André Cayatte patří do generace režisérů, které debutovali během okupace (stejně jako René Clément, Robert Bresson nebo Henri-Georges Clouzot). Tento bývalý advokát se proslavil především psychologickými dramaty ze soudního prostředí, z nichž je většina rekonstrukcí skutečných kriminálních případů nebo je jimi alespoň volně inspirována. Ačkoli ho charakterizuje spíše těžkopádný akademický styl -postavy mu slouží jako modelové příklady a kamera jako nástroj laboratorního zkoumání - je zajímavé, že již v padesátých letech otevíral zásadní společenská témata (podstata trestu smrti, nedokonalost soudního systému, právo na svobodnou lásku, právo na vzdělání, celospolečenská odpovědnost za nezaměstnanost a bídu aj.). Proslavila ho až tetralogie ze soudního prostředí (Justice est faite/Spravedlnost je vykonána, 1950; Všichni jsme vrahové, 1952; Před potopou/Avant le déluge, 1954; Le dossier noir/Černá složka, 1955). V těchto čtyřech snímcích za asistence scenáristy Charlese Spaaka a známých dobových herců vykresluje poměrně reprezentativní obraz francouzské společnosti IV. republiky. Mísí se v nich očekávání nastupující mladé generace a konflikty spojené se špatným svědomím z doby okupace, úvahy o oprávněnosti existující soudní a legislativní moci, dokonce se v nich objevují na svou dobu odvážné úvahy o morálce. I přesto režisér natáčí v intencích předválečné estetiky a postavy (spíše než hrdinové) mu slouží jako loutky ilustrující různá psychologická východiska vedoucí k řadě velmi divadelních scén, v nichž probíhá inscenovaná diskuse. To vše je sice uvozeno atmosférou fiktivního příběhu, jenž často nabývá velmi dramatického spádu, ale natáčení ve studiích, někdy až exaltované herecké projevy, výrazná mimika, pokusy o navození dokumentární autentické atmosféry a v neposlední řadě poměrně komplikovaně vykonstruované zápletky vyznívají značně staromódně. Nicméně právě takové snímky jsou ukázkovým příkladem zkostnatělosti francouzské kinematografie v prvních deseti letech po osvobození. A opět máme možnost pozorovat, jak vypadal ve své čisté formě film francouzské tradice kvality, jenž tehdy popuzoval mladé rozhněvané kritiky z Cahiers du Cinéma. - David Čeněk
Hrají: Marcel Mouloudji, Georges Poujouly, Raymond Pellegrin, Guy Decomble, Paul Frankeur, Elisabeth Hardy, Amedeo Nazzari, Yvonne Sanson, Claude Cernay, .....Jacques Marin, Louis Seigner, Line Noro, Maurice Dorléac, Claude Laydu, Roland Lesaffre, Juliette Faber, Sylvie, Jean Daurand, Henri Vilbert, Georges Tabet, Alexandre Rignault, Bernard Musson, Yvette Etiévant, Paul Faivre, Jean Clarieux, Monette Dinay, Paul Barge, Henri Crémieux, Jean-Marc Tennberg, Jean-Jacques Steen, Gabriel Gobin, Antoine Balpêtré, Lucien Raimbourg, Denise Péronne, Marcel Pérès, Renée Gardès, Yvonne de Bray, Solange Sicard, Liliane Maigné, Anouk Ferjac, Marcelle Rexiane, André Valmy, François Joux, Fernand René, Charles Bouillaud, Pierre Duncan, Édouard Francomme, Louis Arbessier, André Reybaz, Léonce Corne, Henri Coutet, Lucien Nat, René Blancard, Jerôme Goulven, Jacques Morel, Guy Mairesse, Jean-Paul Moulinot, Edmond Ardisson, Sylvain, Pierre Fromont, Julien Verdier, Maryse Paillet, Franck Maurice, René Lacourt, Charles Lemontier, Daniel Mendaille, Marcel Rouzé, Léon Larive, Roger Vincent, Louis Saintève, Joé Davray, Nicole Regnault, Pierre Morin, Benoîte Labb, Jacques Denoël, Doudou Babet
Režie: André Cayatte
Scénář: André Cayatte, Charles Spaak
Producenti: André Halley des Fontaines
Hudba: Raymond Legrand
Kamera: Jean Bourgoin
Střih: Paul Cayatte
Scénografie: Jacques Colombier
Kostýmy a make-up: Ferdinand Junker