Myšlenkově i formálně neobyčejně originální debut, který začátkem 70. let vyvolal v Polsku velké diskuse. Děj, zarámovaný citátem ze Zjevení sv. Jana, se odehrává v kulisách okupovaného Krakova. Ve zvláštním oddělení tu pěstují vši, které přenášejí tyfovou nákazu. Zaměstnanci je krmí vlastní krví oplátkou za zvýšené potravinové příděly a osobní dokumenty, které je chrání před uvězněním. Krmí smrt, aby sami mohli přežít. Z jejich bacily zamořené krve se při vhodném dávkovaní stává lék. Na psychickém profilu hlavní postavy se podepisují strach, deprese, nejistota a obsesívní touha po vnoření se do jiné bytosti a ztotožnění se s vlastní společností a národem, s jejich potřebami a ideály. Povídku pro film napsal režisérův otec jako prostý realistický příběh, jehož aktérem byl kdysi sám. Režisér vybudoval nový, současný pohled na dobu a pocity, o nichž slyšel a přemýšlel. Metaforická invence vychází z fascinace tématem "jak se bránit před zpustošením, které přináší válka v emocionální a morální sféře". Surrealistické vidění skutečnosti, dialogy ve stylu literární absurdnosti a exaltované herecké projevy vytvářejí ve filmu s barvou krve a apokalyptických hrůz atmosféru úzkosti, vzrušení a vnitřního neklidu.
Hrají: Małgorzata Braunek, Leszek Teleszyński, Jan Nowicki, Jerzy Goliński, Anna Milewska, Michał Grudziński, Marek Walczewski, Hanna Stankówna, Alicja Jachiewicz, .....Leszek Długosz, Jadwiga Halina Gallowa, Halina Czengery-Wołłejko, Grażyna Barszczewska, Jerzy Stuhr, Tadeusz Huk, Andrzej Dobosz, Andrzej Lajborek, Ewa Ciepiela, Janina Ordężanka, Janusz Miszczak, Krzysztof Fus
Režie: Andrzej Żuławski
Scénář: Andrzej Żuławski, Mirosław Żuławski
Hudba: Andrzej Korzyński
Kamera: Witold Sobociński
Střih: Halina Prugar-Ketling
Scénografie: Teresa Barska, Stanisław Ledóchowski
Kostýmy a make-up: Halina Ber, Lidia Rzeszewska
Zvuk: Małgorzata Jaworska