Psychologické bohatství tohoto původně čtyři a půl nebo možná dokonce devítihodinového filmu, v oné době celkem výjimečné, obdařilo poprvé film románovými výrazovými prostředy. Stroheim navázal na griffithovský realismus, ale proti jeho trochu staromódnímu viktoriánskému ideálu romantických hrdinů postavil v zolovském duchu živé, plnokrevné typy, jejichž vývoj určovaly psychologické a fyziologické dispozice a prostředí. Příběh je příliš determinován ortodoxně chápaným naturalismem - dnes například ruší určité dekadentní schválnosti, ale řeč němého filmu a zvláštní dusivá atmosféra jsou dodnes opravdu strhující. V realistickém výrazu film vykresluje ničivé následky, které zanechává v chování a konání trojice maloměšťáků vášnivá touha po penězích. V závěru dosahuje režisérův divoký romantismus takřka epické šířky - sokové vzájemně spojení pouty, umírají krátce po sobě v pustinách Údolí smrti, žízniví, ale zasypaní zbytečným a zakrváceným zlatem. Velký realista Stroheim, mistr v oživování charakterů, vášní, věcí, které mu hrály přes množství významotvorných detailů, se po výrazném, producenty vynuceném zkrácení snímku odmítl k tomuto dílu hlásit a nikdy ho v konečném sestřihu ani neviděl.
černobílý film
Hrají: Zasu Pitts, Gibson Gowland, Jean Hersholt, Chester Conklin, Erich von Stroheim, Jack Curtis, S.S. Simon, Tiny Jones, Tempe Pigott, .....Joan Standing, Frank Hayes, Hughie Mack, Sylvia Ashton, Dale Fuller, Lon Poff, Jack McDonald
Režie: Erich von Stroheim
Scénář: Frank Norris, June Mathis, Erich von Stroheim
Producenti: Irving Thalberg
Hudba: Carl Davis, William Axt
Kamera: William H. Daniels, Ben F. Reynolds
Střih: Grant Whytock, June Mathis, Erich von Stroheim, Frank E. Hull
Scénografie: Erich von Stroheim, Richard Day, Cedric Gibbons