Kuan Tai Chen

Obrazok
    

Celkové hodnotenie

nan/10 (0 hlasů)

Herec, Režisér,  

Narodený: 24.9.1945

Miesto Narodenia: Guangdong, Čína,

 

...více

Životopis

Chen Kuan Tai se narodil 16. 2.1944 v Kantonu. Od osmi let se věnoval bojovým uměním. Soustředil se hlavně na opičí styl kung fu, přesněji na jeho velice tvrdou formu „Gibbon Fist“. Vedle Lau Kar Leunga a mnohem mladšího Jeta Li je to další skutečný mistr wushu. A dokonce oficiálně uznaný.V roce 1969 totiž zvítězil na východoasijském wushu šampionátu v Singapuru a tím na sebe upozornil. Mladý, výrazný šampión byl jen těžko přehlédnutelný.

Prvním filmem, kde se mihlo Chen Kuan Taiovo jméno bylo wuxia pian režiséra Kiu Chonga REDRESS z roku 1969. V tomto snímku se Chen setkal se slavným choreografem Lau Kar Leungem (Liu Chia Liang), který převzal na čas místo Chen Kuan Taiova mistra a začal ho učit Hung Gar. Jejich spolupráce později přinesla ovoce. Zatím ale Chen objevoval nepropustné hlubiny filmu a zkoušel, co se dalo.

Chang Cheh se svou nezpochybnitelnou jistotou v hledání nových tváří obsadil Chen Kuan Taie do filmu VENGEANCE!(1970). Chen se chtěl ale realizovat i jinak. Bez zkušeností a slávy si ještě ve svém debutantském roce 1970 zkusil režii a vytvořil film SWORDSMAN WITH AN UMBRELLA. Po režijním debutu následovalo wuxia THE SECRET OF THE DIRK (1970) a po něm film MODERN SCHOOL LIFE (1970). Pod vedením Kwan Tak Hinga a Simona Yuena si zahrál ve HUANG FEI HONG: BRAVELY CRUSHING THE FIRE FORMATION (1970). V roce 1970 ještě stihnul natočit pro studio Cathay Asia Films wuxia film COLD BLADE. Potom přišel do kin THE CHINESE BOXER, slavný film, propojující hned několik vynikajících osobností své doby. Režii měl Jimmy Wong Yu, kmotrův jednoruký šermíř a veliký idol „nefritového plátna“. Tong Gaai se ujal akční choreografie a jako hvězdy zde zářili kromě Jimmyho ještě Lo Lieh, Cheng Lui, Wong Ping, Chan Sing a Hsu Hsia. Dramatické kung fu nesoucí se v duchu King Boxera nebo násilných kung fu filmů Changa Cheh se protlačil do popředí a dostal diváky do kin.

YOUNG PEOPLE (1972) bylo třetí Chenovo setkání s Ti Lungem a Davidem Chiangem. Generační kung fu výpověď byla přesně šitým kabátem pro nezávislou povahu plnou mladického elánu. Chang Cheh nový objev konečně zaháčkoval a rychle obsadil i do dalšího úspěšného filmu THE WATER MARGIN (1972), kde mu dal sice jen malou roličku, ale určitě už přemýšlel nad jeho plnějším využitím. Pokud Chang Cheh chtěl Chen Kuan Taie získat, musel pro něj vytvořit příležitost, které by neodolal. Vznikl MAN OF IRON (1972) tvrdý, vynikající film plný atributů Changova stylu „násilného kung fu“. Příběh mladého hrdiny, který se potýká s lokálním bossem a jeho bandou je po všech stránkách vybroušený. Chen Kuan Tai v kožené bundě a bílé košili vypadal jako rebel, usmíval se jako rebel a hlavně, bojoval jako rebel. Všechna jeho nezávislost, dravost a síla vybuchla v závěrečné scéně, kdy se zraněný a sám postaví všem a zemře v duchu „hrdinského krveprolévání“.

Ve FOUR RIDERS (1972), filmu z korejské války už bylo jasné, že Chen Kuan Tai bude pro některé fanoušky navěky spojený a železným trojúhelníkem Chang Cheh-David Chiang-Ti Lung. THE BOXER FROM SHANTUNG (1972) byl jeho další vůdčí úlohou v duchu Man Of Iron. THE IRON BODYGUARD (1973), epický příběh vyprávějící o národním hrdinovi ukázal Chena v klasičtějším světle a Chen dokázal, že zvládne i klasickou hlavní roli, ve které se chrabří hoši honosí dlouhými copy a estetickými kung fu pózami. V oceňovaném BLOOD BROTHERS (1973) Chen doplnil své slavnější kolegy v epickém dramatu o lásce, válce, zradě a pomstě. Jeho jednoduchý, věrný a naivní Huang je stejně silnou rolí jako Man of Iron. Chen Kuan Tai vedle Ti Lunga a Davida Chianga rozhodně nezapadl. THE TEA HOUSE (1974) režiséra Kuei Chih Hunga byl další úspěšný snímek drsné školy. THE SAVAGE FIVE (1974) Changa Cheh sice nebyl v rámci žánru nijak objevný, ale své kvality má. Westernově laděný příběh městečka, do kterého přijedou bandité s ukradeným trezorem, připomíná Sedm statečných a obsahuje snad všechna dostupná klišé, na jaká si člověk vzpomene.Přesto je to výborná záležitost, ve které Chen Kuan Tai zopakoval typ z Blood Brothers. Jako prostý dřevorubec zemřel vstoje, se sekyrou nad hlavou a odhodláním v očích.

