Herečka
2008Mary Pickford: The Muse of the Movies
Film - Dokumentární
2007
Film - Dokumentární
1987
Film - Drama
Happy 100th Birthday Hollywood
Film - Dokumentární
1986
Film - Komedie
1985
Dobrodružství Huckleberryho Finna
Film - Dobrodružný, Rodinný
1984
Film - Komedie, Drama
1983
Film - Komedie, Drama, Romantický
Film - Dokumentární
1981
Film - Drama
1980
Seriál - Dokumentární, Historický
1978
Film - Komedie, Drama
Film - Krimi, Mysteriózní, Drama
1977
Seriál - Dokumentární
1976
Film - Krimi, Mysteriózní, Drama
1975
The Moving Picture Boys in the Great War
Film - Dokumentární, Válečný, Historický
1970
Film - Dokumentární, Životopisný
1969
Film - Komedie
1967
Film - Drama
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
Film - Krimi, Mysteriózní, Thriller
1966
Film - Komedie, Rodinný, Drama
1965
Film - Dokumentární
1962
Seriál - Krimi, Mysteriózní, Thriller, Drama
1961
Film - Thriller
Seriál - Drama
Seriál - Drama
1960
Film - Western, Drama
1958
Film - Válečný
1955
Film - Film-Noir, Krimi, Thriller, Drama
Film - Drama
Seriál - Komedie, Muzikál, Drama
1955 Motion Picture Theatre Celebration
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1953
Film - Drama
1948
Film - Mysteriózní, Drama, Romantický, Fantasy
1946
Film - Western, Drama, Romantický
Film - Drama
1943
Film - Komedie, Muzikál
1942
Film - Drama
1933
Film - Komedie, Drama
1930
Film - Komedie, Romantický
1928
Film - Western, Drama
1927
Film - Drama, Romantický
Film - Válečný, Drama, Romantický
1926
Film - Drama
Film - Drama, Romantický
1924
Film - Drama, Historický
1923
Film - Drama, Romantický
Screen Snapshots, Series 3, No. 17
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1921
Film - Drama
Screen Snapshots, Series 1, No. 20
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1920
Film - Drama, Romantický
1919
Film - Drama, Romantický
Film - Komedie, Drama, Romantický
Film - Drama, Romantický
Film - Drama
1918
Film - Válečný, Drama
Film - Válečný, Drama
Film - Válečný, Drama, Romantický
Lillian Gish in a Liberty Loan Appeal
Film - Krátkometrážní
1917
Film - Drama
1916
Film - Drama, Romantický, Historický
Film - Dobrodružný, Drama
Film - Komedie, Drama
Film - Komedie, Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Drama, Romantický
1915
Film - Válečný, Drama, Romantický, Historický
Film - Drama
Film - Drama
Film
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Válečný, Drama
1914
Film - Drama, Historický
Film - Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
1913
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Western, Akční
Film - Krátkometrážní
Film - Krátkometrážní
Film - Krátkometrážní, Western
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Western
Film - Krátkometrážní, Drama
1912
Film - Krátkometrážní, Krimi, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Krimi, Thriller
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Romantický
Film - Krátkometrážní, Romantický
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Krátkometrážní, Drama
Film - Komedie, Krátkometrážní
Film - Krátkometrážní, Drama
Režisérka
1920Film - Komedie
Hostka
1994The 66th Annual Academy Awards
Seriál - Publicistický
1984
The American Film Institute Salute to Lillian Gish
Seriál - Dokumentární
1982
Seriál - Hudební, Komedie, Rodinný
1981
Seriál - Hudební
The 53rd Annual Academy Awards
Seriál - Publicistický
1978
American Film Institute Salute to Henry Fonda, The
Seriál - Dokumentární
1973
Seriál - Talk-show
1971
The 43rd Annual Academy Awards
Seriál - Publicistický
1969
Seriál - Talk-show
1961
Seriál - Publicistický
1957
Seriál - Publicistický
1948
Seriál - Hudební, Komedie, Rodinný
Archivní záběry
2016Film - Dokumentární
2014
Reel Herstory: The Real Story of Reel Women
Film - Dokumentární
2011
Film - Krátkometrážní, Animovaný
2010
Seriál - Dokumentární, Historický
2001
Couples et duos de légende du cinéma : D.W. Griffith et Lillian Gish
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1998
Star Power: The Creation of United Artists
Film - Dokumentární, Životopisný
The Making of 'The Birth of a Nation'
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1993
Film - Dokumentární, Životopisný
1990
Seriál - Dokumentární
1986
Greta Garbo: The Temptress and the Clown
Film - Dokumentární, Životopisný
1962
Film - Dokumentární
1961
Film - Dokumentární, Historický
The Legend of Rudolph Valentino
Film - Dokumentární
1955
Film - Komedie, Krátkometrážní
1947
Flicker Flashbacks No. 2, Series 5
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1939
Screen Snapshots Series 18, No. 12
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1936
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1932
Film - Dokumentární, Komedie, Krátkometrážní
“Nikdy jsem nebyla v módě, nikdy proto také nemůžu vyjít z módy”.
