Herec
1982Film
Film
1980
Film - Drama
1979
Film - Dokumentární
Film - Krátkometrážní
1978
Film
Film - Komedie
1977
Film - Komedie
Seriál
1976
Film - Komedie
Film - Drama
1975
Film - Erotický, Horor, Mysteriózní, Drama, Fantasy
Film - Válečný, Drama, Historický
Film - Komedie
Seriál - Dobrodružný, Thriller
Film
Film - Komedie
La chatte sur un doigt brûlant
Film - Komedie
1974
Film
Film - Dokumentární
Film - Komedie
Film
1973
Film - Komedie
Film
1972
Film
1971
L'Amour c'est gai, l'amour c'est triste
Film - Komedie
Film - Drama
1970
Film - Komedie, Válečný, Drama
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
Film - Sportovní, Životopisný, Drama, Romantický
1969
Film - Drama
Seriál - Sci-Fi
Film - Drama
1968
Film - Komedie
1967
Film - Drama
Film - Komedie, Povídkový, Drama
Seriál - Krimi
Cinéastes de notre temps - Jean Renoir le patron, 1re partie: La recherche du relatif
Film - Dokumentární
Cinéastes de notre temps - Jean Renoir le patron, troisième épisode: La règle et l'exception
Film - Dokumentární
1966
Film - Komedie, Krimi, Romantický
Film - Komedie
Film - Komedie, Romantický
Film - Komedie, Romantický
1965
Film - Komedie
1964
Film - Komedie, Thriller
Film - Komedie
Film - Dobrodružný, Komedie, Rodinný, Sci-Fi
Seriál - Dokumentární
Film
Film - Komedie
1963
Film - Mysteriózní, Thriller
Film - Komedie, Romantický, Akční
Abominable homme des douanes, L'
Film - Krimi
1962
Film - Dobrodružný, Komedie, Drama
Film - Komedie, Povídkový, Drama
Film - Komedie, Thriller
Le Petit Garçon de l'ascenseur
Film - Komedie
Film - Krimi
Film - Komedie, Drama
1961
Film - Dobrodružný, Katastrofický, Drama
1960
Film - Krimi, Thriller, Drama, Romantický, Akční
Film - Komedie, Muzikál
Píseň bez konce: Příběh Franze Liszta
Film - Hudební, Životopisný, Drama
1959
Film - Hudební, Komedie, Romantický
Film - Komedie
1958
Film - Válečný, Drama, Romantický
Film - Komedie
Seriál - Krimi, Mysteriózní, Drama, Akční
1957
Film - Drama
Film - Válečný, Drama, Akční
Film - Komedie, Muzikál, Romantický
Film - Krimi
1956
Film - Muzikál
Film - Drama, Romantický, Fantasy
1955
Film - Krimi, Thriller, Drama
Film - Romantický
Film - Válečný, Drama
Seriál - Drama
1954
Film - Komedie, Romantický
Film - Muzikál, Drama
Film - Dobrodružný, Drama
Film - Dobrodružný, Drama
1953
Film - Komedie, Muzikál, Romantický
Film - Krimi, Drama, Akční
1952
Film - Dobrodružný, Drama, Romantický
Film - Komedie, Muzikál
Film - Muzikál
Film - Komedie
1951
Film - Komedie, Muzikál
Film - Komedie, Muzikál
Film - Krimi
Film - Komedie
Film - Muzikál
1950
Film - Dobrodružný
1949
Film - Drama
Film - Thriller, Drama
Film
Film - Drama
1948
Film - Krimi, Drama
Film - Drama
Film - Thriller
1947
Film - Drama
Film - Krimi, Drama
1946
Film - Krimi, Mysteriózní
1945
Film - Válečný, Drama
Film
1944
Film - Dobrodružný, Film-Noir, Thriller, Válečný, Romantický
Film - Drama
Film - Životopisný, Drama, Historický
Film - Komedie, Muzikál, Válečný, Romantický
Film - Thriller, Válečný
1943
Film - Životopisný, Drama
Film - Mysteriózní, Povídkový, Drama
Film - Hudební, Drama, Romantický
Film - Muzikál
Film - Válečný
Film - Válečný
1942
Film - Válečný, Drama, Romantický
Film - Komedie, Povídkový, Drama, Romantický
Film - Drama
Film - Drama
1941
Film - Film-Noir, Drama
Film - Komedie
Film - Krimi, Drama
1940
Film
1939
Film - Komedie, Drama
Film - Komedie, Drama
Film
1938
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
1937
Film - Válečný, Drama
Film - Krimi, Drama, Romantický
Film - Drama
Film - Drama
Film - Komedie, Romantický
Film - Thriller
Film - Komedie
Film
Marthe Richard au service de la France
Film - Drama
1936
Film - Horor, Drama, Fantasy, Historický
Film - Hudební, Drama
1935
1934
Film - Komedie, Krátkometrážní
Film - Drama
1932
Film - Drama
Režisér
1973Film - Thriller, Drama
Host
1975Seriál - Hudební, Talk-show
1967
Seriál
Archivní záběry
2016Film - Dokumentární
2015
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
2003
Seriál - Dokumentární
Francouzský herec Marcel Dalio se narodil v Paříži jako Israël Moshe Blauschild, jeho skutečné jméno naznačuje, že byl židovského původu. Pocházel z rodiny ruských přistěhovalců, jeho otec obchodoval s nábytkem. Obchodu se měl původně věnoval i Marcel, ale od dětství jej lákal svět divadel a kabaretů. Herectví začal studovat na pařížské konzervatoři v roce 1916, potom se aktivně krátce zúčastnil první světové války jako voják. Po roce 1918 pak zahájil svou uměleckou dráhu v kabaretech a podnicích varietního typu, vystupoval například v divadle Théâtre des deux Anes, které se zaměřovalo na lidový a nenáročný repertoár. Teprve později díky účasti v kvalitních filmech dostal možnost zahrát si i na prestižnějších scénách a koncem 30. let působil na scéně Théâtre de l'Athénée.
