Herec
1977Seriál - Krimi, Drama
Film
Film - Horor, Povídkový
1975
Film - Drama
1973
1972
Film - Thriller, Drama
1965
Film - Drama
1964
Film - Horor, Krimi, Mysteriózní, Sci-Fi
1963
Film - Drama
1962
Film - Komedie, Drama
Film - Krimi, Drama
Film - Drama
1961
Film - Komedie, Drama
1960
Film - Drama
Film
Film - Komedie
1958
Film - Válečný, Drama
Film - Komedie
Film - Drama
1957
Film - Krimi, Mysteriózní
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film - Krimi, Drama
1956
Film - Komedie
1955
Film - Dobrodružný, Válečný
Film - Válečný, Drama
Film - Válečný, Drama
Film - Krimi
1954
Admirál Canaris: Život pro Německo
Film - Drama
Film - Válečný, Drama
1953
Film - Thriller, Drama
Film - Komedie
Film - Muzikál, Drama, Romantický
Wenn am Sonntagabend die Dorfmusik spielt
Film - Muzikál, Drama, Romantický
1952
Film - Drama, Romantický, Akční
1951
Film - Válečný, Drama
1950
Film - Drama
Epilog: Das Geheimnis der Orplid
Film - Krimi
1949
Film
1948
Film - Hudební, Komedie
1944
Film - Krimi
Film - Komedie
Film
1943
Film
Film - Romantický
1942
Film - Drama
Film - Drama
1941
Film - Válečný, Drama
Film
Film - Romantický
1939
1936
Film - Komedie
Film
1935
Knockout - Mladé děvče, mladý muž
Film - Komedie, Sportovní
Film - Komedie
Film
1934
Film - Drama
Film - Komedie
Film
Film - Komedie, Krátkometrážní
1933
Film - Komedie
1932
Film - Válečný
Film - Komedie
1924
Film - Psychologický, Drama
Archivní záběry
1973Film - Dokumentární
Otto Eduard Hasse byl německý rozhlasový a filmový herec, režisér a dabér. Na základní škole v Kolmaru (společně ze svou spolužačkou a pozdější herečkou Bertou Drews, *1901 +1987, matka Götze Georgeho) navštěvoval kroužek herectví. Příležitostně hrál i v posenském Divadelním spolku. Po maturitě odešel do Berlína studovat práva. Po třech semestrech studia přerušil a přešel do herecké školy Maxe Reinhardta, zřízené u berlínského Německého divadla. Po jejím absolvování byl členem Letního divadla v Thale, poté hrál v Breslau a nakonec zakotvil v mnichovském Kammerspielen, kde se věnoval i režii.
Toto působiště bylo pro něj osudové. Adolf Hitler, byl de facto mnichovan, rukoval odsud i do první světové války. Jeho byt přečkal válku a můžete si jej prohlédnout na Prinzregentenplatz č.16. Jde o rohový dům, v Hitlerově původním bytě je dnes policejní stanice a je samozřejmě přístupná veřejnosti. Hitler si mnichovský byt držel po celou funkci říšského kancléře a navštěvoval místní divadla. Po zhlédnutí divadelního představení CAESAR UND CLEOPATRA se Hasse stal Hitlerovým oblíbeným hercem. Na jaře 1939 byl herec v Mnichově odsouzen podle § 175 ke dvěma měsícům vězení bezpodmínečně. § 175 trestal homosexualitu a trest byl podle tehdejší soudní praxe velmi mírný. Polehčující okolnosti byly oficiálně jeho bezúhonost, nedokončený skutek a přiznání. V pozadí stál mnichovský inspektor tajné policie SS-Oberführer Beutel, který plnil rozkazy shora. Herec od něj dostal instrukce, jak se má nadále chovat. Bylo mu zaručeno, že dojde k vymazání trestu a odsouzení nebude mít pro jeho hereckou kariéru žádné následky.
Odešel do pražského Německého divadla (dnešní Státní opera Praha), kde herci mezi sebou vedli svou vlastní válku. Výsledkem hádek, rozbrojů, žalování a podrazů bylo v říjnu 1940 vyštípání několika herců ze souboru. Nikdo ale netušil, jak mocné má Otto Eduard Hasse příznivce. Státní sekretář Karl Hermann Frank byl velmi překvapen, když obdržel od Goebbelse dálnopis s požadavkem, ať dohlédne na zrušení "zrušení hercovy smlouvy". Neuvědomil si, že Goebbels plní pokyny Hitlera. Jednal laxně, nějaký civilista jej nezajímal, ministr propagandy nebyl jeho nadřízený a nechal vše „plavat". Když později vyšlo najevo, že Frank v Praze neuposlechl, zakročil Goebbels osobně. Vrátil Hassemu dekret a poslal do Prahy na kontrolu zplnomocněnce. Je zajímavé, že Goebbels nepřímo zasáhl do českých dějin. Později, když se rozhodovalo o novém říšském protektorovi dal najevo, kdo má navrch a byl proti Frankovu jmenování. Do Prahy byl vstříc svému osudu vyslán Reinhard Heydrich. Hasse se vrátil do divadla, kde mu jeden kolega vyčítavě řekl: "A vždyť jste nám tvrdil, že tatínek byl kovář."
