Karel Dodal

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér, Scenárista

Filmografie

Herec

1930

Bimbovo smutné dobrodružství

Film - Krátkometrážní, Animovaný


Režisér

1938

Myšlenka hledající světlo

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Protest

Film - Krátkometrážní, Animovaný


1937

Hra bublinek

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Nezapomenutelný plakát

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Píseň podzimu

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Jaro je tady

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Šmudlík a Leskulinka

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Všechno pro trhanec

Film - Krátkometrážní, Animovaný


1936

Všudybylovo dobrodružství

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Fantaisie Érotique

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Tajemství Lucerny

Film - Krátkometrážní, Loutkový, Animovaný

Tluče bubeníček

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Čaroděj tónů

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Tři muži

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Malý pohled do budoucna

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Znějící vesmír

Film - Krátkometrážní, Animovaný


1935

Maminčin výlet do nebe

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Veselý koncert

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Zkrocení černého obra

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Svatba o půlnoci

Film - Krátkometrážní, Animovaný


1934

Záhada mezníku MK 204

Film - Krátkometrážní, Animovaný


1930

Bimbovo smutné dobrodružství

Film - Krátkometrážní, Animovaný


1929

Plavčíkem na slané vodě

Film - Krátkometrážní, Animovaný


1927

Poučení kocoura Felixe

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Nové dobrodružství Kocoura Felixe

Film - Krátkometrážní, Animovaný


Scenárista

1938

Myšlenka hledající světlo

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Protest

Film - Krátkometrážní, Animovaný


1937

Hra bublinek

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Nezapomenutelný plakát

Film - Krátkometrážní, Animovaný


1936

Všudybylovo dobrodružství

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Fantaisie Érotique

Film - Krátkometrážní, Animovaný


1935

Maminčin výlet do nebe

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Veselý koncert

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Zkrocení černého obra

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Svatba o půlnoci

Film - Krátkometrážní, Animovaný


1931

Kariéra Pavla Čamrdy

Film - Komedie, Romantický


1929

Plavčíkem na slané vodě

Film - Krátkometrážní, Animovaný


1928

Zamilovaný vodník

Film - Krátkometrážní, Animovaný

Životopis

Vyučený lakýrník začínal po 1. světové válce, v níž byl zraněn, jako příležitostný malíř kulis a herec v divadle Urania. Jako autor animovaných filmů zahajoval snímkem Vizte vše, do tropí dnes kluci dva a jeden pes! (1925). Profesionální uplatnění jako kreslíř a autor kreslených reklam pak našel v Elektafilmu (1925–1930). Společně s Hermínou Týrlovou, s níž se seznámil již v Uranii a která se stala jeho první manželkou, ovládli postupně na základě studia amerických grotesek základy animace a natočili pro Elektafilm řadu animovaných reklam. Dodal se také podílel na trikových sekvencích dokumentárního filmu Praha v záři světel (1928).

S pomocí manželky Hermíny vznikly jejich první „autorské snímky“ – Zamilovaný vodník (1928), Bimbovo smutné dobrodružství (1930). Jejich pokus o založení vlastní produkce animovaných filmů na přelomu 30. let byl neúspěšný. V tomto období seznámil s Irenou Rosnerovou (Leschnerovou), s níž pak založil ateliér animovaného filmu Ire-film, umělecké filmové studio pro kreslené barevné grotesky, avantgardní krátké filmy, průmyslové a kulturní filmy. Zde našla uplatnění také Hermína, která se po rozvodu vrátila ke svému dívčímu jménu, a která ve studiu pracovala jako kreslička-fázařka a samostatná animátorka. V produkci Ire-filmu vzniklo na 30 animovaných snímků, v nichž Karel Dodal se svými partnerkami položili základy moderní české filmové reklamy (Svatba o půlnoci, Maminčin výlet do nebe, Tři muži, Tajemství lucerny, Čaroděj tónů, Píseň podzimu, Nezapomenutelný plakát, Protestad.).

Karel Dodal zastával v Ire-filmu funkci vedoucího ateliéru, kameramana i výtvarníka (oceňován byl např. působivý výtvarný styl filmu Všudybylovo dobrodružství pro Radio Journal.) Jako první v Praze použil pro reklamu barevný film, a to náročný systém Gasparcolor (abstraktní reklama pro Schichtovo mýdlo Hra bublinek se uváděl též ve verzi autorského experimentu Fantaisie Érotique, 1936). Experimentální charakter měl i Dodalův poslední film vznikající v ČSR – Myšlenka hledající světlo (1938).

Po emigraci do USA (1938) našel azyl na minnesotské univerzitě, kde se mu nepodařilo dokončit projekt barevného animovaného film. Po válce se sešel v New Yorku znovu se svou ženou Irenou a pokusili se o práci v animované tvorbě nejprve v USA (There Were Three Men, 1947), vzhledem k nedostatku zakázek později požádali o azyl v Argentině. Zde Dodal využil opět své schopnosti v reklamním filmu, mj. ve spolupráci s výtvarníkem Carlosem Ochagaviou. V roce 1960 se pak vrátil znovu do USA, kde pracoval pro NASA.

Přínos Karla Dodala pro historii českého animovaného filmu bylo možné zhodnotit až po letech, kdy se do Prahy vrátily snímky z produkce IRE-filmu, které odeslala Irena Dodalová na počátku protektorátu do USA, aby kolekci ochránila před okupanty. Později archiv manželé přemístili do Argentiny, odkud se podařilo Ireně vrátit snímky, o něž po léta pečovala, zpět do vlasti až v roce 1989. Dodalova argentinská produkce je v ní zastoupena však jen z malé části.

IT. "Peabody" N

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.