Rita Hayworth


(Margarita Carmen Cansino)Obrazok
    

Celkové hodnotenie

10.0/10 (1 hlas)

Herec,   

Narodený: 17.10.1918

Zemřel: † 14.5.1987

Miesto Narodenia: Brooklyn, New York, USA

Miesto úmrtí: New York, New York, USA

 

...více

Životopis

Herečka Rita Hayworth (vl. jménem Margarita Carmen Cansino), která se během 40. let stala největší hvězdou a sex symbolem Ameriky, se narodila 17. října 1918 v New Yorském Brooklynu. Její otec Eduardo Cansino pocházel ze Španělska a byl profesionálním tanečníkem flamenca, matka Volga Hayworth pocházela z Anglie a mj. byla dobře známou taneční na Brodwayi. Od svých 6 let byla Rita členkou oblíbené taneční estrády rodiny Cansino. Otec vytvářel taneční duo nejprve s její sestrou, ale pro oživení estrády si zvolil jako svou taneční partnerku právě Ritu. Účinkovali převážně v nočních klubech v Californii, ale také v mexické Tijuaně. Právě svým účinkování v rodinné estrádě na sebe upoutala pozornost filmových producentů. V roce 1935 podepsala smlouvu s „Fox Studio“ a po jejím vypršení s „Columbia Pictures“ v roce 1937.

V roce 1937 se také z Margarity Carmen Cansino oficiálně stala Rita Hayworth. Po několika méně významnějších rolích podala působivý výkon v dramatu Howarda Hawkse ONLY ANGELS HAVE WINGS (1939) v hlavní roli s Gary Grantem. Její citlivě zahraná role vzbudila zájem i u jiných filmových společností. Mezitím co plnila smlouvu u „Columbia Pictures“, stihla si zahrát ve filmu společnosti „Metro Goldwyn Mayer“ SUSAN AND GOD (1940) pod režií oscarového George Cukora a v romantické komedii společnosti „Warner Bros.“ THE STRAWBERRY BLONDE (1941). Rolí necudné a svůdné Doñi Sol des Muire v dramatu KREV A PÍSEK (1941) dosáhla postavení hvězdy. Díky barvě jejích vlasů v tomto snímku bývá dodnes označována za jednu z nejkrásnějších rusovlásek Hollywoodu. Své pověsti „bohyně lásky“ dosáhla díky svým fotografiím v magazínu Life z roku 1941, kterými vyvolala doslova senzaci, a stala se tak nejžádanější válečnou ženou zobrazovanou na plakátech a fotografiích.

Pod patronací „Columbia Pictures“ se Rita Hayworth stala nejzářivější hvězdou 40. let. Zato nemalou částí vděčila prezidentovi této společnosti Harrymu Cohnovi, který rozpoznal její schopnosti a dokázal je ocenit. Ten se také rozhodl po dokončení snímku TALES OF MANHATTAN (1942) pod taktovkou „Twentieth Century Fox“ nepustit už Ritu z ruky a „nepůjčovat“ ji jiným studiím. Její nejproslulejší taneční role jsou k vidění v muzikálech NIKDY NEZBOHATNEŠ (1941); YOU WERE NEVER LOVELIER (1942) – Ritin herecký partner Fred Astaire ve svém autobiografii píše, že tančil s dokonale vytrénovanou a jedinečnou osobností; v oscarové MÉ DÍVCE SALLY (1942) a převážně v oscarové MODELCE (1944). Přestože ve svých muzikálech Rita nezpívá (její zpěv byl nadabován někým jiným), mohla být právem hrdá na své taneční umění. V Hollywoodu platila za jednu z nejlepších tanečnic, z jejích tanečních kreací je vidět síla, preciznost, velké nadšení a nadpozemský půvab. Barevné filmování se osvědčilo jako efektivní ukázka jejího talentu, jako je tomu například v dalších muzikálech TONIGHT AND EVERY NIGHT (1945) a DOWN OF EARTH (1947).

Za její nejslavnější roli je bezesporu považována GILDA ze stejnojmenného tentokrát černobílého snímku (jedná se o noir) z roku 1946. Díky tomuto filmu, ve kterém se mj. nachází legendární scéna kdy Rita oděná v černém saténu provádí „svůj“ striptýz, se z ní rázem stala věhlasná společenská a kulturní ikona. Kvůli její raketově stoupající prestiži a oblíbenosti byla dokonce v roce 1946 umístěna podobizna Rity Haworth na první jadernou hlavici testovanou po skončení 2.sv. války, jež byla svržena na jeden z Marshallových ostrovů.

