Gustav Ucicky

Gustav Ucicky

Osobnostcsfd.cz

Režisér, Scenárista, Kameraman

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Režisér

1960

Das Erbe von Björndal

Film - Drama


1958

Das Mädchen vom Moorhof

Film - Drama

Der Priester und das Mädchen

Film - Drama, Romantický


1957

Der Edelweißkönig

Film - Drama

Die Heilige und ihr Narr

Film - Drama


1956

Der Jäger von Fall

Film - Drama, Romantický


1955

Zwei blaue Augen

Film - Drama, Romantický


1954

Die Hexe

Film

Ein Leben für Do

Film - Drama, Romantický


1953

Der Kaplan von San Lorenzo

Film - Drama


1952

Bis wir uns wiedersehen

Film - Drama


1950

Cordula

Film - Drama

Der Seelenbräu

Film - Drama


1948

Nach dem Sturm

Film - Drama


1947

Am Ende der Welt

Film - Muzikál, Drama

Singende Engel

Film - Muzikál


1944

Der gebieterische Ruf

Film - Drama, Romantický

Das Herz muß schweigen

Film - Drama


1943

Späte Liebe

Film - Drama


1941

Heimkehr

Film - Drama


1940

Očekávám tě

Film - Drama

Der Postmeister

Film - Drama


1939

Aufruhr in Damaskus

Film - Drama

Láska ze všech největší

Film


1938

Vetřelec

Film

Wort und Tat

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1937

Der zerbrochene Krug

Film - Komedie


1936

Savoy-Hotel č. 217

Film - Drama

Pod žhavou oblohou

Film - Dobrodružný


1935

Das Mädchen Johanna

Film - Drama, Historický


1934

Au bout du monde

Film - Válečný

Der junge Baron Neuhaus

Film

Nuit de mai

Film - Drama


1933

Flüchtlinge

Film - Dobrodružný, Válečný

Morgenrot

Film - Válečný


1932

Mensch ohne Namen

Film - Drama


1931

Im Geheimdienst

Film - Drama

Yorck

Film - Válečný


1930

Nesmrtelný lump

Film - Drama

Das Flötenkonzert von Sans-souci

Film - Historický

Hokuspokus

Film - Komedie, Krimi

Temporary Widow, The

Film - Komedie, Mysteriózní


1929

Der Sträfling aus Stambul

Film

Vererbte Triebe: Der Kampf ums neue Geschlecht

Film - Drama


1928

Ein besserer Herr

Film - Komedie

Corazones sin rumbo

Film - Drama


1927

Café Electric

Film - Drama

Tingel Tangel

Film


1926

Tanečnice s maskou

Film - Drama


Scenárista

1954

Die Hexe

Film


1950

Cordula

Film - Drama


1948

Nach dem Sturm

Film - Drama


1934

Der junge Baron Neuhaus

Film

Nuit de mai

Film - Drama


Kameraman

1926

Fiaker Nr. 13

Film - Drama

Der goldene Schmetterling

Film

Die dritte Eskadron

Film

Dürfen wir schweigen?

Film

Tanečnice s maskou

Film - Drama


1925

Das Spielzeug von Paris

Film


1924

Královna otroků

Film - Drama

Harun el Rašid

Film


1923

Namenlos

Film

Mladý Medardus

Film

Lawine, Die

Film


1922

Sodoma a Gomora

Film - Drama


1921

Frau Dorothys Bekenntnis

Film

Herzogin Satanella

Film

Labyrinth des Grauens

Film

Herzen im Sturm

Film

Narren der Liebe

Film


1920

Gefesselt

Film

Golgatha

Film

Gottesgeisel, Die

Film

Gold

Film - Krátkometrážní

Stern von Damaskus, Der

Film

Boccaccio

Film


1919

Dáma s černou rukavičkou

Film

Životopis

Gustav Ucicky se narodil v Praze jako nemanželské dítě Marii Učické, tou dobou modelka u rakouského malíře Gustava Klimta. Přesto je některými prameny toto otcovství zpochybňováno. Sám Ucicky si roku 1925 nechal vypracovat znalecký posudek z oboru grafologie. Jako podklady předložil korespondenci mezi Marii Učickou a Gustavem Klimtem. Závěr posudku zněl, že dopisy pochází od svých pisatelů z uvedených časových období. Ucicky absolvoval ve Vídni Norbertinum a poté studoval c. a k. vojenský geografický institut. Jeho sen bylo herectví. Od roku 1916 se reprezentoval jako herec produkční společnosti Sascha-Film, poté vyměnil hereckou kariéru za kameru.

