Vilém Pruner

Vilém Pruner

Osobnostcsfd.cz

Herec

20. ledna, 1916, Vídeň, Rakousko-Uhersko

6. srpna, 2010, Praha, Praha, Hlavní město Praha, Česko

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

2000

Příběhy slavných

Seriál - Dokumentární, Životopisný


1985

Marné cesty holubů

Film - Hudební, Drama


1984

Bergman a Bergman, detektivní kancelář

Film - Komedie, Krimi


1972

Podezření

Film - Krimi, Psychologický, Drama


1967

Já, spravedlnost

Film - Psychologický, Sci-Fi, Drama


1966

Vražda po našem

Film - Komedie, Krimi

Slečny přijdou později

Film - Krimi


1965

Anděl blažené smrti

Film - Drama

Byla jednou jedna budoucnost: Podivná reportáž z přítomnosti 1965

Film - Mysteriózní, Sci-Fi, Drama

Polka jede do světa

Film - Hudební, Komedie


1964

Komedie s Klikou

Film - Komedie


1961

Kde alibi nestačí

Film - Krimi, Drama


1945

Jenom krok

Film - Komedie


1942

Zlaté dno

Film - Komedie

Okouzlená

Film - Drama


1940

Poznej svého muže

Film - Komedie

Pacientka Dr. Hegla

Film - Psychologický, Drama

Minulost Jany Kosinové

Film - Drama, Romantický


1939

Cesta do hlubin študákovy duše

Film - Komedie

V pokušení

Film - Drama, Romantický

Královna stříbrných hor

Film - Drama


1938

Pán a sluha

Film - Komedie

Svět kde se žebrá

Film - Komedie

Zborov

Film - Válečný, Drama

Umlčené rty

Film - Drama, Romantický


1937

Bílá nemoc

Film - Psychologický, Sci-Fi, Drama

Děvčata, nedejte se!

Film - Komedie

Životopis

Vilém Pruner pochází z úspěšné podnikatelské rodiny, narodil se ve Vídni, později jeho otec vlastnil v Praze první továrnu na umělé hmoty. Vilém Pruner vystudoval gymnázium a začal pracovat v otcově firmě, po krátkém studiu medicíny přešel na práva, která nakonec úspěšně absolvoval. Mezitím se ale zcela náhodou dostal k filmu. Jako mladík patřící k pražské smetánce chodil pravidelně do Lucerna baru, kde si jej při tanci povšiml Hugo Haas a ten jej obsadil do menší role malíře v komedii DĚVČATA, NEDEJTE SE! (1937), která vznikala v Haasově režii. Přestože Pruner zde sehrál jen epizodní postavu (nicméně po boku Adiny Mandlové) a na své první natáčení navíc vzpomíná jako na nepříliš zdařilou zkušenost, další nabídky na sebe nenechaly dlouho čekat.

Se svým působením ve filmu ovšem Pruner narazil u rodiny; v té době dostudoval práva a začal pracovat ve vedení rodinného podniku a otec rozhodně se synovým hraním nesouhlasil, Pruner si tak na natáčení musel brát dovolenou. Hugo Haas jej znovu jako režisér obsadil do filmu BÍLÁ NEMOC (1937), kde hrál asistenta na klinice. Po Haasově boku se pak objevil jako exekutor v komedii SVĚT, KDE SE ŽEBRÁ (1938). Až na výjimky Pruner hrál převážně role movitých mladých mužů, jeho filmografie v sobě skrývá jak kultovní a legendární filmy, tak i zcela zapomenutá dílka pokleslé umělecké úrovně. Dobře zapamatovatelná je jeho postava septimána Pošusty v komedii CESTA DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE (1939), jedinou velkou roli dostal v dramatu KRÁLOVNA STŘÍBRNÝCH HOR (1939), tento film se však nedochoval. Menší role si zahrál po boku velkých hvězd (PACIENTKA DR. HEGLA, 1940; MINULOST JANY KOSINOVÉ, 1940; POZNEJ SVÉHO MUŽE, 1940). Poslední větší roli bankéřova syna Richarda ztvárnil v komedii ZLATÉ DNO (1942). Ke konci války začal ještě pracovat na filmu JENOM KROK (1945), jehož natáčení však bylo přerušeno zatčením představitele hlavní role, Oldřicha Nového.

Po roce 1945 skončila Prunerova herecká kariéra, mimo jiné proto, že v té době byl již samostatným šéfem rodinné továrny. Ta byla v roce 1948 znárodněna a Pruner byl nakonec v 50. letech i vězněn, později mimo jiné pracoval v kladenských hutích. Jako vystudovaný právník se nemohl v té době uplatnit, pracoval například jako pojišťovací agent, nakonec se ale oklikou vrátil do oblasti kultury. Byl tajemníkem Městských divadel pražských, v letech 1962-1968 vedl propagaci Laterny magiky. V té době se také v epizodních úlohách vrátil před filmovou kameru (KDE ALIBI NESTAČÍ, 1961; KOMEDIE S KLIKOU, 1964). Z náhodného setkání s Karlem Gottem vyplynula nedlouhá práce Gottova tajemníka (1968-1970). Po roce 1970 pracoval Pruner ve festivalovém oddělení Československé televize. V té době si také naposledy zahrál ve filmu (PODEZŘENÍ, 1972).

Vilém Pruner žil v soukromí, ale občas přijal pozvání na různé akce, kde jako jeden z mála žijících pamětníků prvorepublikové éry vzpomínal na své filmařské začátky.

Pavel "argenson" Vlach

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.