Herec
1936Film - Dokumentární, Krátkometrážní
Režisér
1960Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1959
Film - Krimi, Drama
1956
Film - Rodinný, Válečný
1955
Film - Komedie
1954
Film - Krimi, Drama
1953
Film - Drama
1950
Film - Komedie
Film - Drama
1948
Film - Drama
Film - Drama, Historický
1947
Film - Komedie, Historický
1946
Film - Válečný, Drama
Film - Krimi, Psychologický, Drama
1944
Film - Komedie
Film - Komedie, Krimi
Film - Komedie, Krimi
Film - Hudební, Komedie
Film - Drama
1942
Film - Komedie
Film - Komedie, Pohádka
1941
Film - Komedie
Film - Komedie
1940
Film - Komedie, Krimi
Film - Komedie
Film - Hudební, Komedie
Film - Drama, Romantický
1939
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie, Rodinný
Film - Komedie, Romantický
Film - Hudební, Komedie
Film - Drama, Romantický
Film - Drama, Romantický
1938
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Drama
1937
Film - Drama
Film - Drama, Romantický
Film - Komedie
1936
Film - Komedie
Film - Dobrodružný, Krimi, Psychologický, Drama
Film - Komedie
1935
Film - Komedie
Film - Drama, Romantický
1934
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Hudební, Komedie
Film - Hudební, Komedie
1933
Film - Komedie
Film - Krimi, Drama
Scenárista
1940Film - Komedie
1939
Film - Komedie
1935
Film - Drama, Romantický
1934
Film - Komedie
1933
Film - Komedie
Miroslav Cikán se narodil 11. února 1896 v Praze do dělnické rodiny. Jeho otcem byl pozdější filmový epizodista Josef Cikán (1872 – 1946). Vystudoval obchodní školu (1910 – 1913). Prošel několika malířskými a sochařskými kurzy. Dostal se ale v roce 1914 k filmu, a už mu zůstal věrný.
Nejdříve prošel řadu profesí: byl dělníkem v ateliéru, pracoval v laboratořích, byl praktikant, překladatel a autor českých titulků u zahraničních filmů. Prošel několika produkčními firmami (Chicagofilm, Moldaviafilm, Universalfilm, Decla – Bioscop). V různých funkcích pracoval také ve filmové půjčovně. Nějaký čas byl dokonce jejím ředitelem.
K režisérské a scenáristické práci se dostal až v roce 1933. Psal náměty a scénáře ke svým filmům (DŮM NA PŘEDMĚSTÍ, U NÁ V KOCOURKOVĚ, HRDINNÝ KAPITÁN KORKORÁN, KAREL A JÁ, PAKLÍČ, LAVINA, JURÁŠEK, KONEC CESTY, OTOMAR KORBELÁŘ a další). Jako režisér debutoval v roce 1933 dvěma snímky. Prvním byla komedie DŮM NA PŘEDMĚSTÍ podle románu Karla Poláčka s Hugo Haasem a Antonií Nedošínskou v hlavních rolích. Druhý film, natočeným v roce 1933, byla detektivka ZÁHADA MODRÉHO POKOJE.
Okamžitě se stal oblíbeným a jedním z nejzaměstnávanějších režisérů v Československu (v roce 1934 natočil například pět filmů, v letech 1938 a 1939 dokonce šest). Jeho specializací byly komedie. Natáčel s předními českými herci: s Vlastou Burianem (HRDINNÝ KAPITÁN KORKORÁN, PROVDÁM SVOU ŽENU), Hugo Haasem (DŮM NA PŘEDMĚSTÍ, SVĚT KDE SE ŽEBRÁ, ANDULA VYHRÁLA), Janem Werichem (U NÁS V KOCOURKOVĚ), Jindřichem Plachtou (KAREL A JÁ, KDYBYCH BYL TÁTOU, Z ČESKÝCH MLÝNŮ, U PĚTI VEVEREK), Růženou Naskovou (PŘÍKLADY TÁHNOU), Františkem Smolíkem (STUDUJEME ZA ŠKOLOU) a dalšími
Natáčel také pokleslé komedie, operety a sentimentální příběhy, kde byla nejčastější hlavní hrdinkou Hana Vítová či Věra Ferbasová (NA SVATÉM KOPEČKU, LOJZIČKA, VANDINY TRAMPOTY, KOMEDIANTSKÁ PRINCEZNA, DĚVČE ZA VÝKLADEM, POSLÍČEK LÁSKY, ŠTĚSTÍ PRO DVA, VESELÁ BÍDA, BARBORA ŘÁDÍ apod.).
Úspěšně natáčel také kriminálky (PELIKÁN MÁ ALIBY, PAKLÍČ), dramata (VZDUŠNÉ TORPÉDO 48, V POKUŠENÍ, nedokončená PŘEDTUCHA) a literární přepisy známých autorů (JEJÍ PASTORKYŇA). V roce 1937 natočil svůj nejlepší film v kariéře – podle divadelní hry Josefa Haise – Týneckého drama BATALION s Františkem Smolíkem v roli poslance a advokáta Františka Uhra, který se propadne až na dno lidské společnosti. Cikán za film v roce 1937 získal uznání na festivalu v italské Venice. Za německé okupace natočil v roce 1944 pod pseudonymem Friedrich Zittau dva německé filmy DAS SCHWARZE SCHAF a GLÜCK UNTERWEGS.
Rok po válce natočil kriminální drama LAVINA (natáčení započalo již za války) a okupační drama HRDINOVÉ MLČÍ. O rok později historickou komedii ALENA, další roky historický film O ŠEVCI MATUŠOVI (1948), drama PŘÍPAD Z – 8 (1948) a komedii PÁRA NAD HRNCEM (1950). Natočil i pár politicky angažovaných snímků (BOJ SA SKONČÍ ZAJTRA, VÝSTRAHA – v tomto filmu se poprvé na plátně objevil Klement Gottwald představovaný Jiřím Dohnalem). V pozdějším věku vytvořil detektivku NA KONCI MĚSTA (1954), komedii MUŽ V POVĚTŘÍ (1955) s Vlastou Burianem v poslední hlavní roli, dětský film JURÁŠEK (1956) a svůj poslední film – symbolicky nazvaný KONEC CESTY (1959). Sestavením hereckého medailonu OTOMAR KORBELÁŘ (1960) se jeho filmografie navždy uzavřela.
Za režii filmu BOJ SA SKONČÍ ZAJTRA (1951) získal Státní cenu II. stupně (1951). V roce 1958 byl Miroslavu Cikánovi udělen titul Zasloužilý umělec. Náš jeden z největších filmařských rutinérů a nejplodnějších režisérů Miroslav Cikán zemřel 1. února 1962 v Praze. Přesně deset dní před svými šedesátými šestými narozeninami.