Tehdejší hlavní kameraman Hans Theyer byl bez pomocníka (už tehdy se natáčelo na více kamer a kameramani pracovali jako osvětlovači) a tak si Ucicky vytkl další cíl - stát se pomocným kameramanem. Velmi rychle se vypracoval, získal renomé a později byl dokonce jedním z oficiálních kameramanů na pohřbu Františka Josefa. Roku 1917 byl povolán do armády a stal se osobním kameramanem nového císaře Karla. Dokumentoval jeho státní návštěvy a měl na starosti filmový archív. Po válce pokračoval v práci u Sascha-Filmu. Zde roku 1919 debutoval jako kameraman filmem DÁMA S ČERNOU RUKAVIČKOU, režisérem byl Michael Curtis, tehdy ještě Kertesz (CASABLANCA, 1942). Další filmy natáčel pro společnost Rexa- a Veritas-Film GmbH. Roku 1922 pracoval jako kameraman na filmu SODOM UND GOMORRHA.

Jako charismatický muž musel řešit i problém s„cherchez la femme“. Po mnoha vztazích dal přednost Hilde Ptakove, kterou si po sňatku 23. prosince 1923 odvezl do svého domu na vídeňské Buchleitengasse. Hilde Ptakova se pod Ucickym vedenim proměnila v herečku Betty Bird. Jedná se o jednu a tu samou osobu. Tři roky nato začal Ucicky režírovat. Společně s Karl-Hansem Leiterem, Walterem Reischem a Arturem Bergerem natočil milostné drama TANEČNICE Z MASKOU s Anny Ondra a Igo Symem. Roku 1927 režiséroval samostatně film ze zločineckého prostředí CAFÉ ELECTRIC. Šlo o první hlavní role pro Marlene Dietrich a Williho Forsta. Roku 1928 vzbudil zájem UFY a osud jej zavál do Berlína, kde dostal nabídku k režii filmu DER STRÄFLING AUS STAMBUL. Po premiéře jej kritika označila za mladého a moderního režiséra a před Ucickym se rýsovala oslnivá kariéra, jeho spolupráce si cenil i produkční Erich Pommer.

Roku 1930 následoval HOKUSPOKUS, natočen i v anglické verzi s Laurencem Olivierem v hlavní roli a DAS FLÖTENKONZERT VON SANS-SOUCI. Jen několik dní před jeho premiérou byl úřady zakázán NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID. Část tisku se pozastavovala nad tím, že protiválečný film byl zakázán, kdežto válku oslavující byl povolen. Následoval napoleonským válkám věnovaný YORCK a jeden z prvních „ponorkových“ filmů MORGENROT. Roku 1941 režiséroval protipolský HEIMKEHR s Paulou Wessely v hlavní roli. V období let 1933 až 1957 navázal spolupráci ze scénáristou Gerhardem Menzelem, jejímž výsledkem bylo třináct filmů. Válečná tvorba tohoto tvůrčího dua se nesla v duchu národního socialismu. Ať už to byl zmiňovaný HEIMKEHR, který stál Paulu Wessely málem kariéru, či pozdější DAS HERZ MUß SCHWEIGEN. Roku 1940 natočily film DER POSTMEISTER, který měl premiéru 25. dubna 1940. Po napadení Sovětského Svazu byl film okamžitě zakázán. Líčil Rusko a jeho lid v tom nejlepším světle. (Je nutno si uvědomit, že ruská šlechtická krev byla z čtvrtiny německá krev. Ruská šlechta si vybírala nevěsty v německých zemích, včetně careven. Mezi Ruskem a německými státy, později Německem vládlo 400 leté přátelství a spojenectví, které bylo přerušeno první světovou válkou. Po jejím ukončení oba státy spojenectví obnovily.)

Po válce se k filmování vrátil roku 1947 nicneříkajícím muzikálem SINGENDE ENGEL, ale roku 1950 natočil CORDULA. Byla to šestá spolupráce Pauly Wessely a Ucickeho. Příběh z roku 1917 líčí život Corduly, strachující se o svého bojujícího snoubence a vyzněl jako ukázka touhy po míru a nesmyslnosti válečného konfliktu. Film zakoupila i NDR, kde měl 20. března 1953 premiéru. Roku 1952 režíroval BIS WIR UNS WIEDERSEH’N. Poprvé se zde setkal filmový „pár snů“ padesátých let, herci Maria Schell a O. W. Fischer. O pět let později se Ucicky oženil z Uršulou Kohnovou, svojí asistentkou režie a roku 1960 natáčí svůj poslední film DAS ERBE VON BJÖRNDAL, který Der Spiegel označil za „rodinou ságu uprostřed lesů a fjordů“.

Ucicky zemřel 26. dubna 1961 v Hamburku, pohřben byl 3. května na vídeňském hřbitově Hietzinger. Nakonec poslední zajímavost, která se váže k Ucickemu sňatku. Ucicky byl sympatizant nacismu, nepodařilo se mi dohledat, zda-li byl členem NSDAP, či obdobné strany, ale je řazen mezi nejvýznamější režiséry hitlerovského Německa. Uršula Ucicka se narodila roku 1922 do rodiny továrníka Heinricha Kohna. Přežila holocaut a po osvobození Hamburku brity emigrovala do Anglie, odtud do britské Palestiny. Zažila zrod Izraele a roku 1956 se vrátila do Hamburku, kde se po roce za Ucickeho provdala.

ČSFD.cz

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.