Jean-Paul Le Chanois

Jean-Paul Le Chanois

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér, Scenárista

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

1974

Histoire du cinéma français par ceux qui l'ont fait

Seriál - Dokumentární


1962

Mandrin

Film - Dobrodružný


1961

Okno dokořán

Film


1957

Případ doktora Laurenta

Film - Drama


1956

Otec, matka, moje žena a já

Film - Komedie


1955

Uprchlíci

Film - Válečný, Drama

Kouzelné městečko

Film - Komedie


1954

Otec, matka, služka a já

Film - Komedie


1952

Agence matrimoniale

Film - Komedie


1951

Adresát neznámý

Film - Komedie, Drama


1949

Škola nezbedníků

Film - Drama

Belle que voilà, La

Film


1940

De Mayerling à Sarajevo

Film - Drama, Historický


1936

Vie est à nous, La

Film - Dokumentární, Drama, Historický


1932

L'Affaire est dans le sac

Film - Komedie


Režisér

1976

Berger des abeilles, Le

Film


1971

Madame êtes-vous libre?

Seriál - Komedie


1966

Zahradník z Argenteuil

Film - Komedie, Krimi


1964

Monsieur

Film - Komedie


1962

Mandrin

Film - Dobrodružný


1961

Okno dokořán

Film


1960

Francouzka a láska

Film - Komedie, Povídkový


1958

Bídníci

Film - Drama


1957

Případ doktora Laurenta

Film - Drama


1956

Otec, matka, moje žena a já

Film - Komedie


1955

Uprchlíci

Film - Válečný, Drama

Kouzelné městečko

Film - Komedie


1954

Otec, matka, služka a já

Film - Komedie


1952

Agence matrimoniale

Film - Komedie


1951

Adresát neznámý

Film - Komedie, Drama


1949

Belle que voilà, La

Film

Škola nezbedníků

Film - Drama


1948

Au coeur de l'orage

Film - Dokumentární


1946

Messieurs Ludovic

Film


1940

Une idée à l'eau

Film


1938

Vie d'un homme, La

Film - Dokumentární


1937

Čas třešní

Film - Drama

España 1936

Film - Dokumentární, Krátkometrážní, Válečný


1936

Vie est à nous, La

Film - Dokumentární, Drama, Historický


Scenárista

1971

Madame êtes-vous libre?

Seriál - Komedie


1962

Mandrin

Film - Dobrodružný


1961

Okno dokořán

Film


1960

Francouzka a láska

Film - Komedie, Povídkový


1958

Bídníci

Film - Drama


1957

Případ doktora Laurenta

Film - Drama


1956

Otec, matka, moje žena a já

Film - Komedie


1955

Kouzelné městečko

Film - Komedie

Uprchlíci

Film - Válečný, Drama


1954

Otec, matka, služka a já

Film - Komedie


1953

Taxi

Film - Drama


1949

Škola nezbedníků

Film - Drama

Belle que voilà, La

Film


1948

Impasse des deux anges

Film - Drama

Kožené rukavice

Film - Drama

La dame d'onze heure

Film - Thriller


1946

Messieurs Ludovic

Film


1945

Fille aux yeux gris, La

Film

Son dernier role

Film


1944

Cécile est morte !

Film - Krimi


1943

Ďáblova ruka

Film - Horor, Fantasy

Picpus

Film - Mysteriózní


1942

Huit hommes dans un château

Film - Krimi


1940

Une idée à l'eau

Film


1937

Čas třešní

Film - Drama


Archivní záběry

2016

Putování francouzským filmem

Film - Dokumentární

Životopis

Muž mnoha profesí Jean-Paul Le Chanois, vlastním jménem Dreyfus, pocházel z Paříže, kde také vyrůstal a od dětství měl široké spektrum zájmů. Původně chtěl studovat medicínu, ale nakonec se nechal zapsat na právo a filozofii. Studia nedokončil a vystřídal několik zaměstnání, mimo jiné byl námořníkem. Po roce 1930 propadl filmu a začal se realizovat jako přispěvatel časopisu La revue du Cinéma, nedlouho poté vystřídal pomocné profese u filmů různých režisérů, například J. Duviviera nebo J. Renoira. Jako herec se před filmovou kamerou objevil poprvé v roce 1932 (L'AFFAIRE EST DANS LE SAC), spíše byl ale střihačem nebo režijním asistentem.

