Režisér
1984Film - Dokumentární, Válečný, Historický
1983
Film - Dobrodružný, Válečný
1981
Film - Drama
1979
Film - Komedie
Film - Komedie
1978
Film - Krimi, Drama
Film - Komedie, Krátkometrážní
1977
Film - Dobrodružný
1976
Film - Povídkový, Drama
Film - Krimi
Film - Komedie, Krimi
Film - Komedie
1975
Film - Komedie, Rodinný
1974
Film - Válečný, Drama
Bližní na tapetě: Výlet do neznáma
Film - Komedie
1973
Výstřely v Mariánských Lázních
Film - Krimi, Thriller, Drama, Historický
1972
Film - Drama
Film - Komedie, Krátkometrážní
1970
Film - Komedie, Krátkometrážní
1969
Film - Komedie, Krátkometrážní
Film - Dokumentární
1968
Film - Komedie, Krátkometrážní
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
Film - Krátkometrážní
1967
Film - Dokumentární
1966
Film - Krimi
1965
Film - Dokumentární
1963
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
Film - Krátkometrážní, Válečný
1962
Film - Psychologický, Drama
1961
Film - Dokumentární
1960
Film - Dokumentární
Film - Dokumentární
1959
Film - Dokumentární
1958
Film - Dokumentární
Film - Dokumentární
1957
Film - Dokumentární
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1956
Film - Komedie
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1955
Film - Válečný, Drama
1953
Rozloučení s Klementem Gottwaldem
Film - Dokumentární
1951
Film - Dokumentární
1950
Film - Dokumentární
1949
Film - Dokumentární
Film - Dokumentární
1947
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
Scenárista
1973Výstřely v Mariánských Lázních
Film - Krimi, Thriller, Drama, Historický
1968
Film - Komedie, Krátkometrážní
1963
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1951
Film - Dokumentární
Ivo Toman se narodil 10. března 1924 v Praze. I když vystudoval osm semestrů na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, studia nikdy nedokončil. Ale už jako student spolupracoval s režisérem Bořivojem Zemanem jako spoluscenárista a asistent režie u krátkých filmů (př. VZPOURA HRAČEK, BOJ PROTI ZTRÁTÁM). Současně spolupracoval v Polsku a v Jugoslávii s holandským dokumentárním režisérem Jorisem Ivensem.
Po roce 1948, po návratu, natáčel různé krátké filmy. Od roku 1949 se stal režisérem Československého armádního filmu, kde dosáhl hodnosti podplukovníka v záloze a uměleckého šéfa. Ke všem svým dokumentům a filmům si psal i náměty, literární i technické scénáře. Dokumentárnímu žánru se věnoval, i když ho střídal s hraným filmem, až do roku 1970.
Zpočátku tvořil četné propagandistické a politicky vyhraněné tituly či filmy pro armádu (JARNÍ PRÁCE, PŘEHLÍDKA, ROZLOUČENÍ S KLEMENTEM GOTTWALDEM, SETKÁNÍ V LIPSKU, SVĚDECTVÍ, ROZDĚLENÉ MĚSTO, POHLAVNÍ CHOROBY, HRDINOVÉ, NA KTERÉ NEZBYL ČAS, NA VOJNU JSEM SE DAL, NA VLNĚ ČAF, …NA VOJNĚ JAKO KDYŽ NAJDEŠ, KLUB K 231, ELEKTRONIKA KOLEM NÁS, dále NÁVŠTĚVY U PREZIDENTA, KOUZLO RYBÁŘSTVÍ, NÁVŠTĚVY U ČESKÝCH KRÁLŮ), tři z nich byly dokonce oceněny třemi Státními cenami.
Od 60. let byl už režisérem Filmového studia Barrandov. Jako režisér hrané filmu debutoval válečným snímkem, ještě v produkci Československého armádního filmu, TANKOVÁ BRIGÁDA (1955) o bojích první československé brigády z roku 1944. A ve své tvorbě se Ivo Toman zaobíral nejčastěji náměty z vojenského prostředí, dobrodružným žánrem, kriminálním nebo vojenským, ojediněle i komediálním.
Často snímky nesly politický a občanský podtext a postoj. Následující film o odchodu nesmělého hodináře Martina (Jan Tříska) na základní vojenskou službu, komedie VÁHAVÝ STŘELEC (1956), již byl plně v produkci Filmového studia Barrandov. V 60. letech ještě natočil pro ČAF dva krátké hrané filmy NÁBOJ (1963) a RÁNA POD PÁS (1968). Šedesátá léta dokončil v celovečerním hraném filmu politicky exponovaným dramatem PEVNOST NA RÝNĚ (1962) a kriminálkou SLEČNY PŘIJDOU POZDĚJI (1966).
Po roce 1968 podpořil nastávající normalizaci některými svými snímky. Během první poloviny let 70. uvedl do českých kin drama o boji o kolektivizaci CESTY MUŽŮ (1972), koprodukční (ČSSR a NDR) kriminální příběh o vraždě s politickým pozadím VÝSTŘELY V MARIÁNSKÝCH LÁZNÍCH (1973), výpravné a náročné válečné drama z konce německé okupace ZBRANĚ PRO PRAHU (1974), kriminálku SMRT NA ČERNO (1976) a ještě povídku ZELENÁČI 1945 z triptychu BOTY PLNÉ VODY (1976) o jednotkách SNB ze šumavského pohraničí.
U dalších dvou povídek Karla Kováře a Jaroslava Soukupa měl Toman umělecký dohled. Na konci 70. let ve spolupráci s režisérem Najdangijem Njamdavá stvořil československo – mongolský dobrodružný film VE ZNAMENÍ TYRKYSOVÉ HORY (1977) s Josefem Langmilerem a zřejmě svůj nejvýraznější snímek, kriminální drama VRAŽEDNÉ POCHYBNOSTI (1978) s vynikajícími výkony Miroslava Macháčka v úloze Milana Peška, neprávem podezřelého z úchylných vražd malých holčiček, a Slávky Budínové s Iljou Rackem.
Ještě byl u filmů POČKÁM, AŽ ZABIJEŠ (1973) Stanislava Černého spoluscenáristou a SILNĚJŠÍ NEŽ STRACH (1978) Vladimíra Čecha autorem námětu. Po pěti letech zakončil před odchodem na penzi svoji režijní filmografii dalším dobrodružným koprodukčním filmem (tentokrát s Bulharskem) VRAK (1983) podle stejnojmenného románu Roberta Louise Stevensona.
Točil pro televizi (VÝLET DO NEZNÁMA, NAMÁTKOVÁ KONTROLA, VÁNOCE U MATĚNŮ, FESTIVAL V DOLÍNKU, KOZEL V KUFRU či JAK SE NAUČIT ŠVÉDSKY apod.). Řada jeho filmů byla oceněna, sám Ivo Toman obdržel za dokument PŘEHLÍDKA Státní cenu (1952) a za film ZBRANĚ PRO PRAHU Národní cenu ČSR (1975).
Od roku 1977 byla jeho manželkou vynikající česká charakterní herečka Slávka Budínová (1924 – 2002), kterou často a rád obsazoval do svých projektů. Režisér a scenárista Ivo Toman zemřel 23. prosince 1994 v Praze ve věku sedmdesáti let. Jeho milovaná žena ho přežila o osm dlouhých let.