Robert Altman


(Robert Bernard Altman)Obrazok
    

Celkové hodnotenie

nan/10 (0 hlasů)

Herec, Režisér,  

Narodený: 20.2.1925

Zemřel: † 20.11.2006

Miesto Narodenia: Kansas City, Missouri, USA

Miesto úmrtí: Los Angeles, Kalifornie, USA

 

...více

Životopis

Robert Atlman se narodil v únoru 1925 ve městě Kansas City. Od 6 let navštěvoval St. Peter's Catholic School a poté nastoupil na Catholic High School. Záhy přešel na Rockhurst High School a v tomto svobodnějším školním prostředí se začal zajímat o film a moderní hudbu. Na vojenské akademii ve Lexingtonu se paradoxně zabýval studiem matematiky. Začátkem roku 1945 narukoval ke vzdušným silám a stal se 2. pilotem. Po ukončení bojů v Tichomoří byl demobilizován a rozhodl se věnovat kinematografii.

V 21 letech odešel do Hollywoodu a zkoušel štěstí jako příležitostný herec. Objevil se sice ve snímku TAJNÝ ŽIVOT WALTERA MITTYHO, ale brzy své snažení vzdal a vrátil se do Kansas City. Bez většího ohlasu psal filmové náměty, scénáře a rozhlasové hry. Posléze se nechal zaměstnat u svého přítele, který vlastnil produkční společnost Calvin Company a začal natáčet dokumentární snímky. Nejdříve se věnoval sportovní tématice a je podepsán pod tituly MODERN FOOTBALL, KING BASKETBALL a THE LAST MAIL. Postupně natočil přes 60 krátko a středněmetrážních filmů. Jeho nejvýznamnějším dokumentem byl PŘÍBĚH JAMESE DEANA - šlo o střihový pořadt o podstatě mýtu této hvězdy. V roce 1957 natočil hraný nízkorozpočtový debut DELIKVENTI o mladých lidech, kteří se chovají jinak doma a jinak na ulici. Ve tvrdě konkurenčním prostředí Spojených států, kde v 50. letech ovládaly distribuci velké společnosti, pochopitelně snímek díru do světa neudělal, otevřel ale Altmanovi dveře do televizních studií. V následujících deseti letech zde působil jako režisér a autor seriálů, nejznámější z nich je BONANZA.

K celovečernímu filmu se vrátil v roce 1967 se sci-fi thrillerem COUNTDOWN, který byl prorockou vizí o rozvoji techniky. Úspěch zaznamenal až v roce 1970, kdy černá komedie MASH z prostředí polní nemocnice během války v Koreji přinesla velký komerční úspěch a ohlas kritiky. Svému tvůrci v podstatě zajistila finanční nezávislost na Hollywoodu. Altman se stal majitelem produkční společnosti, v níž umožnil natáčet i jiným režisérům. Stal se jedním z průkopníků americké nezávislé scény.

V rychlém sledu za sebou natočil řadu významných a provokativních děl, které sice nebyly vždy komerčně úspěšné, ale obvykle vyvolaly pozornost odborné kritiky a filmových nadšenců. Ve svých dílech z nejrůznějších úhlů pohledu analyzoval americkou společnost, odhaloval a ironizoval její mýty. Geniálním způsobem si pohrával s tradičními filmovými žánry, zesměšňoval jejich stereotypy a schémata. Často natáčel žánrové filmy, ale posunoval je z vyježděných kolejí.

V roce 1971 natočil vysoce ceněný western MCCABE A PANÍ MILLEROVÁ. V něm si posvítil na heroismus divokého západu a černobílé dělení westernových hrdinů. O 4 roky později natočil NASHVILLE, který představoval mozaiku událostí a lidských osudů na pozadí country festivalu a sloužil režisérovi k odhalení fungování politické moci v USA. Tento film přinesl Altmanovi již druhou nominaci na Oskara, když první nominaci získal za film MASH. V 80. letech natočil několik méně významných kousků své kariéry, ale v 90. letech přišel opět s novými nápady a slavil další úspěchy. Snímky HRÁČ (1992) a PROSTŘIHY (1993) přinesly další nominace na Oskara. Poslední nominaci získal za drama GOSFORD PARK (2001). Tento film slouží jako typická ukázka Altmanova stylu. Na první dojem jde o detektivní příběh a la Agatha Christie, jenže zločin slouží Altmanovi pouze jako východisko k odhalení britské společnosti své doby a ukázka rozkladu klasického třídního systému.

Altmanovy filmy bývají často přeplněny postavami a motivy, takže zprvu vyvolávají pocit chaosu a teprve s přibývajícími minutami z díla vystupuje jasná struktura a obsah sdělení. Typické je to např. u PRET-A-PORTER, kde režisér podrobuje zkoumání prostředí módního průmyslu. Během své pracovní kariéry si Altman vyzkoušel téměř všechny filmové žánry od sci-fi (KVINTET) přes western (BUFFALO BILL A INDIÁNI), životopisný film (VINCENT A THEO), hudební film (ÁRIE), válečné drama (VOJENSKÝ SOUD SE VZBOUŘENCI Z LODI CAINE), detektivku ve stylu noir (DLOUHÉ LOUČENÍ) až po komedii (TOHO DOKTORA CHCI ZA ŽENU). Filmoví znalci řadí Roberta Altmana mezi nejvýznamnější režiséry všech dob. Výrazně ovlivnil podobu dnešní americké kinematografie. V roce 2006 byl krátce před svou smrtí po pěti předchozích neúspěšným nominacích konečně odměněn Americkou filmovou akademií a získal Oskara za celoživotní dílo.

Byl celkem třikrát ženatý. Z prvního manželství s LaVonne Elmerovou (1946-49) měl jedno dítě, jeho druhou ženou byla Lotus Corelliová (1950-55), se kterou měl dvě děti. Roku 1959 se oženil s Kathryn Reedovou, se kterou žil až do své smrti. Zemřel v listopadu 2006 na leukémii.
Bez komentáře :-).
Túto osobnosť můžete okomentovat jako první.

Komentář bol úspěšne upraven!

Pro komentování musíte být přihlášeni na server. Pokud doposud nejste registrovaným členem serveru, doporučujeme se zaregistrovat.