Do světa filmu pronikl až počátkem 30. let, debutoval nevelkou rolí v komedii OLIVE, ČERNÝ PASAŽÉR (Olive, passager clandestine, 1931). Častěji začal točit až v polovině dekády a z anonymních epizod se stávaly postavy se jménem. V této době prožil krátký milostný vztah s herečkou Michèle Béryl (1904-1982), s níž měl jedno dítě, v roce 1936 se pak oženil s herečkou Jany Holt (1909-2005), s níž strávil tři roky života. Kromě komerční produkce dostal příležitost uplatnit své herectví i v nadčasových a dodnes vysoce ceněných dílech typu PEPÉ LE MOKO (1937) nebo VELKÁ ILUZE (La grande illusion, 1937), po boku všech hvězd té doby se objevil i v historickém velkofilmu PERLY Z KORUNY (Les perles de la couronne, 1937). Participace na mezinárodně úspěšných titulech přinesla Daliovi další nabídky a v letech 1938-1939 natočil deset filmů. Z nich zmínku zasluhuje další umělecky hodnotný film Jeana Renoira PRAVIDLA HRY (La règle du jeu, 1939), kde hrál postavu Roberta de la Cheyniesta. Výjimečně se snažil prosadit i v jiné profesi a k filmu PLYN (Grisou, 1938) byl autorem scénáře.
V roce 1939 se Dalio rozvedl s Jany Holt a krátce nato se podruhé oženil s vycházející hvězdou Madeleine Lebeau (*1923). V témže roce ale vypukla druhá světová válka a v německém ohrožení se ocitla i Francie. Marcel Dalio vzhledem ke svému židovskému původu na poslední chvíli uprchl do Portugalska, manželka jej následovala. Ačkoli byl Dalio ve filmu představitelem jen vedlejších rolí, těšil se značné popularitě, v době německé okupace Francie se však jeho jméno i tvář staly předmětem protižidovské agitace. Když byl znovu uveden někdejší úspěšný film VCHOD PRO UMĚLCE (Entrée des artistes, 1938), byly scény s Daliem vystříhány (hrál soudce) a přetočeny znovu s jiným hercem. Z Portugalska pokračovali manželé poměrně dobrodružnou cestou přes Chile, Mexiko a Kanadu, aby nakonec zakotvili v USA.
V Hollywoodu tehdy pobývala řada dalších francouzských herců a ti Daliovi pomohli k novému uplatnění ve filmu. V době války natočil v Americe sedmnáct filmů, první výraznější příležitost mu nabídl slavný Josef von Sternberg v adaptaci divadelní hry ŠANGHAJSKÉ PODSVĚTÍ (The Shanghai Gesture, 1941). Nejslavnější z Daliovy práce v USA je CASABLANCA (1942), kde hrál i se svou manželkou. Převtělen do postavy někdejšího francouzského premiéra Clemenceaua se pak objevil také v pětioscarovém životopisném snímku WILSON (1944), s francouzskými kolegy pracoval také na dvou filmech režiséra Juliena Duviviera.
Hned po osvobození se Dalio vrátil do Francie (mimo jiné tehdy došel k tragickému zjištění, že všichni jeho příbuzní zahynuli v koncentračních táborech) a začal znovu točit na domácí půdě. Opět mu bylo dopřáno hrát v kvalitních filmech a z jeho těsně poválečné filmografie zasluhují zmínku tituly jako KRYSY (Les maudits, 1947) nebo MILENCI Z VERONY (Les amants de Vérone, 1949). V padesátých letech byl znovu přizván do Hollywoodu a odehrál vedlejší role v několika filmech, i u nás je známá legendární komedie PÁNI MAJÍ RADŠI BLONDÝNKY (Gentlemen Prefer Blondes, 1953) nebo romance SABRINA (1954) s Audrey Hepburn v hlavní roli.
S přelomem 50. a 60. let se Dalio vrátil do Francie a i u nás jsme jej mohli vidět ve třech filmech po boku J. P. Belmonda. Velkou roli vůdce pařížského podsvětí Malichota ztvárnil ve slavné dobrodružné romanci CARTOUCHE (1962), menší herecké úkoly mu připadly ve filmech VELKÝ RISK (Classe tous risques, 1960) a SYMPATICKÝ DAREBA (Tendre voyou, 1966). Znovu ale pracoval i pro americkou produkci, hrál například ve slavné komedii JAK UKRÁST VENUŠI (How to Steal a Million, 1966). I v sedmdesátých letech točil několikrát ročně, našim divákům je známý především ze dvou filmů s Louisem de Funesem. Pravého rabína Jákoba hrál v komedii DOBRODRUŽSTVÍ RABÍNA JÁKOBA (Les aventures de Rabbi Jacob, 1973), v menší roli krejčího se pak objevil ve filmu KŘIDÝLKO NEBO STEHÝNKO (L'aille ou la cuisse, 1978). Svou kariéru zakončil dvěma méně známými filmy z roku 1980, pak ještě pracoval pro televizi. V sedmdesátých letech také naposledy vystoupil na divadelním jevišti.
Marcel Dalio, jeden z výrazných představitelů vedlejších rolí francouzského i amerického filmu několika desetiletí, zemřel v Paříži 20. listopadu 1983 ve věku 83 let. Své vzpomínky zpracoval v autobiografické knize Mes années folles, která se dočkala dvojího vydání.