Ve druhé polovině třicátých let se Le Chanois začal prosazovat i jako režisér. Jeho první práce byla společná s více režiséry a šlo o propagandistický snímek francouzské komunistické strany LA VIE EST A NOUS (1936). Svůj první samostatný film natočený podle vlastního scénáře, ČAS TŘEŠNÍ (Le temps des cerises, 1937) představil veřejnosti o rok později, tvořil také dokumentární snímky. Jako přesvědčený komunista, odborový aktivista v oblasti filmu a také ochránce Židů měl v době německé okupace ztížené možnosti uplatnění, přesto ale pracoval například jako scénárista pro společnost Continental Film, kterou řídili Němci.

Po osvobození pojal Le Chanois vyšší umělecké cíle a výsledky jeho tvůrčího snažení reprezentovaly především filmy ŠKOLA NEZBEDNÍKŮ (L'école buissonnière, 1949) a ADRESÁT NEZNÁMÝ (Saint laisser d'addresse, 1950), které byly znovu skrytou propagací režisérova levicového smýšlení, v poměrně zdařilých příbězích ale stravitelnou i pro širší publikum. ADRESÁT NEZNÁMÝ navíc získal Zlatého medvěda na festivalu v Berlíně, což byl pro Le Chanoise nepochybný triumf. Divácký úspěch si Le Chanois zajistil dobrodružným dramatem UPRCHLÍCI (Les évades, 1955), který vycházel ze skutečných událostí druhé světové války. Tento film vynesl Le Chanoisovi cenu Grand Prix du Cinéma Français. Vzhledem k politickému zaměření Le Chanoise přišly překvapivě jeho filmy do našich kin již v padesátých let, což se týkalo především žánrově odlehčených titulů OTEC, MATKA, SLUŽKA A JÁ (Papa, maman, la bonne et moi..., 1954) a OTEC, MATKA, MOJE ŽENA A JÁ (Papa, maman, ma femme et moi..., 1956). Tyto filmy měly význam i v tom, že vedle tradiční francouzské filmařiny obsahovaly již i atributy slavné éry italské nové vlny a kromě zmíněného ocenění z Berlína se jim dostalo uznání i jinde v Evropě.

Následně se Le Chanois propracoval k životnímu dílu své umělecké dráhy. Rozhodl se pro zpracování Hugových Bídníků a učinil tak svým filmovým přepisem, u nějž byl zároveň spoluautorem scénáře. Nejslavnější Hugův román byl na filmový pás převeden mnohokrát v řadě zemí, ale tato verze s Jeanem Gabinem v hlavní roli se i po padesáti letech řadí k těm nejzdařilejším. Film BÍDNÍCI (Les misérables, 1958) byl také mimořádně komerčně úspěšný a ve francouzských kinech jej vidělo bezmála deset miliónů diváků. Další etapou Le Chanoisovy tvůrčí cesty byla práce na komediích, ty však již takový úspěch nezaznamenaly, přestože znovu vsadil na silné herecké obsazení (byl to znovu například Jean Gabin ve filmu MONSIEUR, 1964). Svou režijní filmografii uzavřel Le Chanois kriminální komedií ZAHRADNÍK Z ARGENTEUIL (Le jardinier d'Argenteuil, 1966).

Kromě filmu se Le Chanois úspěšně věnoval také divadelní režii a zvláště jeho realizace klasického dramatu Phèdre od Jeana Racina mu počátkem 60. let vynesla několik prestižních ocenění. V sedmdesátých letech ještě dvakrát usedl do režisérské židle, šlo ale již jen o práci pro televizi. Byl také autorem několika písní, například pro Edith Piaf nebo Yvese Montanda, od roku 1972 byl viceprezidentem Syndikátu francouzských autorů a skladatelů. Za své celoživotní dílo byl v roce 1984 oceněn Řádem umění a literatury francouzského ministerstva kultury, v témže roce obdržel divadelní Beaumarchaisovu cenu.

Manželkou Le Chanoise byla herečka Silvia Monfort (1923-1991), která také hrála v manželových filmech 50. let. Režisér, herec, spisovatel, scénárista a producent Jean-Paul Le Chanois zemřel v Paříži 8. července 1985 ve věku nedožitých 76 let. Jeho životní a uměleckou dráhu zmapovala o patnáct let později monografie Un cinéaste des années 50: Jean-Paul Le Chanois (2000).

Pavel "argenson" Vlach

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.