Milan Holubář

Milan Holubář

Osobnostcsfd.cz

Herec

9. prosince, 1926, Brno, Československo

27. srpna, 1992, Třebíč, Československo

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

1990

Stalo se v Aleppu

Film - Drama


1989

Jízda králů

Film - Rodinný


1988

Abaj a Žabaj

Film - Krátkometrážní, Pohádka


1985

Šahrazád

Film - Pohádka


1984

Nasredin

Film - Pohádka


1982

Motiv

Film - Krimi, Drama

Léto bez dovolené

Film - Drama

Poslední návrat

Film - Rodinný, Drama


1981

Dům na inzerát

Film - Komedie

Vůně domova

Film - Psychologický, Drama


1980

Konec dětských lásek

Seriál - Drama


1979

Kdo chytá štěstí za pačesy

Film - Komedie

Exponát smrti

Film - Thriller

Rváč

Film - Životopisný


1978

Pán na inzerát

Film - Komedie

Kdo sedí za komínem

Film - Komedie

V hodině nejtěžší

Film - Drama

Jako všichni v této ulici

Film - Drama


1977

Nehoda

Film - Drama

Krejčí Záševek a bradatý kámen

Film - Pohádka

Zbabělec

Film - Rodinný, Drama

Tango

Film - Drama


1976

Přebytečná pravda

Film - Drama

V každé kaluži slunce

Film - Drama


1975

Slovácko sa nesúdí

Seriál - Komedie

Škaredá dědina

Film - Drama

Svědomí doktora Teneva

Film - Drama


1973

Dny zrady I.

Film - Válečný, Drama, Historický

Dny zrady II.

Film - Válečný, Drama, Historický


1972

Bakaláři

Seriál - Komedie, Krátkometrážní

Venca

Film - Drama

Hnízdo

Film - Drama


1971

Legenda o živých mrtvých

Seriál - Válečný, Drama

Brigitka a já

Film - Krátkometrážní, Rodinný


1969

Babbitt

Film - Drama


1968

Vánoce s Alžbětou

Film - Drama


1961

Pouta

Film - Psychologický, Drama


1960

Práče

Film - Rodinný, Válečný, Drama

Bílá spona

Film - Krimi


1959

Král Šumavy

Film - Dobrodružný, Krimi, Drama

Životopis

Milan Holubář se narodil 9. prosince 1926 v Brně. Ale už ve druhé polovině nacistické okupace začínal s divadlem v kočovné Secově divadelní společnosti a v Kašpárkově divadle. Po okupaci nastoupil na brněnskou Státní konzervatoř (1945 – 1948) a po jejím absolvování (už za studií hrál ve Svobodném divadle Brno) se stal profesionálním hercem.

Byl hercem krátce Hanáckého divadla v Přerově, Městského oblastního divadla Karlovy Vary (1948 – 1950), Východočeského divadla v Pardubicích (1950 – 1967) a do svého odchodu na odpočinek brněnského Satirického divadla Večerní Brno (1967 – 1986), kde ještě krátce před smrtí hostoval. Jako herec využíval úsporný typ herectví, mimiky a gest. Ojediněle si vyzkoušel též divadelní režii (ale především pohádky), mj. „27. vagónů bavlny“.

Na divadelních prknech zpočátku sehrál Lojzu („Okénko“), Myslivce („Loupežník“), Benetku („Škola, základ života“), Machovce („Temno“), Zikmunda („Jan Hus“), Francka („Maryša“), Dona Juana („Don Juan“), Dominga („Don Carlos“), Cyrana („Cyrano z Bergeracu“), Vocílku („Strakonický dudák“), Olivera („Jak se vám líbí“), Macheatha („Žebrácká opera“), Franc a Ivan („Lucerna“), Jánošíka („Jánošík“), Velebu („Veselé paničky windsorské“), Sekáčka („Paní Marjánka“), Makduffa („Macbeth“), Kazarina („Maškaráda“), Rufia („Caesar a Kleopatra“), Vojtěcha („Život Josefa“), Nolleta („La Musica“) a nebo Bartoše („Všechny zvony světa“).

