Nocturno

Nocturno73

Filmcsfd.cz

Nocturne

Rakousko, 1934, 95 min

Drama

Nocturno

Nocturno: hd.1080p
HD

Přes nepopiratelný obchodní úspěch a divácký rozruch, jež provázely uvedení Extase do kin, neprojevovali tuzemští i zahraniční výrobci aktuálně velký zájem využít Machatého talentu. Nakonec se český filmař rozhodl být sám sobě producentem. Ve spolupráci s vídeňským rodákem Robertem Wohlmuthem, divadelním a filmovým režisérem, který kromě spoluautorství na scénáři zastával také post produkčního, založil společnost Mawo-film a za místo natáčení zvolil vídeňské ateliéry v Schönbrunnu.
K výrobě nejnovějšího melodramatu přistoupil Gustav Machatý ze stejných tvůrčích pozic jako u předchozích nejúspěšnějších děl, jak to dokazuje jeho prohlášení z konce roku 1934: „K Nocturnu jsem napsal libreto, jež je bohapustým kýčem. Chtěl jsem však dokázat, že i takovou látku lze zvládnout s vkusem, že i ji lze povýšit nad průměr." Přes vynikající práci Jana Stallicha - precizně komponované záběry, překvapivé rakurzy, průhledy skrze rekvizity začleněné do řešení stavby interiéru (ventilátor v pokoji hotelu, lustr v kasinu) - se tvůrcům zcela nepodařilo přemoci banální sentimentálnost inscenovaného příběhu, jen má základ především ve scenáristickém a režijním pojetí postavy malého chlapce Dreamyho. Výsledná podoba Nocturna tak naznačila, jak důležitou úlohu hrálo pro režiséra české (pražské) zázemí, odkud si dokázal vybrat spolupracovníky se zdravou uměleckou ambicí a především dostatečnou mírou vkusu (Vítězslav Nezval, František Horký).
Při hereckém obsazení Machatý opět neodolal pokušení uvést na filmová plátna dosud neznámé ženské tváře, přičemž tentokrát se tak stalo hned dvakrát. Prvním z objevů byla Ria Byronová, představitelka Nity, kterou režisér znal už v době příprav Extase. Tehdy ji oslovil v souvislosti s titulní rolí Evy. Tenkrát třiadvacetiletá Byronová účast odmítla kvůli požadovaným choulostivým scénám. Druhou debutantkou, a to v úloze lehkovážné manželky Marie, jež kvůli falešné vidině pohodlného života opustí manžela i malého syna, byla režisérova budoucí žena, Rakušanka Maria Rayová. Největší problémy představovalo obsazení klíčové role chlapce Dreamyho. Machatý si nakonec vybral dceru Marie Rayové - Donatu. - Jiří Horníček


Mohlo by vás zajímat
Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.