Abel Korzeniowski

Abel Korzeniowski

Osobnostcsfd.cz

Skladatel

18. července, 1972, Krakov, Polsko

Filmografie

Skladatel

2022

Emily

Film - Životopisný, Drama

Spravedlnost pro Emmetta Tilla

Film - Životopisný, Drama

Emperor

Film - Dobrodružný, Thriller


2020

Hra špionů

Film - Thriller, Drama


2018

Sestra

Film - Horor, Mysteriózní, Thriller


2016

Noční zvířata

Film - Psychologický, Thriller, Drama


2015

Zrnko pravdy

Film - Krimi, Thriller


2014

Penny Dreadful

Seriál - Horor, Drama


2013

Romeo and Juliet

Film - Drama, Romantický, Historický

Escape from Tomorrow

Film - Horor, Drama, Fantasy


2011

Králova láska

Film - Drama, Romantický


2009

Single Man

Film - Psychologický, Drama

Koperníkova hvězda

Film - Animovaný


2008

Doznání

Film - Drama


2007

Bitva o planetu Terra 3D

Film - Dobrodružný, Sci-Fi, Animovaný


2006

Poločas rozpadu Timofeje Berezina

Film - Drama


2003

Počasí na zítra

Film - Komedie, Drama


2002

Anioł w Krakowie

Film - Komedie


2000

Velké zvíře

Film - Komedie, Drama


1927

Metropolis

Film - Sci-Fi, Drama

Životopis

Abel Korzeniowski (občanským jménem Adam Korzeniowski) je polský skladatel filmové, divadelní i orchestrální hudby. Již od raného dětství žil v inspirujícím prostředí; jeho matka je cellistka, oba bratři Antoni a Andrzej jsou také hudebníci. Jeho první zkušeností s filmem byla spolupráce s tehdy začínajícími režiséry Borysem Lankoszem a Mariuszem Palejem pro jejichž krátkometrážní a dokumentární filmy složil svou první filmovou hudbu. Tato spolupráce pokračovala i po celou dobu jeho studia instrumentální hudby, během něhož se specializoval na smyčcové nástroje, zvláště na violoncello. V letech 1992-1997 zhudebnil Lankoszovy filmy: POJEDYNEK, GDY ODLATUJA WÓZKI, OCZAMI DZIECKA, PINOKIO, KOMIN, KOLEKCJA, ZLOTA NIC a Palejův snímek: GLOSY W CIEMNOSCI. Ve svých 22 letech pak Korzeniowski poslal jednu demonahrávku Jerzymu Stuhrovi. Krátce poté ho režisér požádal, aby vytvořil hudbu pro jeho inscenaci "Macbeth". Když v roce 1996 absolvoval první etapu svého studia, byl již dobře známým a respektovaným skladatelem filmové i divadelní hudby. Jeho skladby byly uváděny na nejvýznamnějších filmových festivalech v Polsku, Německu, Slovensku, Moldavsku a Ukrajině.

V roce 2000 byl za svou hudbu pro Stuhrův film VELKÉ ZVÍŘE vyznamenán na 25. filmovém festivalu v Gdyni „Zlatým lvem“. Na tomto filmu pracoval téměř rok, podrobně studoval scénář a účastnil se natáčení, aby se vcítil do nálady jednotlivých scén. Svou představu dokonalého soundtracku tehdy charakterizoval takto: „Myslím, že by to měla být taková hudba, která způsobí, že divák si nedovede představit jinou podobu filmu než tu, kterou viděl.“ Ve stejný rok uzavřel s vyznamenáním navazující studium Akademie muzycne v Krakově na katedře skladby, dirigování a hudební teorie ve třídě Krzysztofa Pendereckého (V letech 1999-2001 působil na této katedře jako asistent). Během studia obdržel tvůrčí stipendium města Krakova v kategorii hudební kompozice. Po práci na divadelním představení „Kafka“ (jeho výkon byl oceněn cenou „Ludwik“ v roce 2002), však zavedenou pozici v Krakově opouští a s manželkou (hudebnicí) se stěhuje do Varšavy.

Po příjezdu do Varšavy začal Korzeniowski komponovat pro Lankoszův kontroverzní film VÝVOJ o životě obyvatel domu pro duševně choré. Za toto dílo obdržel prestižní „Golden Gate Award“ na 45. filmovém festivalu v San Franciscu. V roce 2001 byl časopisem „Film“ oceněn „Zlatou kachnou“ za mimořádný úspěch v oblasti filmové hudby. Ve stejné době byl rovněž časopisem „Cinema“ zahrnut do top seznamu polských filmových skladatelů. V roce 2001 měla v Berlíně premiéru jeho symfonie „Hypnóza“ (v provedení Sinfonietta Cracovia pod taktovkou Krzysztofa Pendereckého). Představení živě vysílalo Deutsche Radio.

V roce získal 2002 cenu Jańcia Wodnika za soundtrack k filmu ANIOL W KRAKOWIE na festivalu ve Wrześni. V roce 2004 pak vytvořil novou partituru pro legendární Sci-Fi Fritze Langa METROPOLIS. Monumentální 147 minutová skladba pro devadesátičlenný orchestr, šedesátičlenný sbor a dva sólové hlasy ambiciózně přetlumočila němý film z roku 1927. Skladatelovým záměrem bylo přiblížit film současnému divákovi, zbavit jej domnělých konotací s nacismem, dát „nereálnosti“ města novou dimenzi. Dílo opět provedla Sinfonietta Cracovia pod vedením Tadeusze Karolaka. Tato událost byla rozhodujícím okamžikem jeho mezinárodní kariéry. V roce 2005, během 14. mezinárodního filmového festivalu v Moskvě, získal Korzeniowski „Golden Knight Award“ za nejlepší hudbu pro film POČASÍ NA ZÍTRA.

V roce 2006 se skladatel přestěhoval do Los Angeles, aby se mohl naplno věnovat své kariéře v Hollywoodu. Zde spolupracoval na filmu POLOČAS ROZPADU TIMOFEJE BEREZINA. Jako skladatel se podílel rovněž na filmech: 30 DNÍ DLOUHÁ NOC, BITVA O PLANETU TERRA 3D, WHAT WE TAKE FROM EACH OTHER, TICKLING LEO, DOZNÁNÍ a COPERNICUS‘ STAR. Celosvětové slávy se Korzeniowski dočkal zejména po té, co zhudebnil režijní debut Toma Forda SINGLE MAN. Hudba, která umocnila vizuální vytříbenost toho filmu, byla kritikou velmi chválena a získala také nominaci na Zlatý glóbus, dále „San Diego Critics Award“, ceny AFT, ICS, IFMCA, nominaci na cenu WSA, a konečně objev roku a cenu publika v rámci „World Soundtrack Awards“.

Abel Korzeniowski je jedním z nejtalentovanějších skladatelů současné mladé generace. Není pochyb o tom, že ho čeká skvělá kariéra, zbývá tedy jen doufat, že si udrží svou dosavadní úroveň.

ČSFD.cz

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.