Herec
1912Režisér
1944Johnny Doesn't Live Here Any More
Film - Komedie, Válečný, Romantický
1941
Film - Dobrodružný, Komedie
1940
Film - Horor, Mysteriózní, Sci-Fi, Thriller, Drama
Film - Thriller, Drama
Film - Drama
1939
Film - Krimi, Mysteriózní, Thriller, Drama
Film - Drama
1937
Film - Drama
1934
Film - Romantický
Film
Film - Komedie, Muzikál, Romantický
1933
Film - Komedie
1932
Film - Drama
Film - Komedie
1931
Film - Komedie
Film - Komedie
...und das ist die Hauptsache!?
Film - Komedie, Muzikál
1929
Film - Drama
1928
Film - Válečný, Drama, Romantický
1926
Film
1925
1923
Film - Drama
1921
Film - Dobrodružný, Fantasy
Film
Film - Dobrodružný, Fantasy
1920
Film - Drama
Die Herrin der Welt 8. Teil - Die Rache der Maud Fergusson
Film - Dobrodružný, Thriller, Drama, Fantasy, Akční
Die Legende von der heiligen Simplicia
Film - Drama
1919
Die Herrin der Welt 1. Teil - Die Freundin des gelben Mannes
Film - Dobrodružný, Drama
Film - Krimi
Film
1918
Film
Film
1917
Film - Horor, Drama
Film
Film
Film - Drama
1916
Film
Film
1915
Film
1914
Film
Film - Krimi
1913
Film
Film - Drama
1912
1911
Scenárista
1928Film - Válečný, Drama, Romantický
1921
Film
1920
Film - Drama
Producent
1933Film - Drama
1926
1923
Film - Drama
Joseph Mandel nebo Julius Otto Mandl, ale také Fred Majo, byl rakouský filmový režisér a producent. Je řazen k pionýrům německého filmu. Po studiích v Berlíně si roku 1902 vzal vídeňskou zpěvačku Herminu Pflegerovou, která po sňatku vystupovala pod jménem Mia May. Mandel vyzkoušel několik zaměstnání. Byl dokonce jedním z prvních prodavačů aut v Evropě.
Roku 1909 se rozhodl pro uměleckou dráhu a nastoupil jako režisér operety v Hamburku. Zde se dostal k filmu a od roku 1912 začal režisérovat. Jeho první film se jmenoval IN DER TIEFE DES SCHACHTEN a byl to zároveň první film jeho manželky. Roku 1914 převzal od své ženy její umělecké jméno, založil vlastní produkční společnost Joe May-Film a v berlínských studiích Berlin Continental-Film začal s natáčením seriálu točícího se kolem postavy detektiva Stuarta Webbse. S jmenovaným seriálem dosáhl velkého úspěchu a vydělal první peníze. Do roku 1919 bylo natočeno osmnáct dílů. U některých z nich figuroval Joe May pouze jako producent, režisérem byl Harry Piel. Roku 1917 do společnosti přivedl Fritze Langa (scénárista a režisér) a jeho pozdější manželku Theu von Harbou (scénáristka).
Po první světové válce si May nechal ve Woltersdorfu u Berlína postavit vlastní ateliéry, kde natáčel tehdy oblíbené dobrodružné filmy. May znal samozřejmě americkou tvorbu, částečně z ní vycházel. Vytvořil si ale vlastní rukopis a na svou dobu nešetřil penězi. Filmy jeho produkce byly výpravné, kostýmní, se zvláštní, exotickou atmosférou, označované jako monumentální. Za zmínku stojí VERITAS VINCIT z roku 1918, kdy jeho manželka Mia May zde vytvořila trojroli. Hrála Helenu, Ellinoru a komtesu Helenu. Hlavní mužský představitel, herec Johannes Riemann si pro změnu zahrál trojroli Luciuse, rytíře Lutze von Ehrenfried a prince Ludwiga. O rok později se pustil do DIE HERRIN DER WELT. Konkurz na hlavní roli tohoto osmidílného, němého projektu vyhrál - operní pěvec Michael Bohnen. Šlo o nejdražší německou produkci té doby. Náklady dosáhly přes 8 miliónů marek. Roku 1921 následoval dvojdílný DAS INDISCHE GRABMAL. Zde již May dal americké tvorbě zcela excelentně na frak. Tato výpravná podíváná byla zčásti natáčená v Indii, zčásti v Německu. Ve filmu si zahrála více než stovka komparzistů, zvířata byla zapůjčena z cirkusu a přímo v Německu postaveny exteriéry. Maharádžův palác byl natolik věrohodný, že berlínská galerka jej v noci vykradla. Jeden ze zlodějů však neměl zkušenosti ze světa filmu. Později uvedl, že po vniknutí do domu mu bylo divné, že uvnitř prší a fouká vítr. Pokračoval dále a zřítil se z prvního patra. V domě chyběla zábradlí a schodiště, protože interiéry se točily jinde.
Tímto filmem skončila spolupráce tria May - Fritz - Harbou. Jedná se o tvůrce, kteří se nesmazatelně zapsali do historie německé kinematografie. 10. září 1924 spáchala ve věku 22 let sebevraždu Eva May, dcera Joe a Mii. Mia May, která pohřbila dceru a prodělala nervový otřes se k filmování nikdy nevrátila. May roku 1928 režíroval ASPHALT, film vyznačující se sociální kritikou a expresionismem. Stejného roku navštívil Hollywood, kde jej seznámili s nečekanou novinkou - zvukovým filmem. O čtyři roky později mu Hollywood poskytl zázemí, když uprchl před nacisty do Londýna. Zde mu bývalý kolega a producent UFY Erich Pommer nabídl práci pro americké studio Fox Cerporation. May přijal a tak vznikl MUSIC IN THE AIR, první film, natočený německými imigranty. Mayovy začátky v USA však nebyly nijak lehké. Střetával se z nedůvěrou americké produkce a dá se doslova řící, že Jack L. Warner (Jeden ze spoluzakladatelů Warner Bros. Entertainment) proti Mayovi vyloženě intrikoval. May v tuto dobu neuměl plynně anglicky a jako tlumočníka využíval služeb Wolfganga Reinhardta, nejstaršího syna Maxe Reinhardta. Roku 1938 mu Paul Kohner zprostředkoval práci pro Universal Studios, kde natočil THE INVISIBLE MAN RETURNS. Jednalo se o volné pokračování předlohy H.G.Wellse THE INVISIBLE MAN z roku 1933. Film byl natáčen technikou modrého pozadí a nominován na Oskara v kategorii nejlepší speciální efekty. Roku 1943 napsal s Fritzem Kortnerem scénář k antinacistickému THE STRANGE DEATH OF ADOLF HITLER. Po dvou týdnech byl však vystřídán Jamesem Hoganem. Posledním filmem jeho kariéry, který režiséroval, byl JOHNNY DOESN'T LIVE HERE ANYMORE z roku 1944.
Joe May, režisér 55 filmů odešel na filmový odpočinek. Krátce se pokoušel podnikat, když na South Robertson Square otevřel restauraci, ta ale zkrachovala. Poté se stáhl do soukromí úplně a 29. dubna 1954 zemřel v Hollywoodu.
ČSFD.cz