Jerry Goldsmith


(Jerrald King Goldsmith)Obrazok
    

Celkové hodnotenie

0.0/10 (0 hlasů)

Herec,  Skladateľ,

Narodený: 10.2.1929

Zemřel: † 21.7.2004

Miesto Narodenia: Pasadena, Kalifornie, USA

Miesto úmrtí: Beverly Hills, Kalifornie, USA

 

...více

Životopis

Americký hudební skladatel Jerrald King Goldsmith se narodil 10. února roku 1929 v Los Angeles. Jeho matka Tessa byla umělkyně, otec Morris stavební inženýr. Na piano hrál od svých šesti letech, ve třinácti ho studoval s polským koncertním pianistou Jakobem Gimpelem. O další tři roky později začal studovat hudební teorii, kompozici a kontrapunkt, učitelem mu byl italský skladatel Mario Castelnuovo-Tedesco, z jehož dílny vzešel nejeden hudební velikán. V téže době v kině viděl film Spellbound (1945) a jeho soundtrack (autorem byl Miklós Rózsa) de facto odstartoval jeho budoucí hudební kariéru. S Rózsou se seznámil na Jihokalifornské univerzitě, posléze však skončil na Los Angeles City College, kde se věnoval práci s dirigováním a pianem, na starosti měl i zpěváky.

V padesátých letech Goldsmith pracoval pro síť CBS, kde psal hudbu k různým rádiovým i televizním produkcím. U filmu debutoval roku 1957 hudbou k westernu BLACK PATCH. Do povědomí začal vstupovat roku 1962, kdy ohudebnil snímek LONELY ARE THE BRAVE. Skladatel Alfred Newman byl natolik nadšen z jeho práce k televiznímu seriálu THRILLER (1960 - 1962), že Goldsmithe doporučil studiu Universal Studios, aniž by se s ním osobně setkal. Krátce nato si Goldsmith vydobyl první Oscarovou nominaci silně atonickým soundtrackem k FREUDOVI. Další Oscarové nominace obdržel za filmy A PATCH OF BLUE(1965) a THE SAND PEBBLES (1966). Roku 1968 vzniklo jedno z jeho nejzásadnějších děl, když stvořil kontroverzní avantgardní soundtrack k PLANETĚ OPIC. Použil na něm celou řádku nezavedených technik a odnesl si další nominaci na Oscara, jeho dílo se navíc umístilo mezi dvaceti pěti nejlepšími americkými filmovými soundtracky dle Amerického Filmového institutu (AFI).

Už od svých začátků Goldsmith fandil různým inovacím, s oblibou používal nezvyklé nástroje a echoplex. Nejinak tomu bylo i u GENERÁLA PATTONA (1970), jehož pompézní soundtrack mu vynesl pátou Oscarovou nominaci, nicméně prvního (a zároveň posledního) Oscara se dočkal až roku 1977, kdy si sošku odnesl za hudbu k hororu PŘICHÁZÍ SATAN! (1976). Goldsmith zde do avantgardního stylu poprvé zapojil chorály. Sedmdesátá léta se dají považovat za jeho nejúspěšnější období, kromě šesti nominací a jednoho získaného Oscara v nich vytvořil také soundtrack ke kultovnímu sci-fi hororu VETŘELEC (1979). Opět se zde projevovala jeho atypická práce s nástroji, nicméně hudba byla silně pozměňována v průběhu postprodukce. V témže roce poprvé nakoukl do série STAR TREK, k níž se vracíval až do své smrti. Hudba k filmu STAR TREK: FILM (1979) se nesla v duchu různých zvukových efektů, syntezátorů a poprvé se v ní použil nástroj vynalezený Craigem Huxleym, tzv. Blaster Beam, kolem pěti metrů velký elektronický instrument. Na jeho rameni byly napnuté dráty napojené na zesilovače, hrálo se na ně buď prsty, nebo různými předměty (například trubkami). Nástroj měl charakteristický basový a dosti výrazný zvuk.

V osmdesátých letech Goldsmith složil hudbu mj. k hororu POLTERGEIST (1982) a o čtyři roky později i k jeho pokračování POLTERGEIST II. Úspěchem bylo také politické drama POD PALBOU (1983) či sportovní film HOOSIERS (1987). V devadesátých letech získal Oscarové nominace za hudbu k filmům ZÁKLADNÍ INSTINKT (1992), L.A. - PŘÍSNĚ TAJNÉ (1997) A LEGENDA O MULAN (1998), celkově nasbíral úctyhodných osmnáct nominací, z nich však proměnil pouze jedinou. Podobnou smůlu měl i s jinými cenami; z devíti nominací na Zlatý glób neproměnil žádnou, stejně dopadl při pěti nominacích na cenu Grammy. Ze sedmnácti nominací na cenu Saturn proměnil stejně jako u Oscarů jedinou (za hudbu k hororové komedii GREMLINS z roku 1984).

Jerry Goldsmith se proslavil jako tvůrce avantgardní hudby, který rád experimentuje a nebojí se žádného žánru. Ze svých děl měl dle vlastních slov velice rád hudbu k filmům Total Recall a Základní instinkt. Byl dvakrát ženatý; s první ženou Sharon Hennagin měl během dvacetiletého (1950 - 1970) manželství čtyři děti. Roku 1972 si vzal Carol Heather Goldsmith, která s ním zůstala až do jeho smrti. Společně měli syna Aarona.

Jerry Goldsmith zemřel 21. července roku 2004 po dlouhém boji s rakovinou.
Bez komentáře :-).
Túto osobnosť můžete okomentovat jako první.

Komentář bol úspěšne upraven!

Pro komentování musíte být přihlášeni na server. Pokud doposud nejste registrovaným členem serveru, doporučujeme se zaregistrovat.