Arlette Marchal

Arlette Marchal

Osobnostcsfd.cz

Herečka

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herečka

1951

Adresát neznámý

Film - Komedie, Drama


1950

The Elusive Pimpernel

Film - Komedie, Drama, Romantický


1942

Journal tombe à cinq heures, Le

Film - Drama


1939

Entente cordiale

Film - Drama


1935

Marche nuptiale, La

Film - Komedie


1934

L'Auberge du Petit-Dragon

Film

Toboggan

Film


1933

Don Quichotte

Film - Dobrodružný, Drama

Femme idéale, La

Film

Petit roi, Le

Film

Requins du pétrole, Les

Film


1932

Poule, La

Film


1931

Boudoir diplomatique

Film


1929

Figaro

Film - Drama

La Femme rêvée

Film - Drama


1928

Die Dame mit der Maske

Film

Rozvodový advokát

Film - Drama


1927

Wings

Film - Válečný, Drama, Romantický

Hula

Film - Drama, Romantický

A Gentleman of Paris

Film - Komedie

La Châtelaine du Liban

Film - Drama

Spotlight, The

Film - Komedie

Blonde or Brunette

Film - Komedie, Romantický

Le Manoir de la peur

Film - Krimi, Mysteriózní


1926

The Cat's Pajamas

Film - Komedie

Forlorn River

Film - Dobrodružný, Romantický, Akční

Diplomacy

Film - Mysteriózní

Born to the West

Film - Dobrodružný, Western, Romantický, Akční


1925

Madame Sans-Gêne

Film - Komedie

Venetian Lovers

Film - Drama


1924

Královna otroků

Film - Drama

Terreur

Film


1923

La dame au ruban de velours

Film

Aux jardins de Murcie

Film

Bildnis, Das

Film - Drama, Romantický, Fantasy


1922

Mon p'tit

Film


Archivní záběry

1934

Movie Memories

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Životopis

Arlette Marchal patří dnes již k zapomenutým osobnostem z historie francouzské kinematografie, přesto na přelomu dvacátých a třicátých let byla jednou z nejslavnějších hereček ve Francii i v Německu, úspěchu dosáhla i v Americe. Narodila se sice v Paříži, ale vyrůstala na venkově; její dětství a léta dospívání provázel nepřiměřený stud a plachost, přesto se v jakési světlé chvilce přihlásila do soutěže krásy, v níž zvítězila. Předsedou poroty byl režisér Léonce Perret, který mladou krásku přivedl do Paříže a brzy dostala první roli ve filmu (MOJE MALÁ – Ma petite, 1922).

Dalšími úkoly před filmovou kamerou ji pověřili například Louis Mercanton nebo Jacques Feyder. Právě s Feyderem a jeho manželkou, slavnou herečkou Françoise Rosay, navázala Arlette Marchal celoživotní přátelství. Začala točit také v Rakousku a brzy se stala hvězdou v německy mluvících zemích. Další osudové setkání jí zprostředkoval opět Léonce Perret, který ji obsadil do role neapolské královny v historickém dramatu MADAME SANS GÊNE (1925). Jeho hlavní hvězdou byla slavná americká herečka Gloria Swanson, která byla Arlette Marchal okouzlena a pozvala ji do Hollywoodu.

V letech 1925-1927 natočila Arlette Marchal v Americe šest filmů, v nichž hrála převážně hlavní role. Do zlatého fondu světové kinematografie se zapsala účinkováním v milostném příběhu z první světové války WINGS (1927), který byl jako první v historii oceněn Oscarem (tady ovšem Arlette hrála vedlejší roli, hvězdou filmu byla slavná americká herečka Clara Bow). V Americe také poznala muže svého života a v roce 1928 se jejím manželem stal režisér rumunského původu Marcel de Sano (1897-1936).

Koncem dvacátých let se Arlette Marchal vrátila do Evropy a znovu točila ve Francii a Německu. S přehledem zvládla i přechod ke zvukovému filmu, a i když se musela začít spokojovat s menšími rolemi, na nedostatek práce si zatím nemohla stěžovat. Hrála například ve francouzské a německé verzi zfilmované Cervantesovy předlohy DON QUICHOTTE (1933), velkou roli vychovatelky mladého panovníka hrála ve filmu MALÝ KRÁL (Le petit roi, 1933), jehož hlavním hrdinou byl slavný dětský herec Robert Lynen.

Do soukromého i profesního života zasáhlo krutě jaro 1936. Její manžel Marcel de Sano tehdy tragicky zahynul při autonehodě, podle pozdějšího zjištění šlo o sebevraždu, kdy se při řízení záměrně přiotrávil výfukovými plyny a nárazu do stromu nešlo zabránit. Manželství s Arlette Marchal bylo v té době již rozvedeno a Marcel tehdy prožíval románek s americkou herečkou Jeanette MacDonald. O to překvapivější byla Arlettina reakce – po smrti bývalého manžela se psychicky zhroutila a na dva roky pro ni přestal existovat okolní svět.

Krátce před válkou se Arlette Marchal začala vracet k práci, tentokrát se ale její doménou stalo divadlo, k filmování se dostala již jen zřídka. Její přítel Jacques Feyder ji obsadil například do svého neobvyklého příběhu uprchlého vězně ZÁKON SEVERU (La loi du Nord, 1939), v retrospektivním historickém příběhu SRDEČNÁ DOHODA (Entente cordiale, 1939) ztvárnila manželku britského krále Eduarda VII. Pak na ni čekaly již jen tři menší role, objevila se v britské romanci THE ELUSIVE PIMPERNEL (1950), poslední roli odehrála v působivém melodramatu J. P. Le Chanoise POSLEDNÍ ZNÁMÁ ADRESA (Sans laisser d΄adresse, 1951).

Po skončení své herecké dráhy Arlette Marchal ještě nějakou dobu předváděla pro prestižní módní salóny a obchodní řetězce, přes pokročilý věk na kariéru modelky byla vyhledávanou osobností pro předváděcí mola a prezentovala luxusní módní kreace určené pro americký trh. Zhruba od konce padesátých let žila již v soukromí, byla sama a trpěla postupnou ztrátou přátel z mládí. V roce 1976 získala od ministerstva kultury Řád umění a literatury. Arlette Marchal zemřela v Paříži 11. února 1984 ve věku 82 let.

Pavel "argenson" Vlach

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.