Na brněnském jevišti se objevil v inscenacích „Kat a blázen“ (Don Cristobal), „Těžká Barbora“ (Žoldnéř), „Josef Švejk“ (Dr. Grünstein), „Caesar“ (Titus Papullus), „Revizor“ (Hejtman Skvoznik – Dmuchanovský), „Na tý louce zelený“ (Direktor), „Byl jednou jeden…“ (Muzikant), „Únos Sabinek“ (Pavel Karpíšek), „Člověk nikdy neví“ (Finch), „Římská lázeň“ (Cekov), „Nejsme v Chicagu“ (Náčelník), „Přátelská služba“ (Csatai), „Energičtí lidé“ (Plešoun), „Líbej mě, Alfréde!“ (Plukovník), „Nebožtík Nasredin“ (Zlatník, Starý mazák a Veterán), „C. k. polní maršálek“ (Géza), „Zpívající Benátky“ (Don Marzio), „Limonádový Joe“ (Dakota Kid), „Haškův pražský dekameron“ (Pan Bukl), „Autobus“ (Vesničan), „Den, kdy unesli papeže“ (Papež Albrecht IV.), „Maximalista“ (Tesař), „Einstein nebo Fellini?“ (Policista) apod.

Filmografie Milana Holubáře čítá pouhých sedm titulů, což je zapříčiněno jeho pardubickým a brněnským angažmá. Debutoval jako strážmistr SNB Žáček v Kachyňově dramatu o pohraničnících a převaděčích KRÁL ŠUMAVY (1959).

O rok později byl rotným Rudolfem Sodomou v PRÁČETI (1960) opět Karla Kachyni a především poručíkem VB Karlem Burdou v detektivce Martina Friče BÍLÁ SPONA (1960), jenž se stal nejvýraznější filmovou kreací Milana Holubáře. V celkem slibně započaté práci pro film před pauzou skončil psychologickým dramatickým filmem POUTA (1961) Karla Kachyni, kde sehrál kupce vily pana Šnajdra.

Po sedmileté přestávce si na něho opět vzpomněl režisér Karel Kachyňa a svěřil mu v dramatu VÁNOCE S ALŽBĚTOU (1968) epizodku hráče karet. Sedmdesátá léta, která se stala jeho poslední filmovou dekádou, uvedl jen dvěma snímky. Režisér Otakar Vávra využil jeho fyzických předpokladů a obsadil ho do historické postavy poslance Sudetoněmecké strany Dr. Ernsta Kundta, jenž se podílel v tragických dnech podzimu 1938 na rozbití Československa, ve dvojdílné a výpravné „historické“ rekonstrukci DNY ZRADY (1973).

A o dva roky později se na filmovém plátně Holubář zjevil naposledy jako otec Máriky (Brigita Hausnerová) gazda Hodula v Kachyňově (režíroval jeho pět snímků) ŠKAREDÉ DĚDINĚ (1975).

Především během svého angažmá v Brně spolupracoval s tamním studiem rozhlasu (př. „Hvězda zvaná Pelyněk“, „Diskusní příspěvek“, „Amulet“, „Pátrací skupina zasahuje“, „Zadívejte se na hvězdy“, „Vraždy z archivu“), dabingu (PUTOVNÍ KINO, VIVA MARIA!, STALO SE ZA BÍLÉHO DNE aj.) a televize – filmy (VENCA, TANGO, KDO CHYTÁ ŠTĚSTÍ ZA PAČESY, LÉTO BEZ DOVOLENÉ, NASREDIN, ABAJ A ŽABAJ, ŠAHRAZÁD atd.) a seriály (LEGENDA O ŽIVÝCH MRTVÝCH nebo SLOVÁCKO SA NESÚDÍ).

Byl krátce manželem herečky Anny Ferencové (*1927), dcery komika Ference Futuristy (1891 – 1947). Milan Holubář zemřel 27. srpna 1992 v nemocnici v Třebíči ve věku nedožitých šestašedesáti let.

Jaroslav "krib" Lopour

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.