Madeleine Renaud

Madeleine Renaud

Osobnostcsfd.cz

Herečka

21. února, 1900, Paříž, Île de France, Francie

23. září, 1994, Neuilly-sur-Seine, Paříž, Île de France, Francie

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herečka

1988

La lumière du lac

Film - Drama


1983

Plaisir du théâtre

Seriál - Dokumentární


1982

Soulier de satin, Le

Film


1978

Harold et Maud

Film - Komedie


1976

Christophe Colomb

Film

Des journées entières dans les arbres

Film - Drama


1972

La Mandarine

Film

Humeur vagabonde, L'

Film - Drama


1969

Tahat ďábla za ocas

Film - Komedie

Les cent livres des hommes

Seriál


1967

Vyšetřovaní komisaře Maigreta

Seriál - Krimi, Drama


1966

Cerisaie, La

Film


1964

Chroniques de France

Seriál - Dokumentární


1962

Nejdelší den

Film - Válečný, Drama, Akční, Historický


1960

Le dialogue des Carmélites

Film - Drama, Historický


1952

Radovánky

Film - Komedie, Drama


1949

Maternelle, La

Film


1944

Le Ciel est à vous

Film - Drama


1943

Světlo léta

Film - Drama

Escalier sans fin, L'

Film


1941

SOS

Film - Drama


1937

L'Étrange Monsieur Victor

Film - Drama


1936

Demi vierges, Les

Film

Studentka Helena Vilfurová

Film - Drama, Romantický

Petites alliées, Les

Film - Komedie, Válečný, Drama

Coeur de gueux

Film - Drama

Cuor di vagabondo

Film


1935

Marche nuptiale, La

Film - Komedie


1934

Voleur, Le

Film

Primerose

Film - Komedie

Maria Chapdelaine

Film - Drama


1933

Tunnel, Le

Film - Sci-Fi, Drama

Boubouroche

Film

Maternelle, La

Film - Drama


1932

Belle marinière, La

Film - Drama

Couturière de Lunéville, La

Film


1931

Jan z Měsíce

Film - Komedie

Mistigri

Film

Serments

Film - Drama


1923

Vent debout

Film


Hostka

1976

La nuit des Césars

Seriál - Dokumentární


Archivní záběry

2016

Un Français nommé Gabin

Film - Dokumentární

Životopis

Herečka Madeleine Renaud byla po několik desetiletí významnou osobností francouzského divadla, několik pozoruhodných rolí po sobě ale zanechala i na filmovém plátně. Narodila se v Paříži do bohaté rodiny, otce však ztratila již v dětství. Náhodná příležitost k veřejnému vystoupení v recitaci v ní probudila zájem o herectví a po první světové válce studovala na Národní konzervatoři dramatického umění.

Studium herectví ukončila s první cenou v oboru komedie a hned po absolutoriu zamířila do nejslavnějšího francouzského divadla Comédie Française, s nímž zůstala spjata čtvrt století (1921-1946). Vzrůstem malá herečka (měřila jen 152 centimetrů) se brzy zařadila mezi přední osobnosti a ve dvacátých letech odehrála desítky vedlejších rolí, převážně dívek s nenáročným psychologickým profilem. Již v němé éře se objevila i před filmovou kamerou, ale teprve příchod zvuku mohl plně zhodnotit její herecký projev. V roce 1922 se poprvé provdala, jejím manželem se stal výrazně starší herec Charles Granval (1882-1943). Rok po svatbě se jim narodil syn, později taktéž významný divadelní herec Jean-Pierre Granval (1923-1998).

Ačkoli příslušnost k Comédie Française prakticky vylučovala větší kariéru ve filmu, Madeleine Renaud se během třicátých let objevila ve velkých rolích v bezmála dvaceti filmech. Skutečnou hvězdou stříbrného plátna se sice nestala, ale její popularita vzrostla. Její prvním významným filmem byla adaptace Achardovy divadelní hry JAN Z MĚSÍCE (Jean de la Lune, 1931), později dostala příležitosti od dalších významných režisérů jakými byli Maurice Tourneur (ZLODĚJ – Le voleur, 1933) nebo Julien Duvivier (MARIA CHAPDELAINE, 1934 – za tento film obdržela Velkou cenu francouzské kinematografie). Některé její filmy z té doby byly uvedeny i v československých kinech, což byl například případ tragické lásky mezi studentkou medicíny a nemocným mladíkem STUDENTKA HELENA WILLFUROVÁ (Hélène, 1936).

Mezitím stoupal i její význam na jevišti a koncem třicátých let již patřila k předním osobnostem Comédie Française a hrála převážně hlavní role (Ifigenie, Lazebník sevillský, Překvapení lásky). Na přelomu 30. a 40. let natočila čtyři filmy s režisérem Jeanem Grémillonem, z nichž zmínku zaslouží ZÁHADNÝ PAN VICTOR (L´étrange Monsieur Victor, 1938). V roce 1940 se provdala za herce Jean-Louise Barraulta (1910-1994) a s ním v roce 1943 nastudovala představení Saténový střevíček. Jeho úspěch pak vedl k tomu, že v roce 1946 oba opustili Comédie Française a založili vlastní divadelní společnost Renaud-Barrault, která našla zázemí v Théâtre Marigny, hráli také v Théâtre des Celestins.

Plně vytížená divadlem natočila Madeleine Renaud od konce války již jen osm filmů. Objevila se ve slavných Ophülsových RADOVÁNKÁCH (Le plaisir, 1951), ve dvou filmech z počátku šedesátých let zasazených do starší či nedávné historie ztvárnila dvakrát postavu abatyše (ROZHOVORY KARMELITEK – Le dialogue des carmélites, 1960; NEJDELŠÍ DEN – The Longest Day, 1962), výraznou vedlejší roli markýzy jí pak přinesla komedie TAHAT ĎÁBLA ZA OCAS (Le diable par la queue, 1969). Hlavní roli hrála ve filmu Marguerite Durasové CELÉ DNY VE STROMECH (Des journées entieres dans les arbres, 1974), což byl přepis stejnojmenné divadelní hry, v níž Madeleine Renaud hrála v Théâtre d´Orsay. V tomto filmu se také znovu setkala s J. P. Aumontem, s nímž natočila i svůj první zvukový film.

Doménou Madeleine Renaud ale zůstávalo především divadlo, v letech 1959-1968 vedl její manžel Jean-Louis Barrault scénu Théâtre Odéon, později pak spolu působili na dalších jevištích, od roku 1981 bylo jejich útočištěm Théâtre du Rond-Point, známé v té době jako Théâtre Renaud-Barrault. Pozoruhodné výkony podala Madeleine Renaud v představeních Harold a Maud nebo Šťastné dny, za něž obdržela Cenu kritiky, bohaté uplatnění jí ale znovu nabízela i klasika (Molière, Čechov, Beaumarchais, Shakespeare). Na jevišti stála naposledy koncem osmdesátých let ve hře M. Durasové Anglická milenka, poslední filmovou roli babičky hrála ve SVĚTLE JEZERA (La lumière du lac, 1988).

Madeleine Renaud zemřela v Paříži 23. září 1994 ve věku 94 let.

Pavel "argenson" Vlach

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.