Gabriel Hart

Gabriel Hart

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér, Scenárista

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

1956

Kudy kam?

Film - Komedie, Drama


1953

Jestřáb kontra Hrdlička

Film - Drama


1948

O ševci Matoušovi

Film - Drama, Historický


1947

Podobizna

Film - Horor, Mysteriózní, Psychologický, Drama, Fantasy


1946

V horách duní

Film - Válečný, Drama

Velký případ

Film - Komedie, Válečný


1944

Skalní plemeno

Film - Drama


1942

Ryba na suchu

Film - Komedie

Muži nestárnou

Film - Komedie, Romantický

Městečko na dlani

Film - Komedie, Drama

Velká přehrada

Film - Drama


1941

Jan Cimbura

Film - Drama

Z českých mlýnů

Film - Komedie

Advokát chudých

Film - Drama

Pražský flamendr

Film - Drama


1940

Dva týdny štěstí

Film - Komedie

Muzikantská Liduška

Film - Drama

To byl český muzikant

Film - Hudební, Poetický, Životopisný, Drama

Minulost Jany Kosinové

Film - Drama, Romantický

Podvod s Rubensem

Film - Krátkometrážní, Krimi


1939

Studujeme za školou

Film - Komedie

Tulák Macoun

Film - Drama, Romantický

Nevinná

Film - Drama, Romantický

Mořská panna

Film - Komedie


1938

Klapzubova XI.

Film - Komedie, Sportovní

Zborov

Film - Válečný, Drama

Včera neděle byla

Film - Drama, Romantický

Panenka

Film - Komedie, Sci-Fi

Soud boží

Film - Drama

Vzhůru nohama

Film - Komedie

Cestou křížovou

Film - Drama


1937

Hordubalové

Film - Drama


1936

Komediantská princezna

Film - Komedie

Vzdušné torpédo 48

Film - Dobrodružný, Krimi, Psychologický, Drama


1935

Bezdětná

Film - Drama, Romantický


1932

Písničkář

Film - Drama


1926

Řina

Film - Drama


1922

Tajemný pražský doktor

Film - Drama


1918

Láska si nedá poroučet

Film - Komedie

Šestnáctiletá

Film - Komedie

České nebe

Film


Režisér

1918

Na pomoc Dohodě

Film - Krátkometrážní, Drama

Láska si nedá poroučet

Film - Komedie


Scenárista

1918

Na pomoc Dohodě

Film - Krátkometrážní, Drama

Ferenc se žení

Film - Komedie

Životopis

Gabriel Hart se narodil jako Gabriel Benhardt 13. února 1894 v Domažlicích. Ještě jako vysokoškolák začínal svoji uměleckou dráhu v Divadle umění (1912 – 1914). První světovou válku prožil při hereckém a režisérském zdokonalování na pražských scénách Uranie, Švandova divadla, Varieté, České činohry a Červené sedmy (1914 – 1919). V Divadle na Vinohradech (1919 – 1924) byl jako asistent a režisér. V letech 1924 – 1925 získal stipendium na studium divadel v Moskvě a Leningradě, jejichž sovětské hry poté uváděl i v Praze.

Po návratu se stal asistentem režií K. H. Hilara, hercem malých rolí a ke konci i režisérem v pražském Národním divadle (1925 – 1930), kde se však v těžké konkurenci nemohl uplatnit. Jako režisér se navrátil opět do Vinohradského divadla (1930 – 1947) a nakonec působil až do svého odchodu na odpočinek v zájezdovém Vesnickém divadle (1948 – 1957) na postu režiséra a uměleckého inspektora.

V úplných počátcích byl Gabriel Hart ovlivněn symbolismem. Záběr jeho režií byl opravdu široký, přes frašky, komedie a konverzačky až po dramata a tragédie různého původu a autorů. Jako spolehlivý režisér nejčastěji využíval při režii hereckou iniciativu a profesionalitu. Z jeho režií si uveďme: „Kvadratura kruhu“, „Obrácení mistra Rowlinsona“, „Vojevůdce Kotuzov“, „Vojnarka“, „Tartuffe“ apod.

