Ota Koval

Osobnostcsfd.cz

Režisér, Scenárista

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Režisér

1991

Panenka s porcelánovou hlavičkou

Film - Rodinný


1988

Uf - oni jsou tady

Film - Komedie, Rodinný


1986

Hry pro mírně pokročilé

Film - Rodinný


1983

Modré z nebe

Film - Rodinný


1981

Kaňka do pohádky

Film - Pohádka, Rodinný, Fantasy


1979

Julek

Film - Drama


1978

Kočičí princ

Film - Dobrodružný, Pohádka

Nechci nic slyšet

Film - Psychologický, Rodinný


1976

Jakub

Film - Psychologický, Drama


1973

Družina černého pera

Film - Rodinný


1971

My tři a pes z Pětipes

Film - Rodinný


1970

Lucie a zázraky

Film - Komedie, Rodinný


Scenárista

1988

Uf - oni jsou tady

Film - Komedie, Rodinný


1986

Hry pro mírně pokročilé

Film - Rodinný


1981

Kaňka do pohádky

Film - Pohádka, Rodinný, Fantasy


1979

Julek

Film - Drama


1978

Nechci nic slyšet

Film - Psychologický, Rodinný


1971

My tři a pes z Pětipes

Film - Rodinný

Životopis

Ota Koval vystudoval režii na FAMU a začal pracovat na Barrandově, do konce 60. let jako asistent režie, pomocný režisér, příležitostně také jako scénárista. V 70. a 80. letech pak spolu s Věrou Šimkovou-Plívovou patřil k režisérům, kteří se věnovali výhradně tvorbě pro děti. Kovalovým režijním debutem byla pohádková crazy komedie LUCIE A ZÁZRAKY (1970). Další dva filmy vycházejí z tématu soudržnosti dětské party – na motivy knihy Václava Čtvrtka byl natočen film MY TŘI A PES Z PĚTIPES (1971), o dva roky později pak DRUŽIA ČERNÉHO PERA (1973). Další filmy pak sice spadají do žánru psychologických dramat, nicméně v hlavní roli s dítětem (Filip Renč) nadále sledují Kovalovo umělecké směřování (JAKUB, 1976; NECHCI NIC SLYŠET, 1978). Za film Nechci nic slyšet získal Koval cenu za režii na festivalu filmů pro děti ve Zlíně. Zcela jasnou politickou zakázkou byl pak film o dětství Julia Fučíka JULEK (1979), který opět neminulo ocenění, znovu na dětském filmovém festivalu ve Zlíně. Úspěšnější byly pohádky, které Koval natočil na přelomu 70. a 80. let.KOČIČÍ PRINC (1978) z československo-německé produkce proslul téměř horrorovým pojetím, KAŇKA DO POHÁDKY (1981) naopak sází na poetiku kreseb Josefa Lady. Obě pohádky získaly ocenění na domácích i zahraničních filmových festivalech. Další Kovalovy filmy jsou dnes již zapomenuté, poslední celovečerní film UF-ONI JSOU TADY (1988) zůstal nedaleko za startovní čarou žánrových kvalit sci-fi komedie. Poslední prací Oty Kovala byla mystická televizní hra PANENKA S PORCELÁNOVOU HLAVIČKOU (1991).

Ota Koval nepatřil k nejvýznamnějším režisérům, záslužné bylo ale jeho programové umělecké směřování v tvorbě o dětech a pro děti. Přes kolísavou kvalitu jeho filmů jej logicky neminuly četné ceny v několika ročnících dětského filmového festivalu ve Zlíně (Gottwaldově), uspěl ale několikrát i na zahraničních festivalech. Kovalovy zásluhy tkví v novátorské práci s dětskými herci. Zatímco jiní režiséři angažovali děti až ve věku 8-10 let, Ota Koval se nebál obsazovat do velkých rolí mnohem menší děti, jako příklad lze uvést film Lucie a zázraky se čtyřletou Viktorií Čermákovou, která také získala cenu za dětskou roli na již zmíněném filmovém festivalu ve Zlíně. Koval také pro český film objevil dvě dětské hvězdy, Žanetu Fuchsovou a pozdějšího režiséra Filipa Renče.

Pavel "argenson" Vlach

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.