Pier Angeli


(Anna Maria Pierangeli)Obrazok
    

Celkové hodnotenie

0.0/10 (0 hlasů)

Herec,   

Narodený: 19.6.1932

Zemřel: † 10.9.1971

Miesto Narodenia: Cagliari, Itálie,

Miesto úmrtí: Los Angeles, USA

 

...více

Životopis

Italská herečka Pier Angeli se jako velmi mladá prosadila na domácí půdě, později prorazila i do Hollywoodu, její kariéru ale provázelo problematické soukromí, které nakonec vyústilo v předčasné úmrtí. Pocházela z ostrova Sardinie a její vlastní jméno znělo Anna Maria Pierangeli, umělecký pseudonym později vznikl jednoduše rozdělením příjmením. Měla sestru-dvojče Marii Luisu Pierangeli (*1932), která se později prosadila taktéž jako herečka (pod jménem Marisa Pavan). Jejich otec Luigi Pierangeli byl architektem a v roce 1935 se rodina přestěhovala do Říma.

V šestnácti letech natočila Pier Angeli první krátký film a její fotografie začaly kolovat mezi producenty, mezitím studovala v Římě herectví. Jako osmnáctiletá zazářila naplno. Francouzský režisér Léonide Moguy natočil v Itálii film ZÍTRA JE PŘÍLIŠ POZDĚ (Domani è troppo tardi, 1950), v němž Pier Angeli hrála s Vittoriem de Sicou. Na festivalu v Benátkách získal cenu za nejlepší film z domáci produkce, sama Pier Angeli získala jako nejlepší herečka Stříbrnou stuhu udělovanou Italským syndikátem filmových novinářů a v italských kinech byl s osmi milióny diváků v roce 1950 nejúspěšnější. Logicky následoval navazující film ZÍTRA JE TAKÉ DEN (Domani è un altro giorno, 1951), tentokrát již bez Vittoria de Sicy. Úspěšné italské filmy pozorně sledovali producenti ze zahraničí a ještě v roce 1951 byla Pier Angeli byla angažována do hollywoodské produkce. Hned titulní role v Zinnemanově filmu TERESA (1951), natáčeném ovšem v Itálii, jí vynesla Zlatý glóbus pro nejlepší debutující herečku.

Po práci na dalších amerických filmech pořízených v Evropě byla konečně pozvána přímo i do Hollywoodu a hrála hlavní roli v muzikálu PŘÍBĚH TŘÍ LÁSEK (The Story of Three Loves, 1953). Mezitím přesídlila do Spojených států, s matkou se usadila se v Kalifornii a podepsala pětiletou smlouvu se společností MGM s platem 1.600 dolarů měsíčně. Pochopitelně se kolem ní začali rojit i muži a s jejím jménem byli spojováni slavní herci Kirk Douglas nebo James Dean. S oběma byla zasnoubená, ale především James Dean nezapadal do představ její matky o ideálním partnerovi a ta se snažila jejich vztah ukončit. Pier Angeli se nakonec v listopadu 1954 provdala za zpěváka Vica Damona (*1928). Mezitím pokračovala v práci pro film, připomeňme alespoň STŘÍBRNÝ KALICH (The Silver Chalice, 1954) se začínajícím Paulem Newmanem. Často se znovu vracela i do Evropy, kde například ztvárnila titulní roli v adaptaci populární operety MAMZELLE NITOUCHE (1954).

Měla hrát i po boku Anny Magnani ve filmu TETOVANÁ RŮŽE (The Rose Tattoo, 1955), ale protože byla tehdy těhotná, role byla nabídnuta její sestře Marise Pavan (ta pak byla za film nominována na Oscara). Mezitím Pier Angeli obnovila vztah s Jamesem Deanem, protože vynucené manželství s Vicem Damonem ji nenaplňovalo. Dean však v září 1955 zahynul při autonehodě a krátce předtím se Pier Angeli narodil syn Rocco Damone (*1955). K práci ve filmu se Pier Angeli vrátila po bezmála dvou letech a opět s Paulem Newmanem natočila snímek NĚKDO TAM NAHOŘE MĚ MÁ RÁD (Somebody Up There Likes Me, 1956), z její další filmografie stojí za zmínku "odborářský" film britského režiséra Guy Greena HROZIVÉ TICHO (The Angry Silence, 1960), za nějž byla nominována na cenu BAFTA.

V roce 1958 se za značného zájmu veřejnosti rozvedla s Vicem Damonem, podařilo se jí vysoudit čtvrtinu exmanželových příjmů na péči o syna a v roce 1960 natrvalo přesídlila do Itálie. Tady hned nato znovu způsobila skandál, když navázala poměr s italským hercem Mauriziem Arenou, jehož dosavadní partnerka, taktéž herečka Lorella de Luca, se pokusila o sebevraždu. V Itálii pokračovala Pier Angeli v natáčení filmů a stala se hvězdou domácí produkce dobrodružných žánrů. Nejprve to byli MUŠKETÝŘI MOŘE (I moschettieri del mare, 1960), v žánru sandálu a meče pak biblický velkofilm SODOMA A GOMORA (Sodom and Gomorrah, 1962), následovalo několik špionážních filmů nebo westernů, ve Francii byl například velmi úspěšný film TAJNÝ AGENT V BANGKOKU (Banco à Bangkok pour OSS 117, 1964), v němž hrála s Robertem Hosseinem. V americké produkci (pořízené ve Španělsku) se naposledy objevila v roce 1965 (BITVA V ARDENÁCH - Battle of the Bulge, 1965).

Jestliže počátkem 60. let plnila stránky bulvárních médií dalšími vztahy, zdálo se, že v roce 1962 se znovu usadila, když se jejím druhým manželem stal hudební skladatel Armando Trovajoli (*1917), v Londýně se jim pak narodil syn Howard (*1964). V roce 1965 se s Trovajolim rozešla, nikdy se ale nerozvedli. Trovajoli zůstával úspěšným skladatelem filmové hudby, zatímco sláva Pier Angeli pohasínala, i když ještě ve druhé polovině 60. let natočila několik filmů, ovšem nijak významných. Rozchod s Trovajolim znamenal opuštění luxusního apartmánu v Římě a musela se spokojit se skromnějším příbytkem. Přidružily se i problémy s bývalým manželem Vicem Damonem, který v roce 1964 unesl jejich syna v New Yorku. Zhruba od této doby se také datují hereččiny problémy s alkoholem a následné deprese.

V prosinci 1970 se Pier Angeli po delší době vrátila do Spojených států a za pomoci přátel tu našla nové zázemí, naposledy dostala příležitost zahrát si v hororu OCTAMAN (1971). Příslib role v chystaném KMOTROVI (The Godfather, 1972) však zůstal jen ve fázi neuskutečněných nadějí. Psychicky zlomená Pier Angeli spáchala sebevraždu ve svém bytě v Beverly Hills 9. září 1971. Bylo jí 39 let. Její pohřeb proběhl za účasti řady známých herců a dávných spolupracovníků, pohřbena je ve Francii. Její životní osud nedávno přiblížila knižní biografie Křehký život (Pier Angeli: Fragile Life, 2002).
Bez komentáře :-).
Túto osobnosť můžete okomentovat jako první.

Komentář bol úspěšne upraven!

Pro komentování musíte být přihlášeni na server. Pokud doposud nejste registrovaným členem serveru, doporučujeme se zaregistrovat.