MEN FROM THE MONASTERY(1974) točil Chang Cheh na Taiwanu. Chen Kuan Tai obstál a mohl si připsat už druhou spolupráci s budoucí hvězdou Fu Shengem. Spolu se objevili ještě v HEROES TWO(1974), klasickém filmu Changova taiwanského období. Chen objevil nový způsob seberealizace a stal se producentem. Jeho první zkušenost se jmenovala THE CRAZY INSTRUCTOR (1974) a od té doby produkovala jeho společnost víc, než dvacet filmů. Na přelomu 70. let byl dost vytížený. Začínal spolupracovat víc s Lau Kar Leungem (SPIRITUAL BOXER), ale dál se věnoval i začínajícím a neznámým projektům (LOVER'S DESTINY (1975), THE FLOATING CLOUDS (1975), THE BIG HOLD UP (1975)). Po úspěchu ve filmu FLYING GUILLOTINE, kde se oháněl skutečně děsným zařízením pro rychlou dekapitaci, přišel další přelomový film v drsném duchu. BIG BROTHER CHENG (1975) vynesl Chenovi přezdívku Big Brother. Manažer restaurace, který se podobá Robinu Hoodovi a dokáže rozdávat tvrdé rány je hlavně úspěchem režiséra Kuei Chih Hunga. Bez Chen Kuan Taie by se ale zřejmě neproslavil. Role městského, lidového hrdiny mu sedla jako ulitá a Chen si ji užil.

Po dvojité spolupráci s Changem Cheh (ALL MAN ARE BROTHERS, 7 MAN ARMY) si Chen zkusil tzv. gambling film, ve kterém nemusel kopat a odpočíval u střílení. KING GAMBLER (1976), gamblerské drama režíroval Ching Gong, který jako zkušený scénárista Chena dostal hlavně dobrými dialogy. Lau Kar Leung začal natáčet CHALLENGE OF THE MASTERS (1976)a do role starého, vynikajícího mistra Hun Gar, který dokonale vycvičí mladého Wong Fei Hunga (Gordon Liu) obsadil právě Chen Kuan Taie. Podruhé svěřil Lau Chenovi hlavní roli ve svém epickém příběhu o pomstě za vypálení šaolinského chrámu EXECUTIONERS OF SHAOLIN (1977). Chen Kuan Tai objevil Taiwan, ale z jiného úhlu, než třeba Ti Lung, který na Taiwanu hrál ve špatných snímcích. Chen naopak využil ostrov k vytvoření vlastní minisérie o stylu, který dokonale ovládal. IRON MONKEY (1977) a INVINCIBLE MONKEY FIST (1978)které režíroval nejsou sice tolik proslavené, ale mezi zájemci o kung fu docela vyhledávané.

Co do počtu filmů 80.léta Chenovi přála. Od roku 1979 až do devadesátých let nebyl rok, který by mu nepřinesl alespoň nějakou roli. A Chen neodmítal spolupráci s kýmkoli. Dál točil pro Changa Cheh (CRIPPLED AVENGERS (1978) SHANGHAI 13(1985)), zazářil ve filmu THE MASTER (1980) objevil se po boku Ti Lunga v OPIUM AND THE KUNG FU MASTER (1984) a nalákala ho i spolupráce s Johnem Woo (JUST HEROES (1989)). To už se ale věnoval hlavně produkci a pomalu přecházel k televizi. Oproti jiným hercům z rušného oboru nevypadl a nestáhl se do ústraní. Točí dál. Jeho posledním projektem bylo wuxia THE VALIANT ONES NEW (2007). Chen Kuan Tai byl skutečným čínským rebelem a jeho život se víc podobá biografiím evropských herců. Byl čtyřikrát ženatý a zjevně neměl potíže s tradičními manželskými hodnotami. Jako herec šel vždycky vlastní cestou a nenechal se svázat, čímž si velice rozšířil manipulační prostor a nezapadl v období úpadku filmů s tématikou bojových umění. Chen Kuan Tai zůstává jednou z největších hvězd zlatého věku čínské kinematografie.
Bez komentáře :-).
Túto osobnosť můžete okomentovat jako první.

Komentář bol úspěšne upraven!

Pro komentování musíte být přihlášeni na server. Pokud doposud nejste registrovaným členem serveru, doporučujeme se zaregistrovat.