Lillian Diana Gish byla americkou divadelní, filmovou a televizní herečkou jejíž kariéra trvala plných 75 (!) let (1912-1987), která se ale zapsala hlavně jako filmová star v 10. a 20. letech minulého století. Lillian měla anglické, francouzské i německé kořeny, narodila v ohijském Springfieldu a byla starší sestrou herečky Dorothy Gishové. Jejich matka, Mary Robinson McConnellová, začala hrát (jako Mary Gish) za účelem vydržování rodiny poté, co je opustil otec James Lee Gish. Časem se k divadlu přidaly také Lillian s Dorothy a jejich pracovní cesty se občas s různými produkcemi rozbíhaly. Příležitostně obě vystupovaly také jako modelky. V roce 1912 představila Mary Pickfordová obě sestry slavnému D.W. Griffithovi a pomohla jim získat smlouvu u Biograph Studios. Lillian se brzy stala jednou z nejmilovanějších amerických hereček a ačkoli jí v té době bylo 19, udávala věk 16 let a její pravé datum narození vyšlo najevo až v roce 1984.
První role dostaly sestry v krátkém Griffithově filmu AN UNSEEN ENEMY (1912) a Lillian následně zazářila v celé řadě úspěšných Griffithových projektů jako byla dramata ZROZENÍ NÁRODA (1915), INTOLERANCE (1916), ZLOMENÝ KVĚT (1919), WAY DOWN EAST (1920) nebo DĚTI VELKÉ REVOLUCE (1921). Jeden Griffithův film také spolurežírovala: REMODELING HER HUSBAND (1920). Během prvních dvou let se objevila ve více než 25 krátkých i celovečerních filmech a stala se hvězdou, "první dámou němého plátna". Od roku 1925 pracovala pod studiem MGM, ale v roce 1928, po neúspěchu Sjöströmova snímku THE WIND (1928) a také vlivem nastupující a stále zářivější hvězdy Grety Garbo, jí společnost ukončila smlouvu. Posledně uvedený film je nyní mimochodem považován za jeden z jejích nejlepších a také za jedno z nejvýznamějších děl pozdních let němé éry.
Nástup zvuku pro ni znamenal jen průměrné úspěchy a většinu 30. a začátek 40. let minulého století strávila na jevišti, například jako Ofélie v pamětihodné McClinticově adaptaci “Hamleta” (1936) s Johnem Gielgudem a Judith Andersonovou nebo jako Marguerite v “Dámě s kaméliemi”. Uvažovalo se také o jejím obsazení do velkofilmu JIH PROTI SEVERU (1938), a sice do role Ellen O'Harové, Scarlettiny matky nebo i prostitutky Belle Watlingové. Ve zvukových filmech se objevovala sporadicky, v roce 1946 byla ovšem nominována na Cenu akademie za vedlejší roli ve hvězdami nabitém romantickém westernu SOUBOJ NA SLUNCI (1946). Památná je také její role vesnické pěstounky úporně se bránící zabijáckému kazateli v podání Roberta Mitchuma v kultovním thrilleru LOVCOVA NOC (1955) nebo Altmanova komedie-drama SVATBA (1978) s Miou Farrow a Geraldinou Chaplinovou.
“Lionel Barrymore hrál nejprve mého dědečka, později mého otce a nakonec muže. Kdyby žil, jsem si jistá, že bych hrála jeho matku. Tak to chodí v Hollywoodu. Muži mládnou a ženy stárnou.”
Od počátku 50. let působila v televizi, uznání si vydobyla v původní televizní produkci THE TRIP TO THE BOUNTIFUL (1953). Jako císařovna Marie Fjodorovna v krátce uváděném broadwayském muzikálu “Anya” (1965) a svoji kariéru završila v 93 letech po boku Bette Davisové v dramatu SRPNOVÉ VELRYBY(1987), kde představovala jednu ze dvou přestárlých sester (mnozí ze zábavního průmyslu očekávali, že za tuto roli bude nominována na Oskara, ona tehdy odpověděla, že “alespoň nemusela prohrát s Cher”). Jejím posledním profesionálním několikařádkovým výstupem bylo cameo v studiovém záznamu Kernovy THE SHOW BOAT STORY (1988) – poslední slova její kariéry byla "Dobrou noc, drahý.” Mimo hraní se na sklonku života vracela k němému filmu (“Zvuk jsem nikdy úplně nepřijala. Němé filmy svým způsobem vedly k rozvoji zcela nové umělecké formy. Nebyla to jenom pouhá pantomima, ale něco nádherně expresivního.”), přednášela a podílela se na projekci klasických děl té doby (v roce 1975 například uváděla v americké televizi pořad “The Silent Years”).
