Tengiz Abuladze

Tengiz Abuladze

Osobnostcsfd.cz

Režisér, Scenárista

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Režisér

1989

Хаджи Мурат

Film


1984

Pokání

Film - Komedie, Drama


1976

Strom přání

Film - Drama


1972

Muzeumi gia tsis qvesh

Film - Dokumentární

Náhrdelník pro moji milou

Film - Drama


1967

Prosba

Film - Drama


1965

Svanskije i Tušetskije zarisovky

Film - Dokumentární


1963

Babička a já

Film - Komedie, Romantický


1958

Cizí děti

Film - Rodinný, Drama, Romantický


1955

Oslík

Film - Rodinný, Drama

Дмитрий Аракишвили

Film - Dokumentární


1954

Государственный ансамбль народного танца Грузии

Film


1953

Chveni sasakhle

Film - Dokumentární


Scenárista

1989

Хаджи Мурат

Film


1984

Pokání

Film - Komedie, Drama


1976

Strom přání

Film - Drama


1967

Prosba

Film - Drama


1963

Babička a já

Film - Komedie, Romantický


1955

Дмитрий Аракишвили

Film - Dokumentární


1953

Chveni sasakhle

Film - Dokumentární

Životopis

Gruzínský režisér a scénarista umělecky stylizovaných filmů, v nichž je reflektována specifická gruzínská tradice, lišící se jak od ruské, tak i arménské a muslimské. Abuladze začal uměleckou kariéru (po několika školních a dokumentárních pracích) s Rezo Čcheidzem (společně v autorské dvojici), s nímž vytvořil středometrážní neorealistické sociálně-kritické drama OSLÍK (1955), v gruzínštině Magdanas lurdža (česky Oslík Magdany, ačkoliv oslíka nalezly a zachránily děti této vesnické ženy). Všechny pozdější filmy už byly realizovány v samostatné Abuladzeho režii.

Nejprve se obrátil k současnějším tématům (Oslík se ještě odehrával za carského režimu). CIZÍ DĚTI (Schvisi švilebi, 1958) vycházejí ještě z neorealistické poetiky, BABIČKA A JÁ (Me, bebia, Iliko da Ilarioni, 1963) ji už postupně opuští ve prospěch filmové lyricky a sdělování podstatného obrazem, nikoliv slovy.

Počínaje filozofickým filmem PROSBA (Vedreba, 1967) na motivy epické poezie Važi Pšavely točí vysoce stylizované, umělecky prokomponované filmy. Prvním jeho barevným snímkem je NÁHRDELNÍK PRO MOU MILOU (Samkauli satrposatvis, 1971), adaptace díla Ahmeda-chana Abu-Bakara. I STROM PŘÁNÍ (Natvris che, 1976) vzniká zpracováním literární předlohy, a to Georgi Leonidzeho, přesto fascinuje výtvarnou stránkou. Následující POKÁNÍ (Monanieba, 1984, do distribuce uvolněn až v roce 1986) pak v poetické linii pokračuje, jeho ideje ale nabývají větší politické zabarvení. Bývá označován jako vyrovnávající se Stalinem (případně L. Beriou), v symbolice a výtvarném řešení kostýmů však najdeme i odkazy k italskému fašismu, ale i frázovitému pragmatickému liberalismu.

Pavel "raroh" Straka

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.