Kamil Jarmatov

Osobnostcsfd.cz

Herec/čka, Režisér/ka, Scenárista/ka

Filmografie

Herec/čka

1934

Dochunda

Film - Drama


1928

Iz-pod svodov mečeti

Film - Drama


Režisér/ka

1976

Daleká blízká léta

Film - Akční


1974

Odna sredi lyudey

Film


1970

Pád Černého konzula

Film - Dobrodružný


1968

Vsadniki revoljucii

Film - Historický

Poema dvuch serděc

Film - Romantický


1964

Burja nad Aziej

Film - Válečný, Historický


1956

Avicenna

Film - Drama


1952

Pohádka o zlém větru

Film - Pohádka


1948

Básník a vladař

Film - Životopisný


1939

Druzya vstrechayutsya vnov

Film - Drama


Scenárista/ka

1976

Daleká blízká léta

Film - Akční


1970

Pád Černého konzula

Film - Dobrodružný


1968

Vsadniki revoljucii

Film - Historický

Poema dvuch serděc

Film - Romantický


1964

Burja nad Aziej

Film - Válečný, Historický

Životopis

Budoucí herec a především režisér se narodil v roce 1903 a v rodném městě ho v mladém věku zastihly i události revolučního roku 1917. V řadách Rudé armády se zapojil i do bojů ve střední Asii, po jejich skončení krátce působil do r. 1924 v městských funkcích komsomolu v domovském Kanibadamu a rozšiřoval si vzdělání v Moskvě.

Od roku 1926 se už věnoval filmu. 20. léta 20. století byla obdobím aktivního rozvoje kinematografie v celém Sovětském svazu, ve střední Asii měl však film i své úkoly v boji proti religiozitě, feudalismu staré společnosti a také v boji o postavení žen. Silná angažovanost a styl vyprávění daly vzniknout typu filmu, pro který se později vžil název „eastern“. Což byl i případ vůbec prvního Jarmatovova filmu (v hlavní roli) Iz-pod svodov mečeti, stejně jako ve stejném roce natočených Šakalů Ravatu (zde působil i v roli poradce) a koneckonců všech dalších filmů, v nichž hrál.

Osobně stál u zrodu dvou národních kinematografií – v Taškentském kinostudiu a později v Tadžikkino, kde po absolvování režie na GIK natočil také vůbec první tádžický film Emigrant (šlo zároveň i o jeho režijní prvotinu). Opět jde o angažovaný film, boj s islamismem a zahraniční buržoazií. V případě Kamila Jarmatova nicméně u natáčení podobných filmů nejde jen o celospolečenskou objednávku, bylo to zcela jistě i jeho oblíbené téma, viz např. v šedesátých letech Burja nad Aziej, Vsadniki revoljucii, Gibel čjornovo konsula, či jeho úplně poslední práce Dalekije blizkije gody. Vedle revolučních točil i filmy se závažnými společenskými (Doroga bez sna, Kogda cvětut rozy), či historickými (Avicenna, Ališer Navoi, Odna sredi ljuděj) tématy.

Působiště měnil několikrát, pohyboval se periodicky mezi Tádžikistánem a Uzbekistánem, než v roce 1941 definitivně zakotvil v Taškentském kinostudiu (dnešní Uzbekfilm) jako jeho umělecký vedoucí. Stal se zasloužilým umělcem obou republik, titul národního umělce Uzbekistánu pak obdržel v r. 1955 a od roku 1959 se nakonec mohl nazývat i národním umělcem Sovětského svazu.

chamonix

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.