Jako jeden z Ritiných nejlepších výkonů kritika hodnotí její Elsu Bannister v černobílém dramatu DÁMA ZE ŠANGHAJE (1947), kde hraje po boku svého 2. manžela Orsona Wellese (ujal se i režie filmu). U diváků však ohlas nebyl příliš velký. Neúspěch se připisuje faktu, že Orson Welles nechal proslulou hřívu Rity Hayworth ostříhat na krátko a ke všemu ještě obarvit na blond. Toto se však odehrálo bez souhlasu prezidenta „Columbia Pictures“ H. Cohna, který po této razantní změně nevěřil vlastním očím. Další film z roku 1948 THE LOVES OF CARMEN byl prvním snímkem produkovaný „Columbia Pictures“ a zároveň i vlastní produkční společností Rity Hayworth „The Beckworth Corporation“, jenž však byla kvůli narůstající finanční tísni nakonec rozpuštěna.

V roce 1948 Rita svou kariéru na nějaký čas přerušila, protože se vdala za pákistánského prince Ali Khana, který byl v Americe víceprezidentem „United Nations General Assembly“ reprezentující Pákistán. Pár se poté přestěhoval do Evropy, kde způsobil mediální šílenství. Ani toto již 3. manželství se nevydařilo a Rita se nakonec vrátila s velkou slávou do Ameriky, kde na ni čekal řetězec úspěšných filmů: drama AFFAIR IN TRINIDAD (1952), drama SALOME (1953) a muzikál SLEČNA SADIE THOMPSONOVÁ (1953), za niž sklidila velké uznání v podobě ceny kritiků. Po tomto úspěchu opět s filmem na 4 roky skončila a prožila vášnivé - 4. manželství se zpěvákem Dickem Haymesem. V roce 1957 natočila drama FIRE DOWN BELOW a muzikál s Frankem Sinatrou a Kim Novak PŘÍTEL JOEY a definitivně ukončila spolupráci s „Columbia Pictures“. Přesto dostala role ve filmech jako např. v oscarovém dramatu ODDĚLENÉ STOLY (1958), dramatu PŘÍBĚH Z TITULNÍ STRANY (1959) či po boku Garyho Coopera ve westernu PŘIŠLI DO CORDURY (1960). V roce 1965 byla nominována na Zlatý Glóbus za své pohybové kreace v dramatu CIRCUS WORLD (1964), kde si zahrála spolu s Johnem Waynem a Claudií Cardinale. V 60. let si zahrála ještě v dalších 5 filmech, mj. ve válečném dramatu DOBRODRUH (1967) v hlavní roli s oscarovým Anthony Quinnem. Rokem 1972 její dlouhá filmová kariéra končí westernem THE WRATH OF GOD, kde ztvárnila postavu Señory De La Plata.

Přirozeně plachá a osamocená, Rita Hayworth byla ve skutečnosti pravým opakem rolí, které hrála. Jak jednou sama řekla:“Muži jdou do postele s Gildou a ráno se probudí se mnou“ Rita byla vdaná celkem 5x a každé z jejích manželství průměrně vydrželo asi 3 a půl roku. Se svým 2. manželem O. Wellesem měla dceru Rebecu (nar. 1944) a svým 3. manželem princem Aly Khanem měla také dceru – princeznu Yasmin Aga Khan (nar. 1949). Poslední manželství uzavřela s filmovým producentem Jamesem Hillem v roce 1958.O 3 roky později manželství skončilo rozvodem.

Pro svou typickou rezervovanost až později poznamenala, že pouze ve filmech kde tančila se svým kolegou Fredem Astairem, se musela mít hodně na pozoru, aby se ovládala a nesmála se. Babara Leaming, autorka biografie o Ritě Hayworth, ve své knize tvrdí, že Rita byla jako dítě a v dívčím věku fyzicky týrána a zneužívána svým otcem. Kolem roku 1960 se na Ritině zdraví prudce podepsala zákeřná Alzheimerova choroba, která však byla diagnostikována až v roce 1980. Přesto ještě do roku 1972 hrála ve filmu. V březnu roku 1974 jí hluboce zasáhla smrt obou jejích bratrů. Kvůli tomu začala silně pít. Roku 1976 v Londýně byla dokonce vyřazena z letu, kterým měla letět se svým agentem. Dostala prý bezdůvodný silný záchvat zlosti, jenž pak přitahoval negativní pozornost. Přesto si roku 1977 stále krásná Rita Hayworth odnesla cenu „National Screen Heritage Award“ za svůj přínos filmu. V roce 1983 vzniklo životopisné drama RITA HAYWORTH: THE LOVE GODDESS v hlavní roli s Lyndou Carter.

14. května 1987 podlehla velká hollywoodská hvězda Rita Hayworth své těžké nemoci. Zemřela v osmašedesáti letech v New Yorku, je pochována na hřbitově v Culver City, Kalifornie. Princezna Yasmin Aga Khan ovlivněna nemocí své matky, založila různé asociace podporující pacienty s touto chorobou. Od roku 1985 se pro tuto asociaci vybralo více než 42 miliónů dolarů.
Bez komentáře :-).
Túto osobnosť můžete okomentovat jako první.

Komentář bol úspěšne upraven!

Pro komentování musíte být přihlášeni na server. Pokud doposud nejste registrovaným členem serveru, doporučujeme se zaregistrovat.