Robert Mulligan

Robert Mulligan

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

1998

Fearful Symmetry

Film - Dokumentární


1988

Gregory Peck: His Own Man

Film - Dokumentární


1982

Natalie - A Tribute to a Very Special Lady

Film - Dokumentární


1971

Léto roku 1942

Film - Drama


Režisér

1991

V měsíčním svitu

Film - Drama, Romantický


1988

Klářino srdce

Film - Drama


1982

Polib mě na rozloučenou

Film - Komedie, Romantický


1978

Příští rok ve stejnou dobu

Film - Komedie, Drama, Romantický

Pokrevní bratři

Film - Drama


1974

The Nickel Ride

Film - Krimi, Drama


1972

Ten druhý

Film - Horor, Mysteriózní, Drama


1971

Léto roku 1942

Film - Drama

The Pursuit of Happiness

Film - Drama


1968

Plíživý měsíc

Film - Western


1967

Up the Down Staircase

Film - Drama


1965

Když do deště se dá

Film - Drama

Jaká je Daisy Cloverová

Film - Hudební, Drama, Romantický


1963

Muž, o němž nic nevím

Film - Komedie, Drama, Romantický


1962

Jako zabít ptáčka

Film - Drama

The Spiral Road

Film - Dobrodružný


1961

Italské prázdniny

Film - Komedie, Romantický

The Great Impostor

Film - Komedie, Drama


1960

The Rat Race

Film - Komedie, Drama, Romantický


1959

The Moon and Sixpence

Film - Drama


1957

Fear Strikes Out

Film - Sportovní, Drama

The DuPont Show of the Month

Seriál - Drama

Rendezvous

Seriál - Drama


1956

Playhouse 90

Seriál - Komedie, Krimi, Drama, Romantický


1955

The Alcoa Hour

Seriál - Drama


1953

The United States Steel Hour

Seriál - Komedie, Drama


1951

Hallmark Hall of Fame

Seriál - Komedie, Drama

Goodyear Television Playhouse

Seriál - Drama


1950

Armstrong Circle Theatre

Seriál - Drama


1949

Suspense

Seriál - Mysteriózní, Thriller, Drama


1948

The Philco Television Playhouse

Seriál - Drama

Studio One

Seriál - Drama


Archivní záběry

2018

Hollywood Insider

Seriál - Publicistický, Talk-show

Životopis

Robert Mulligan se narodil 23.8. 1925 v New Yorku. Zde také studoval na Fordham University, obor radiokomunikace a následně za druhé světové války sloužil jako radista u námořnictva. Po návratu z války nastoupil nejprve do redakce New York Times, odtud posléze odešel do televize CBS. Filmovou kariéru začal jako poslíček a postupně se propracoval až k režii televizních seriálů.

Televizní průprava ovlivnila Mulliganův režijní styl natolik, že byl dlouho považován pouze za schopného řemeslníka. Záměrně se vyhýbal výrazným obrazům a scény inscenoval tak, aby vyvolávaly emoce působením na divákovu představivost, nikoli explicitním zobrazením. Jeho prvním celovečerním filmem se stalo drama FEAR STRIKES OUT (1957), inspirované životním příběhem baseballového hráče Jimmyho Piersalla, který bojoval s duševní nemocí. Následovali komedie THE RATE RACE (1960), THE GRATE IMPOSTOR (1961), COME SEPTEMBER (1961) a dobrodružný film THE SPIRAL ROAD (1962).

Opravdovým úspěchem se stalo až soudní drama TO KILL A MOCKINBIRD (1962), natočené podle knižní předlohy Harper Lee, oceněné Pulitzerovou cenou. Příběh inspirovaný událostmi z autorčina dětství popisuje případ černocha obviněného ze znásilnění bílé ženy. Události jsou nahlíženy očima dítěte, dcery advokáta Finche (Gregory Peck) a popisují atmosféru rasistického amerického jihu třicátých let 20. století. Film získal mimo jiná ocenění tři Oscary (nejlepší herec - Gregory Peck, scénář – Horton Foote, výprava) a tři Zlaté glóby (nejlepší film, herec - Gregory Peck, hudba – Elmer Bernstein). Stal se vůbec nejúspěšnějším filmem Mulliganovy kariéry a nejoblíbenějším filmem Gregory Pecka.

Po dvou filmech se Steve McQueenem, komedii LOVE WITH THE PROPER STRANGER (1963) a dramatu BABY THE RAIN MUST FALL (1965) následovalo drama s Robertem Redfordem INSIDE DAISY CLOVER (1965), popisující vzestup a pád mladé holywoodské hvězdy. Film byl oceněn dvěma Zlatými glóby (nejlepší herečka ve vedlejší roli – Ruth Gordonová, nejlepší nováček – Robert Redford). V následujících letech si Mulligen vyzkoušel , mimo jiné, žánr westernu ve filmu THE STALKING MOON (1968), kde se opět sešel s Gregory Peckem, a žánr hororu ve filmu THE OTHER (1972). I navzdory žánrovému vymezení si oba filmy ponechaly Mulligenovy typické znaky a soustředily se především na vnitřní prožívání svých hrdinů, místo vnější akce.

Přesto stěžejním Mulliganovým žánrem zůstalo drama, jehož hrdiny jsou obvykle děti nebo outsideři. Mulliganovy filmy jsou prodchnuty soucitem a i pro tento citový náboj byly soudobými americkými kritiky neprávem označovány za sentimentální. Často jsou filmovou obdobou bildungsrománu, cílí na mladé publikum a disponují zasvěceným vhledem do světa jejich rituálů. Ve filmu SUMMER OF’42 (1971) popisuje erotické zrání chlapce, který se zamiluje do dospělé ženy. Ve svém posledním filmu THE MAN IN THE MOON (1991) sleduje dospívání dvou sester, poznamenané tragickou událostí. Předmětem filmů není konvenčně ztvárněná nevinnost dětství, ale traumatická situace přechodu. Teprve s postupem let začala kritika objevovat Mulliganův osobitý vizuální styl i konzistenci jeho filmových témat. Uznání se mu zpětně dostalo až díky objevení filmů francouzské nové vlny, s poukazem na příbuznost s jejich lyrickou atmosférou a důrazem na subjektivní prožitek.

Martin "marvan" Vaněk

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.