Olmera) a ve filmu: kytarista v dramatu Ladislava Helgeho JARNÍ POVĚTŘÍ (1961) a vousatý milenec zvaný Machr v Olmerově filmu TAKŽE AHOJ (1970).

Ještě jako student natočil pro Studio FAMU podle svých námětů, scénářů a režie studentské filmy, např. STAŽENÁ ŽALUZIE (1962) a GAMBIT (1964). Během let 1965 – 1973 pracoval ve Filmovém studiu Barrandov jako pomocný režisér (ÚTĚK DO VĚTRU, JÁ, SPRAVEDLNOST, OÁZA) a autor technických scénářů (JÁ, SPRAVEDLNOST), současně Jaromír Borek režíroval projekty v Československé televizi, v Armádním filmu (ANTONÍN CHITTUSSI, J. V. MYSLIVEČEK) a v Krátkém filmu (SVĚDECTVÍ ČASU, SBÍRKA ČESKÉHO SOCHAŘSTVÍ 19. A 20. STOLETÍ NA ZBRASLAVI).

Avšak směřoval k samostatné filmové režii, jako režisér byl zaměstnán ve Filmovém studiu Barrandov (1973 – 1991). Jako samostatný filmový režisér se plně věnoval námětům ze současnosti, problémům mladých lidí a natáčením dětských a filmů pro mládež. Ke svým snímkům si současně psal i scénáře a občas i náměty (KVOČNY A KRÁL, LVI SALÓNŮ, TŘI OD MOŘE nebo VÝJIMEČNÁ SITUACE).

Režisérsky debutoval povídkovou REPREZENTANT z povídkového triptychu MATURITA ZA ŠKOLOU (1973). V první polovici 70. let ještě stihl uvést do kin jako své první samostatné dílo psychologické drama z prostředí mladých dívek a chlapců KVOČNY A KRÁL (1974) a o rok později dětský film NA STARTU JE DELFÍN (1974) ze sportovního prostředí.

Po čtyřleté přestávce opět Jaromír Borek natáčel. Po komedii o dvou venkovských zednících (hráli je Josef Dvořák a Jan Hart) ve víru velkoměsta pod názvem LVI SALÓNŮ (1978) režíroval koprodukční československo – bulharský film o pionýrech TŘI OD MOŘE (1979).

80. léta načal Borek dětským filmem z prostředí malých jachtařů pod titulem MUŽ PŘES PALUBU (1980) v titulních rolích s Viktorem Králem a Ivanem Vyskočilem. O tři roky později natočil komedii s Jiřím Langmajerem a Danou Vávrovou KLUK ZA DVĚ PĚTKY (1983). Avšak ve druhé polovině 80. let se závěrem své filmografie mírně odklonil od svých dosavadních cílů určených pro mládež.

Jeho dva poslední filmy byly natočeny podle skutečných událostí. Drama VÝJIMEČNÁ SITUACE (1985) se opíralo o požár pražské lokomotivky ČKD a stalo se příspěvkem Filmového studia Barrandov k XVII. sjezdu KSČ. A Borkův úplně poslední opět dramatický snímek CENA MEDU (1986) se nechal u autorů inspirovat událostí z NDR, kde v Greifswaldu zachránili pětiletého chlapce po zasažení pěti set včelích žihadel.

Zbylých osmnáct let již pro české filmové diváky režisér Jaromír Borek netočil a do své smrti dožil v ústraní. Jak již bylo řečeno, autorsky a režijně působil i v Československé televizi (tř. inscenace MALÁ KRONIKA ANNY MAGDALENY BACHOVÉ, SLAVÍK OMÁMENÝ RŮŽÍ, PIKNIK PŘED DEŠTĚM, HŘÍCHY MLÁDÍ, KLAVÍR či seriál SRŠNE V ÚLI). Ač jeho režisérská tvorba není bohatá a zasahuje jen do 70. a 80. let, patří plně do dějin českého filmu.

Nikdy nezískal státní cenu či vyznamenání, jeho filmy získávaly ceny většinou na dětských festivalech, a sám Jaromír Borek jmenovitě za příběh NA STARTU JE DELFÍN (1974) Stříbrnou píšťalku jako Cenu Československého filmu (1975) na XV. Festivalu filmů pro děti Gottwaldov (Zlín) a za dětský příběh MUŽ PŘES PALUBU (1980) Zvláštní cenu poroty (1981) na XXI. Festivalu filmů pro děti Gottwaldov. Režisér a scenárista Jaromír Borek zemřel v zapomenutí 28. srpna 2004 v Praze ve věku sedmdesáti tří let.

Jaroslav "krib" Lopour

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.