Režisér
1970Film - Western
1965
Buffalo Bill: Hrdina divokého západu
Film - Western
Film - Komedie
1964
Film - Dobrodružný
1962
Film - Dobrodružný, Drama, Akční
Film - Dobrodružný, Drama, Akční
1961
Film - Drama
Film - Dobrodružný, Drama
1960
Film - Dobrodružný, Historický
1959
Film - Dobrodružný, Drama
Il cavaliere del castello maledetto
Film - Dobrodružný
1958
Film - Drama
1957
Film - Komedie
Film - Komedie
1955
Film - Drama
1954
1953
Film - Drama, Romantický
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
1952
Film - Muzikál, Drama
Film
1951
Film
Film - Drama
1950
Film
1949
Film - Komedie, Muzikál
1948
Film - Hudební
1946
Film - Drama
Film - Hudební, Komedie
1945
1943
Film - Drama
1941
Film - Krátkometrážní
1938
Film - Dokumentární
Scenárista
1970Film - Western
1955
Film - Drama
1954
1953
Film - Drama
Film - Drama
1952
Film - Muzikál, Drama
1951
Film - Drama
Film - Drama, Historický
1949
Film - Komedie, Muzikál
1948
Film - Hudební
1946
Film - Drama
1943
Film - Drama
1939
Film - Krimi
Střihač
1934Film - Komedie, Sportovní
Tvorba italského režiséra Maria Costy se dá rozdělit na dvě základní témata, nejprve to byly filmové verze slavných oper, později dobrodružné filmy. Mario Costa byl rodákem z Říma a u filmu začal pracovat ve svých dvaceti letech, původně byl střihačem, asistentem produkce, podílel se také na dabingu, koncem třicátých let začal psát i scénáře. Jeho prvotinou byl dokumentární film FONTANE DI ROMA (1938), za další krátký film PINI DI ROMA (1941) byl oceněn na festivalu v Benátkách.
Celovečerním režijním debutem Maria Costy byl melodramatický příběh JÍT SVOU CESTOU (La sua strada, 1943), k němuž si napsal sám scénář a také jej sestříhal. Film byl uveden až po válce, setkal se ale s kladným ohlasem u kritiky i diváků, z našeho pohledu je zajímavostí, že hlavní roli zde ztvárnila Lída Baarová, která tehdy měla zákaz v Čechách. Po válce se Mario Costa zaměřil na filmová zpracování slavných oper. V tomto žánru sice nemohl ohrozit pozici jiného slavného režiséra Carmina Gallona, nicméně i jeho verze osvědčených předloh jako LAZEBNÍK SEVILSKÝ (Il barbiere di Siviglia, 1946) nebo NÁPOJ LÁSKY (L′elisir d′amore, 1946) dosáhly slušného komerčního úspěchu. Značného ohlasu u diváků dosáhl také s příběhem zasazeným do světa operních pěvců POBLÁZNĚNÍ OPEROU (Follie per l′opera, 1947).
Poté, co počátkem padesátých let opustil svět opery, začal Mario Costa točit filmy různých žánrů, dalšího komerčního triumfu dosáhl s dramatem ODPUSŤ! (Perdonami, 1952) s Rafem Vallonem v hlavní roli; tento film jen v italských kinech vidělo přes pět a půl miliónu návštěvníků. Znovu točil také s Lídou Baarovou (SOUCIT S PADLÝMI – Pieta per chi cade, 1953). Z jeho další tvorby zahrnující různé žánry připomeňme mezinárodně obsazené drama VĚZŇOVÉ ZLA (Prigionieri del male, 1955) se švédskou kráskou May Britt v hlavní roli.
Koncem padesátých let se Mario Costa soustředil na dobrodružné příběhy zasazené do různých historických období, širšího ohlasu dosáhl s filmem KRÁLOVÉ FRANCIE (I reali di Francia, 1959) s kubánskou hvězdou Chelo Alonso v hlavní roli, šikovně reagoval také na počínající zájem o pirátské příběhy (KRÁLOVNA PIRÁTŮ – La venere dei pirati, 1961). Vzápětí se Mario Costa neubránil požadavkům producentů a realizoval několik příběhu z žánru tzv. sandálu a meče (ŘÍMSKÝ GLADIÁTOR – Il gladiatore di Roma, 1962). Jako jiní tvůrci dobrodružných filmů pak přešel ke spaghetti westernům (BUFFALO BILL, 1965). Poslední položkou v Costově filmografii je western ŠELMA (La belva, 1970) s Klausem Kinskim v hlavní roli.
Mario Costa zemřel v Římě 22. října 1995 ve věku 91 let.