Filmovou kariéru začal Hasse v roce 1921. Docházel na plac jako tzv. herec-náhradník, s poviností pracovat jako kulisák a pomocná síla. Za jeho první film se považuje DER LETZTE MANN, 1924. V roce 1934 hrál ve svém osmém filmu PEER GYNT a byl velmi vysoko hodnocen filmovými kritiky. Velkého úspěchu dosáhl v Hitchcockově filmu I CONFESS, 1953. Zahrál si titulní roli ve filmu CANARIS, 1954. Po roce společně s Joachim Fuchsbergerovou hrál v druhém díle trilogie 08/15. V roce 1956 byla ve filmu KITTY UND DIE GROSSE WELT jeho partnerkou Romy Schneider.
Fanouškové krimižánru jej znají z filmu DIE TODESSTRAHLEN DES DR. MABUSE, 1964 a DIE EHE DES HERRN MISSISSIPPI, 1961, natočeného podle švýcarského dramatika Friedricha Dürrenmatta. Za zmínku stojí film DER ARTZ VON STALINGRAD, 1958, kde ztvárnil roli lékaře Ottmara Kohlera, který upadl 6. února 1943 po kapitulaci 6. Paulusovy armády do zajetí. Podle lékařových dost brutálních vzpomínek napsal spisovatel Heinz G. Konsalik stejnojmenou knihu, kterou pro veřejnost dost „uhladil". (Doktor Kohler, když musel v prvním internačním táboře Dubowka, asi 60 km severně od Stalingradu provést amputace, dostal od Rusů sekyru. Později si vyrobil z píšťalek, nábojnic a motocyklových špic chirurgické nástroje. Další nářadí si půjčoval od údržbářů. Za svého života se stal legendou, které při jeho návratu do Německa v lednu 1954 poděkoval Konrad Adenauer. V knize byl vynechán nejsmutnější příběh týkající se návratu 6. armády domů, v německé literatuře označované jako "Spätheimkehrer". Německým úředníkům, kteří přebírali v západoněmeckém Friedlandu navrátilce nesouhlasily početní stavy. Stejný problém nastal i v tehdejší NDR. V každém transportu bylo méně vojáků, než podle seznamů vyjelo. Protestovali u sovětských úřadů a požadovali nápravu. Odpověď z Moskvy byla zdrcující. Podél našich kolejí až k hranicím Sovětského Svazu nacházíme mrtvoly vašich vojáků. Uškrcených, ubodaných, ubitých a vyhozených z vlaku. Vaši lidé si na cestě domů vyřizují své poslední účty. Německé úřady zahájily vyšetřování, později bylo zastaveno z důvodů důkazní nouze.)
V roce 1961 Hasse opět dokázal, že je profesionál a vrhl se do nekomerčního, nejistého projektu. Společně s Elisabeth Bergnerovou nastudovali v angličtině GELIEBTER LUEGNER (česky ZAMILOVANÝ LHÁŘ), což byla na divadelní prkna převedena korespondence mezi G. B. Shawem a Stellou Campbellovou. A v létě s ní projeli zemi, kde se nejhůře prodávají klasičtí spisovatelé - USA. V roce 1975 hrál hlavní roli 90-letého nositele Nobelovy ceny Knuta Hamsuna ve filmu EISZEIT. Podle filmových kritiků šlo o jeho životní roli. Hasse natočil sedmdesát filmů, učinkoval v sedmnácti rozhlasových hrách. V roce 1964 obdržel titul Státní herec, v roce 1974 Velký kříž za zásluhy Spolkové republiky Německo. Do němčiny nadaboval hlasy Charlese Laughtona, Humphreyho Bogarta, Spencera Tracyho a Clarka Gableho.
Hasse nezanechal žádné děti. V osobním životě patřil ke generaci herců, která si tvrdě chrání soukromí. Svou homosexualitu nikdy nepopíral. Jeho životním partnerem byl více, než třicet let Max Wiener. Hasse zemřel v roce 1978 na rakovinu a je pochovaný na lesním hřbitově v berlinském Dahlemu. Tři roky po jeho smrti zřídila německá Akademie umění nadaci O.E. Hasseho, která uděluje každoročně stejnojmenou cenu. Je určena mladým, začínajícím divadelním umělcům z oboru činohra, pantomina, opereta a opera.
ČSFD.cz