Do české kinematografie vstoupil ještě v němých začátcích těsně po vzniku republiky. Nejdříve pro firmu Pragafilm napsal 1918 původní filmové náměty (NA POMOC DOHODĚ a FERENC SE ŽENÍ), scénáře (NA POMOC DOHODĚ a FERENC SE ŽENÍ) a dva snímky režíroval (NA POMOC DOHODĚ a LÁSKA SI NEDÁ POROUČET). V posledním jmenovaném si zahrál i filmovou roli. Bohužel, všechny tyto snímky se nedochovaly.

Poté na další filmovou autorskou činnost rezignoval a věnoval se pouze filmovému herectví. Až do roku 1926 si zahrál přítele Pavla v ŠESTNÁCTILETÉ (1918) J. A. Palouše, Karla Havlíčka Borovského v dalším Paloušově filmu ČESKÉ NEBE (1918), rádce v dramatu MRTVÍ ŽIJÍ / TAJEMNÝ PRAŽSKÝ DOKTOR (1922) Jana S. Kolára a hýřila z party v Kolárově ŘINĚ / TŘI LÁSKY ŘINY SEZIMOVÉ (1926).

Do zvukového filmu vstoupil roku 1932 a do začátku 40. let se zjevil ve snímcích PÍSNIČKÁŘ (zřízenec na poště), BEZDĚTNÁ, KOMEDIANTSKÁ PRINCEZNA, SOUD BOŽÍ, KLAPZUBOVA XI., JAN CIMBURA a PRAŽSKÝ FLAMENDR (lékař), VZDUŠNÉ TORPÉDO 48 (pan komisař), HORDUBALOVÉ (přísedící senátu), ZBOROV (profesor Kodeš), VZHŮRU NOHAMA (člen městské rady), VČERA NEDĚLE BYLA (cestující ve vlaku), PANENKA (podvodník Jim Cheat), CESTOU KŘÍŽOVOU (učitel), TULÁK MACOUN (státní zástupce), STUDUJEME ZA ŠKOLOU (profesor Kuchař), NEVINNÁ (domkář Černý), MOŘSKÁ PANNA (společník kněžny), TO BYL ČESKÝ MUZIKANT (kolínský měšťan), PODVOD S RUBENSEM (inspektor), DVA TÝDNY ŠTĚSTÍ (rybář), MINULOST JANY KOSINOVÉ (režisér), MUZIKANTSKÁ LIDUŠKA (pomocník), Z ČESKÝCH MLÝNŮ (lesní Jakub), ADVOKÁT CHUDÝCH (Rudolf Loukota) aj.

Pokaždé však vytvářel menší a epizodní úložky, ty pokračovaly i po roce 1941 až do konce války: lékař (MUŽI NESTÁRNOU a VELKÁ PŘEHRADA), trhovec s hračkami (MĚSTEČKO NA DLANI), člen obecní rady Pěkný (RYBA NA SUCHU) a pan řídící (SKALNÍ PLEMENO). Po okupaci se ve znárodněném filmu ohřál už jen minimálně. Jeho usedlý a intelektuálský typ se nemohl jinak uplatnit, snad jen v historických snímcích.

Filmovým divákům se představil jako pan řídící ve válečném dramatu V HORÁCH DUNÍ (1946) Václava Kubáska, profesor Weissenberger v Kubáskově a Machově VELKÉM PŘÍPADĚ (1946), muž s dámou v PODOBIZNĚ (1947) Jiřího Slavíčka, hospodský v historickém dramatu Miroslava Cikána O ŠEVCI MATOUŠOVI (1948), klenotník v Borského dramatu JESTŘÁB KONTRA HRDLIČKA (1953) a naposledy jako gratulant v komedii KUDY KAM? (1956) režiséra Vladimíra Borského.

Spolupracoval též s rozhlasem a skutečně okrajově i s televizním vysíláním. Realizoval se rovněž jako překladatel chorvatských dramat a sám několik jihoslovanských děl inscenoval. Ve druhé polovině 20. let zveřejnil pár článků o sovětském divadle. V uměleckém světě používal i pseudonymu Jiří Tomič. Gabriel Hart zemřel 13. listopadu 1961 v Praze ve věku šedesáti sedmi let. Skonal pouhé čtyři roky po svém penzionování a pět let po své poslední filmové úloze. I přesto, že jeho hlavní umělecké působení bylo v divadelní režii, pro film pracoval stejně obětavě a poctivě.

Jaroslav "krib" Lopour

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.