Americký filmový institut (AFI) zařadil Lillianu Gishovou na 17. místo žebříčku největších ženských filmových hvězd všech dob. V roce 1971 získala zvláštní, čestnou cenu akademie (Honorary Academy Award) “za vyjímečné zásluhy o rozvoj filmu” a v roce 1984, jako teprve druhá herečka po Bette Davisové (a jako jediná velká hvězda němého filmu), cenu AFI za celoživotní úspěchy. Svoji hvězdu má samozřejmě také na hollywoodském Chodníku slávy.
Nikdy se nevdala ("Myslím si, že manželství je kariéra sama o sobě. Dávala jsem přednost herecké kariéře před manželskou.”) a neměla ani děti. Její vazby na D.W.Griffitha byly tak úzké, že za nimi mnozí viděli (a také o nich tvrdili) něco víc – žádný “románek” však Gishová nikdy nepotvrdila a po zbytek svého života si ho velmi vážila a mluvila o něm jako o ”Panu Griffithovi”(“Pravda, někdy jsem ho oslovovala Davide, ale vždy jsem o něm smýšlela jako o Panu Griffithovi. Jako generál se už narodil. Jeho hlas byl hlasem velitele: rezonující, hluboký a plný.”). Zapletena byla s producentem Charlesem Duellem (který později vyvolal skandál, když bulvárnímu tisku poskytl podrobnosti o jejich vztahu) a kritikem a redaktorem Georgem Jeanem Nathanem (se kterým se údajně rozešla pro jeho židovský původ).
Byla věrnou stoupenkyní Republikánské strany a aktivní antikomunistkou. Až do své smrti odmítala tvrzení, že ZROZENÍ NÁRODA, které bylo bráno také jako oslava Ku-Klux-Klanu, bylo rasistickým filmem a během natáčení dramatu ROMOLA (1924) se v Itálii setkala s Benitem Mussolinim, kterého velmi obdivovala. Od počátku 2. světové války byla aktivní členkou Prvního amerického výboru (America First Committee), kontroverzní protiintervenční organizace jejímž hlavním mluvčím byl letecký průkopník Charles Lindbergh a v roce 1940 odmítla volit jak Roosevelta tak Wendella Willkieho, protože ”oba se více zajímali o cizí země než o svoji vlastní.”
Se svojí sestrou si byly blízké během celého života a těsné styky udržovala i s další hvězdou němého filmu, Mary Pickfordovou (1893-1979), se kterou se kamarádila už od dětství. K jejím nejbližším přátelům patřila také herečka Helen Hayesová (1900-1993); Gishová byla kmotrou jejího syna Jamese MacArthura. Lillian Gishová zemřela ve spánku v 99 letech a pohřbena byla po boku svojí sestry Dorothy (1898-1968) v kolumbáriu krypty episkopálního kostela Sv. Bartoloměje na Manhattanu. Majetek, který odkázala Hayesové a která zemřela necelý měsíc po ní, obnášel několik miliónů dolarů a stal se z něj fond pro oceňování vyjímečných uměleckých kvalit.
Zajímavosti: Griffith se zprvu domníval, že ona a Dorothy jsou dvojčata a - podle jejího životopisu – aby je odlišil a mohl před kamerou lépe vést, každé z nich uvázal do vlasů mašli jiné barvy * během natáčení WAY DOWN EAST musela několik hodin strávit na ledu, který plul po řece a ve studené vodě jí prý tehdy nenávratně promrzly nervy v zápěstí * v ohijském Massillonu, ve kterém žila v začátcích své kariéry, mají dnes po ní pojmenovanou ulici * na Univerzitě Bowling Green (Ohio) od roku 1976 sídlí “Gish Film Theater and Gallery”, který je věnován Dorothě a Lillian Gishovým * každým rokem v den jejích narozenin promítá newyorské Muzeum moderního umění nejméně jeden její film nebo televizní inscenaci * debutní album skupiny The Smashing Pumpkins' “Gish” (1991) je pojmenované po ní.
“Domnívám se, že nezbytnými předpoklady k výkonu mojí profese jsou: záliba, talent a vytrvalost. Myslím, že jsem měla trochu od všech tří."