Z filmového hlediska je duchovním otcem Obnaženého města producent Mark Hellinger, představitel „drsné" novinářské školy gangsterských 20. a 30. let se smyslem pro plnokrevnou povídkářskou fikci, budovanou na dokumentární autentičnosti. Od roku 1932 se jeho jméno začíná objevovat u filmu, zejména v souvislosti s produkcí titulů jako Walshova Bouřlivá dvacátá léta (The Roaring Twenties, 1939) či Vysoko v horách (High Sierra, 1941), Siodmakovi The Killers (Zabijáci, 1946) či Dassinova Brute Force (Hrubá síla, 1947). Už jen z tohoto výčtu je patrný Hellingerův přínos vývoji gangsterky směrem k filmu noir, zároveň je ale zřejmé, že kořeny černého filmu sahají hlouběji než jen do 40. let minulého století.
Z hlediska vizuální formy a koncepce pak autorství připadá snad nejvýznamnějšímu fotografovi New Yorku Arthurovi Felligovi, známějšímu pod přezdívkou Weegee, jehož černobílá, realisticky režná fotožurnalistická svědectví z míst nehod, požárů či zločinu jsou dodnes šokující...
Titul Obnažené město vychází z Weegeeho publikace a krátkého dokumentu, na něž Hellinger odkoupil práva (Felligův film se posléze jmenoval Weegee's New York). Na základě scénáře Malvina Walda a Alberta Maltze režisér Jules Dassin s kameramanem Williamem Danielsem rozehrávají vcelku obvyklé schéma kriminální zápletky (dvojice detektivů vyšetřuje vraždu bezvýznamné modelky). Jejich cílem je však především zachytit atmosféru a puls, stejně jako chlad i žár velkoměsta. Scény z ulic, barů, policejních stanic, činžáků či luxusních čtvrtí jsou proto vykresleny v semidokumentárním stylu. Často za použití skryté kamery se natáčelo především v exteriérech a autentických interiérech, přítomnost profesionálních hollywoodských herců byla omezena na minimum a mnozí aktéři jsou neherci. Exponovány byly desítky tisíc metrů materiálu.
Vedle o něco pozdějšího britského Night and the City (Noc a město, 1950) je Obnažené město Dassinovým největším přínosem černému stylu.
vražda, policie, New York, loupež, detektiv, černobílý film
Hrají: Barry Fitzgerald, Howard Duff, Dorothy Hart, Don Taylor, Frank Conroy, Ted de Corsia, House Jameson, Enid Markey, Arthur O'Connell, .....Nehemiah Persoff, Raymond Greenleaf, John Randolph, Edwin Jerome, John Marley, Kathleen Freeman, Jean Adair, James Gregory, Paul Ford, Chuck Hamilton, Nicholas Joy, Ralph Brooks, Beverly Bayne, David Opatoshu, Russ Conway, Walter Burke, Bruce Gordon, Curt Conway, John McQuade, George Lynn, Molly Picon, Robert H. Harris, G. Pat Collins, Perc Launders, Alexander Campbell, Elliott Sullivan, Carl Milletaire, William E. Green, Bern Hoffman, William Cottrell, Tom Pedi
Vypravějí: Mark Hellinger
Režie: Jules Dassin
Scénář: Albert Maltz, Malvin Wald
Producenti: Mark Hellinger
Hudba: Miklós Rózsa, Frank Skinner
Kamera: William H. Daniels
Střih: Paul Weatherwax
Scénografie: John DeCuir, Oliver Emert, Russell A. Gausman
Kostýmy a make-up: Grace Houston, Bud Westmore, Carmen Dirigo
Zvuk: Leslie I. Carey